Annons

Kamerafel på TV

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
Ibland ser man komiska fel hur kameror hanteras eller i detta fall i kriminalserien Whitechapel där obducent assistenten vrider frenetiskt på på objektivet trots att det är ett fast objektiv. Han trycker inte på någon avtryckare eller drar fram film trots att det med stora bokstäver står ZENIT på kameran. En gammal sovjetisk modell från 1990-talet.
Denna modellen var det när jag tog en noggrannare titt.
http://steph430.wordpress.com/2008/07/26/my-camera-zenit-122s/

Har ni andra tips på fel i filmer?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vrida på objektivet lär assistenen ju behöva göra, även om objektivet är fast, ifall det är en kamera med manuell fokus. Nu vet jag förvisso inte hur scenen ser ut och jag tänker inte titta igenom två avsnitt för att få redan på det.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Jo man ställer skärpan manuellt och vrider på ringen med ganska små och långsamma rörelser för att få bra skärpa. Den här skådespelaren vred hastigt och med stora rörelser. Men det riktigt lustiga är att han med fingrarna döljer frammatningen som avslöjar att det är en kamera för film samtidigt som design och jätteloggan fullkomligen skriker ut att det är en gammal kamera.
 

Kijana

Aktiv medlem
Har ni andra tips på fel i filmer?
Tror det var någon deckare jag såg nyligen, kan ha varit Beck eller annat modernt som i varje fall utspelas efter digitalkamerans genombrott. När man sedan ska simulera det som personen ser i sökaren så visas den där gamla typiska prismasökaren (heter det inte så?) med två olika halvor som ska gå ihop vid full skärpa i stället för de fem (eller annat valfritt antal) fokuspunkter som finns nu.
Dessutom verkade den tillfällige fotografen i denna deckare ha världens ljusstarkaste objektiv eftersom slutartiden vid denna sena kvällstimme var typ 1/500-del och inte mer förväntade 1/10-del och längre än så..
 

Fogel70

Aktiv medlem
Det är inte ovanligt att man använder ljudeffekter från analoga SLR (med filmframmatning) i filmer där DSLR används.
 

A.Dent

Aktiv medlem
När man sedan ska simulera det som personen ser i sökaren så visas den där gamla typiska prismasökaren (heter det inte så?) med två olika halvor som ska gå ihop vid full skärpa i stället för de fem (eller annat valfritt antal) fokuspunkter som finns nu.
Det har jag sett med. En typisk DSLR och sedan filmas det genom en snittbildssökare.
 

Snapphane

Aktiv medlem
CSI och dylika serier har en tendens att använda den inbyggda blixten när de dokumenterar bevis. Märkte dock att CSI New York körde med dubbla makroblixtar, så där som man ska. Dock stod de oftast upp och fotade något på marken eller liknande, inte mycket nytta av blixtarna då
;)
 

eskil23

Aktiv medlem
Tror det var någon deckare jag såg nyligen, kan ha varit Beck eller annat modernt som i varje fall utspelas efter digitalkamerans genombrott. När man sedan ska simulera det som personen ser i sökaren så visas den där gamla typiska prismasökaren (heter det inte så?) med två olika halvor som ska gå ihop vid full skärpa i stället för de fem (eller annat valfritt antal) fokuspunkter som finns nu.
Det är väl i och för sig ganska lätt att byta mattskivan i en DSLR så att man får en snittbildsökare? Jag funderar på att göra det på min kamera. Det gör det både lättare att fokusera manuellt och att kolla att kamerans autofokus sitter rätt.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det är väl i och för sig ganska lätt att byta mattskivan i en DSLR så att man får en snittbildsökare? Jag funderar på att göra det på min kamera. Det gör det både lättare att fokusera manuellt och att kolla att kamerans autofokus sitter rätt.
Hehe, jo det stämmer att man kan byta ut fokusskivan till en gammaldags mattskiva med snittbildsmätare på många SLR eller DSLR-autofokuskameror.

Men tekniken har på senare tid sprungit ifrån dessa gamla ärevördiga system REJÄLT. Du får inte exakt fokusering med snittbildsmätare och mattskiva heller, eftersom du har olika strålgångar inte bara mellan bildsensorn och AF-sensorplattan, utan också mellan bildsensorn och mattskivan med snittbildsmätare. Att justera alla dessa strålgångar "exakt" skulle bli helt orimligt dyrt. Dessutom blir vanligen sökaren mörkare, vilket ju inte precis ökar inställningsnoggrannheten heller.

Trots detta så kan man ändå vanligen uppnå större fokusprecision med manuell snittbildsmätare än med autofokus. Men jag skulle ändå säga att detta inte är mycket lönt längre. Nu finns det ju manuellfokuseringshjälpmedel som är HELT ÖVERLÄGSNA allt vad som har funnits tidigare. Jag syftar förstås på Focus Peaking och förstoring av bilden 7 till 15x. Dessa metoder använder som bekant själva bildsensorn för för avståndsinställningen, varför BF/FF och andra fokusfel är eliminerade. Mät- och bildplan är identiska, och inga avstånds- eller parallellitetsfel kan uppstå.

