Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

28 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Clasberg

Aktiv medlem
Hej!

Skulle vara kul att höra Era synpunkter på denna brännvidd.

Har fått uppfattningen att många anser den vara "tråkig".

Är ju rätt billig att köpa i förhållande till mycket annat (i vart gäller detta AF Nikkor 28/2,8 som ny kostar runt 2.000 - är det någon som vet om just detta sistnämnda objektiv är bra?)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Tjugoåtta millimeter är en mycket trevlig brännvidd. Kombinerat med en femtia och en hundrafemma har man ett komplett kit. Kör man istället med tjugofyra blir steget till femtio lite för stort för att inte täckas upp av en trettiofemma tycker jag.

Jag har fått för mig att AF-Nikkor 28/2.8 inte tillhör Nikons bättre dock. Det är tydligen samma optik som det gamla serie E-objektivet och saknar CRC (en flyttbar linsgrupp som gör objektivet skarpare på nära håll). Men jag kan ha fel, de kanske har gjort en ny version.
 

martinl

Aktiv medlem
jimh skrev:

Jag har fått för mig att AF-Nikkor 28/2.8 inte tillhör Nikons bättre dock. Det är tydligen samma optik som det gamla serie E-objektivet och saknar CRC (en flyttbar linsgrupp som gör objektivet skarpare på nära håll). Men jag kan ha fel, de kanske har gjort en ny version.
Den version som säljs idag (AF-D) är en ny konstruktion ska vara bättre än den första generationen AF 28/2.8. Hur mycket bättre vet jag inte.
 

Pott

Aktiv medlem
jag håller med kim: passar till mycket

jag skulle vilja göra ett negativt tillägg: saknar karaktär, funkar till det mesta men är inte bra till något. -Nu överdrev jag kanske lite men min åsikt är att 28mm är ofta lite för lite vidvinkel i många situationer (t.ex. innomhus, actionfoto mm).

Jag har både en 28mm och 24mm till min konica TC och oftast är 24:an på huset och 28:an i väskan

28mm funkar väl bra till det mesta ungefär som 35mm men oftast vill man ha lite mer vidvinkel eller lite mer åt normalhållet...
 

Pott

Aktiv medlem
lol, helt rätt kim!

Så heter det förståss!

jag borde veta, mitt favoritobjektiv är just en zoom. 17-40mm närmare bestämt...

/Pott
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag tycker 24 mm är mycket roligare än 28. 28:an känns som en kompromiss. När jag använder min 24 vill jag hellre ha 23 mm snarare än 25. Låt det inte bli en kostnadsfråga när du väljer brännvidd. Det blir bara dyrare i slutändan om du inte är nöjd.
 

Palletheking

Aktiv medlem
28 mm anses nog av många som den mest användbara fasta brännvidden. Om jag skulle vara tvungen att använda enbart ett fast objektiv så skulle det bli Nikons 28 2,8 Ais. Dels på grund av dess optiska prestanda och dels på grund av den fantastiska närgränsen 20 cm.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Clasberg skrev:
Skulle vara kul att höra Era synpunkter på denna brännvidd.

Har fått uppfattningen att många anser den vara "tråkig".
Det roligaste är att få till en riktigt vbra bild. Skulle man bara gå efter vilka objektiv som är roliga skulle man jämt låta med fish-eye och supertele.

28 mm är min absoluta favoritbrännvidd. Du får en hygglig vidvinkel utan att bilden lider av vidvinkelsjuka (som kan vara kul i början, men man tröttnar på det). Du klarar otroligt mycket med en 28:a och jag tycker att man inte mer än undantagsvis ska använda mer vidvinkel.

Jag har ett 28-70/2,8 och skuvar bara på mitt 16-35:a om jag absolut behöver det. Det är lätt att det blir för mycket vidvinkel helt utan anledning annars.

En kompis till mig vars pappa är fotograf på GP låter honom bara använda ett Nikon 35-70/2,8 på sin F4:a. han tycker att sonen ska lära sig att utnyttja det objektivet maximalt innan han börjar med mer extrema brännvidder. Det finns en stor poäng i resonemanget även om man skulle kunna utöka omfrånget till 28-70 mm.
De flesta vanliga motiv gör sig faktiskt bäst med vanliga brännvidder. Man tröttnar snabbt på att titta på bild efter bild tagna med extrema vidvinklar. Man upptäcker också att motivet inte kommer fram lika bra.

