Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax K-1 hämtad

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimbal

Aktiv medlem
Vilken timing.

Frågan är då om den kommit på riktigt...

"Min" kamera kommer nämligen nästa onsdag, har jag fått höra ett antal veckor i rad.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
PENTAX är en "liten" kamera fabrik och den här modellen är eftertraktad, så om 3-4 månader är nog kön avbetad............................................
 

jaktis

Aktiv medlem
På väg

Hur som helst är den nu skickad från Cyber så jag får den i början av nästa vecka
 

jaktis

Aktiv medlem
Nu

Då skall jag hämta mitt paket hos posten, så det blir lite spännande tider framöver
 

tabugman

Medlem
Jag är ny Pentaxian efter att ha kört Nikon sedan - 90. Det som fick mig att byta var pixelshift, vädertåligheten samt astrotracern i K-1:an (gillar astro- och landskapsfoto). Nybro foto hade en hemma och de gav mig ok betalt för min D600 + tre objektiv.

Har köpt ett D FA 24-70mm hittills, men inväntar med spänning Irix 15mm som ska släppas för K-mount i sommar. Skulle det objektivet inte motsvara förväntningarna får det väl bli ett Samyang 14mm, fastän jag helst skulle vilja ha ett objektiv med möjlighet att smälla på ett ND-filter...
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Enligt Kamera&Bild så har det varit jordskalv i Japan som orsakat förseningar för Nikon. Det var i april och drabbade underleverantörer. Troligen Pentax oxå även om kamerorna monteras ihop på Filippinerna.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Ja Sonys produktion av somliga typer av bildsensorer drabbades hårt och därmed också produktionen av matchande kameramodeller från både Sony, Nikon och Pentax. Sen heter det iofs att produktionen ska vara igång igen sedan länge, om än i lägre takt.

Tilldelningen av K-1or till Sverige verkar dock vara sjusärdeles låg.
 

joakimos

Aktiv medlem
Såg att Pentax K-1 finns i lager hos Japan Photo nu. Borde kanske inte dröja innan den finns hos övriga återförsäljare!

Förhoppningsvis finns kameran i mina händer snart nog. :)
 

Gimbal

Aktiv medlem
Det har nog kommit ett gäng nu även om de flesta gick åt direkt via förbokningar. Jag exempelvis fick "min" denna veckan.
 

huricane4

Aktiv medlem
Pentax K-1 VS K-30

Funderar på å byta till en bättre Kamera, använder just nu Pentax K-30 (som jag är nöjd med) men antar att K-1an är mkt bättre när man fotar handhållet i halv mörka miljöer,
(ISO egenskaper och autofokus) ?
Funderade på en K3 innan men verkar inte vara så stor skillnad mot den jag har?
 

fuzz4brains

Aktiv medlem
Jag föll för frestelsen och hämtade ut K-1:an idag hos Fotokungen. Rabatt på 2 000 kronor blev det också när det skulle betalas :)
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Det blev en K1a även för mig, hämtade ut igår. Godiset hamnar hos grannen.
Slog till med batterigrepp på köpet, tänkte mest extra batteri, men sån fanns inte med som på K3 limited som jag köpte för kanske 3 år sen.
Satte på en FA 28-105/3,5-5,6 modell 1 (motorzoom), kombon känns tung, men verkar fokusera bra.
Köp argument:
Genom att köpa K1an så har jag redan en ljusstark normal - FA50/1,4 och en ljusstark? (på FF som lätt vidvinkel) - FA35/2. Förhoppningsvis funkar mina gamla (manuell fokus) Tokina 17/3,5 och Pentax K 24/2,8 ok när det inte är bråttom. Med dom och Zenith fish eye 16/2,8 och Pentax A 35-70/3,5-4,5 ligger alla under 200gram utom FA50 - 220gram och A35-70 - 243gram och Fish eyen 310gram. Med en sån kombination och en APS kamera runt halsen bör jag klara flera timmar bekvämt.

Helst skulle jag fortsätta med Pentax APS, men då finns bara en ljusstark normal = Sigma 30/1,4 Art och vidvinklar finns bara Pentax ej uppdaterade DA14/2,8.
Med Pentax satsning på objektiv till FF och därigenom frånvaron på intressanta APS objektiv dom närmaste 2-4 åren?, så är frågan om intresset sjunker så mycket för Pentax APS att Ricoh inte bara skrotar Q, utan även APS systemet.
Det räcker inte att planera för kommande APS kameror. ...

På Photokina var det glest med intresserade människor hos Pentax. Hos Fuji var det ingen idé att försöka prata APS systemet och prova objektiv.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Funderar på å byta till en bättre Kamera, använder just nu Pentax K-30 (som jag är nöjd med) men antar att K-1an är mkt bättre när man fotar handhållet i halv mörka miljöer,
(ISO egenskaper och autofokus) ?
Funderade på en K3 innan men verkar inte vara så stor skillnad mot den jag har?
Jag funderar om du är intresserad av ett svar nu?
K70 är en billig uppdatering, under 7000 och om den haft GPS hade jag köpt den istället för K1 eller väntat på nästa K3.
Nästa K3 har antagligen den fina sensorn från K70 och har naturligtvis GPS samt något från K1 samt troligen nåt nytt, den kanske presenteras i januari och kommer i vår.

K1 har kanske ett steg (iso) bättre brusegenskaper än K70 som är bättre än tidigare modeller.

Har du behov av högre upplösning?
= K1
Har du behov av ljusstarka vidvinklar?
= K1
 
ANNONS