Det enda jag inte begriper är varför de inte alla andra (eller åtminstone "de båda stora") inte omedelbart kopierade detta. Hittills är det bara några av "småttingarna" som så småningom gjorde detta, men tydligen med så primitiva metoder att ingen använder dem efter att ha bråkat med dem en stund. Jag tror dock inte att någon kameratillverkare i längden kan fortsätta att slappa i detta avseende, så jag skulle ändå säga att det är vettigast att vänta ut tills det kommer till ens eget system (pga av att du överväger att stoppa in en snittbildsmätare i din kamera så utgår jag från att Focus Peaking ännu inte är implementerat i det system du använder). Nu utgår jag från att kameratillverkarna är vettiga, fast ingen av dem är ju detta fullt ut, verkar det som... :)


Undrar hur lång tid det kommer att ta innan vi får se några vackra Focus Peaking-mönster i deckarfilmerna? :)

Lite konstigt är det i alla fall, för det går ju att göra detta filmiskt MYCKET mera ögonfångande mha av Focus Peaking än med en gammal snittbildsmätare. Enklast är väl att helt enkelt rikta kameran mot ett staket eller nåt som står på snedden, och sedan vrida fokusringen fram och tillbaka så att man får t.ex. vackert röda mönster att löpa utefter staketet, där maxskärpan (eller egentligen där max kontrast) hamnar.

F.n. kan man välja på rött, gult eller vitt som kontrastfärger, men snart kommer det nya kameror med fler olika färger att välja på. Huruvida dessa färger även kommer att kunna implementeras i våra befintliga kameror genom FW-uppgradering är ännu inte känt (utanför tillverkaren ifråga).
.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
När det gäller inkompetens i filmer så, utöver vad som redan nämnts och om vi håller oss till fotovärlden, minns jag att jag sett en "filmhjälte" som gick runt och plåtade en bil med en maffig Nikon-kamera och deras största blixt påmonterad. Den var vinklad 45 grader upp mot taket - mycket vanligt som bekant. Fast det var bara det att fotograferingen skedde utomhus, och närmaste tak var himlen, som ju f.ö. inte ens är något tak ...

Så 100% av blixtljuset försvann rätt ut i rymden.

Men det ALLRA märkligaste är att jag har sett detta ÄVEN I VERKLIGHETEN! Och det var en profotograf(!) Som dessutom av en slump råkade ha en snarlik Nikon-utrustning som filmhjälten. Fotografen hade engagerats av några killar som fått låna en gammal veterankärra (typ T-Ford). Killarna var anno dazumal-uppklädda, och suffleten var givetvis nedfälld. När fotografen hade gått frågade jag lite försiktigt ifall även jag fick plåta dem och deras bil. Jodå, det gick alldeles utmärkt. Så jag gick först runt och tog några bilder. Sedan började jag regissera dem lite grand, och det blev betydligt fler bilder. När jag var klar så frågade de ifall jag ville följa med på en åktur runt stan i veterankärran. OM jag ville!

Marschfarten var visserligen bara obetydligt högre än normal gånghastighet, men vad gjorde det? :)

Det var helkkul!

Och aldrig någonsin i mitt liv, vare sig förr eller senare, har så många tjejer vinkat, hejat och smajlat mot mig... :)

Det enda jag är ledsen för är att lappen med deras epostadress ligger begravd någonstans bland miljontals papper i hundratals banankartonger (efter en renoveringsröjning). Skulle gärna vilja skicka dem några av de bästa bilderna.
.
 
Senast ändrad:

Kijana

Aktiv medlem
När det gäller inkompetens i filmer så, utöver vad som redan nämnts och om vi håller oss till fotovärlden, minns jag att jag sett en "filmhjälte" som gick runt och plåtade en bil med en maffig Nikon-kamera och deras största blixt påmonterad. Den var vinklad 45 grader upp mot taket - mycket vanligt som bekant. Fast det var bara det att fotograferingen skedde utomhus, och närmaste tak var himlen, som ju f.ö. inte ens är något tak ...

Så 100% av blixtljuset försvann rätt ut i rymden.
Nja, jag är inte helt säker på det. Har fått just det tipset av en så kallad proffsfotograf att vinkla blixten 45 grader uppåt om det är så att rakt på är för mycket. Utomhus kan jag tänka mig att det blir en bra upplättning.

Tror banne mig att jag ska prova det i morgon..
 

Kijana

Aktiv medlem
Det är väl i och för sig ganska lätt att byta mattskivan i en DSLR så att man får en snittbildsökare? Jag funderar på att göra det på min kamera. Det gör det både lättare att fokusera manuellt och att kolla att kamerans autofokus sitter rätt.
Visst, men jag förväntar mig inte att någon krimmare i tv-rutan ska köra den typen av överkurs när det handlar om spaningsbilder.
 

iSolen.se

Guest
När det gäller inkompetens i filmer så, utöver vad som redan nämnts och om vi håller oss till fotovärlden, minns jag att jag sett en "filmhjälte" som gick runt och plåtade en bil med en maffig Nikon-kamera och deras största blixt påmonterad. Den var vinklad 45 grader upp mot taket - mycket vanligt som bekant. Fast det var bara det att fotograferingen skedde utomhus, och närmaste tak var himlen, som ju f.ö. inte ens är något tak ...

Så 100% av blixtljuset försvann rätt ut i rymden.

...
.
Jag ser det där rätt ofta i verkligheten och någon gång har jag gjort det själv av misstag när man fortsatt fotograferingen på terrassen, eller värre, att man ställer sig under en färgad takyta/eller en balk utan att kolla och får konstigt färgat ljus/ eller skugga på oväntat ställe.

Men...nog kan dock en 45-grader-uppåtriktad blixt vara samma sak som att dämpa den typ 4 bländarsteg så det kanske är avsiktligt ändå?
 
ANNONS