Skulle du redan ha en 35:a skulle jag dock rekommendera mer vidvinkel än 28:a. Men som ensam vidvinkel är allt kortare än 28mm för extremt i min mening.

De objektiv som har rykte om sig att vara tråkiga är främst 50mm, men även 35mm. Tänkt då på att en av världens bästa fotografer, Henri Cartier-Bresson, tog nästan alla sina bilder med en 50:a. Och det berodde inte på att han inte hade råd med mer, för han var mycket rik.

Skulla jag bara väja en bränvidd blir det en 28:a. Mina ögon har lärt sig den brännvidden. har alltid med mig en liten Ricoh GR-1v kompaktkamera med en 28/2,8 om jag inte har systemkamera med mig.
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
28 mm tangerar gränsen mellan vidvinkel och extrem vidvinkel.
35 mm tangerar gränsen mellan vidvinkel och normal vinkel.

Vad menar jag med det. Jo, vidvinklarna är mycket användbara med tanke på att man ofta får perspektiv och proportioner som tilltalar ögat.
Männsiskor ser inte groteska ut.

Från 24 mm och nedåt så blir det knepigare eller roligare vilket man nu föredrar. Bilderna blir lätt lite "extrema"

På sjuttiotalet så fanns det en "skola" som använde i stort sett bara två objektiv. 35 och 90 mm. Annars var 28. 50 och 135 mm en mycket vanlig kombination i kameraväskan.

Både 28 mm och 35 mm är är idag billiga, ljusstarka och mycket bra. Varför inte inhandla bägge. En 35/2,0 är hur härlig som helst. Liksom en 28/2,8.

/J O
 

-Markus-

Aktiv medlem
Alltså 28mm är egentligen trevlig för den funkar till det mesta. Tycker att perspektivet i en 28 blir tråkigt tyvärr, kräver mycket planering för att det inte ska bli livlöst. Men som sagt en bra brännvidd som funkar till det mesta.

Däremot tycker jag dessa funkar bätttre
Inomhus 24mm.
Utomhus 35mm.
 

nfoto

Aktiv medlem
Clasberg skrev:
Hej!

Skulle vara kul att höra Era synpunkter på denna brännvidd.

Har fått uppfattningen att många anser den vara "tråkig".

Är ju rätt billig att köpa i förhållande till mycket annat (i vart gäller detta AF Nikkor 28/2,8 som ny kostar runt 2.000 - är det någon som vet om just detta sistnämnda objektiv är bra?)
AF Nikkor 28/2.8 er ikke av de beste Nikkorene. Langt derifra. Det er en middelmådig sak beregnet for amatørmarkedet.

Derimot finnes det to andre 28-mm Nikkor som er utrolig bra, hver på sin måte. 28/2.0 Nikkor er vel kanskje Nikons best bevarte hemmelighet: ekstremt skarpt (selv på full åpning), ekstremt motstandsdyktig for motlysreflekser og strølys. AIS 28/2.8 med nærgrense 0.2 m har en fantastisk bildekvalitet på nært hold og er akkurat det perfekte verktøy om du liker vidvinkel-på-nært-hold bilder. Derimot ikke så bra på avstand, du kan ikke få i pose og i sekk.

Om 28 er "tråkig" eller ikke avhenger nok av hva du sammelinkner med. Har du allerede en 35 mm blir avstanden ned til 28 for liten. Kombinerer du derimot 28 og 50 mm så vil dette fungere helt topp. En lyssterk 28 mm egner seg også ypperlig som et "gateobjektiv" for litt mer ubemerket fotografering, under problematiske lysforhold (om du liker å fotografere på T-banene eller bussen eller i butikker, f.eks.). Dybdeskarpheten er såpass at du kan sonefokusere og trenger derfor ikke å kikke i søkeren for å ta bildet, med litt trening "vet" du sånn omtrent utsnittet.
 
ANNONS