Annons

Pentax K-1 hämtad

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Då har jag hämtat ut min K-1. Har bara hunnit testa lite med min gamla FA* 24, och det verkar absolut som de passar perfekt ihop. Sökaren är fantastisk, och kameran känns minst sagt rejäl (och tung :) ). Återkommer när jag hunnit testa lite mer.
 

lunma

Aktiv medlem
Några första intryck

Nu har jag klämt och känt samt jämfört med K-3. Som Peter säger den är rejäl men ligger bra i handen. Bra balans med DA* 300 på. När det gäller AF känns det som om den ligger rätt direkt, inte den dr studsen som kan upplevas med K-3. Trots att DA* 300 är ett FF-objektiv går K-1 över i crop-mode och den står i auto, Sökaren är ju rena rama storbilds-TV'n. Återstår att lära tillbaka när det gäller brännvidd.

Det är inte helt fel att ha manualen i närheten, mycket nytt. Knapplåset är suveränt, hur många gånger har man inte upptäckt att inställningarna har ändrats när kameran har hängt mot kroppen när man är ute i naturen.

Nu återstår att komma ut och prova den i verkligheten, det stora elddopet blir om två veckor när det är fotoresa till Kökar i Ålands skärgård.

/Mats
 

lunma

Aktiv medlem
Metz blixtar

Det är problem med Metz-blixtar och K-1. Blixten utlöser inte i PTTL-mod, den fungerar dock i A- och M-läge. Pentax AF 540 FGZ fungerar dock som den ska. Felet verkar även finnas på andra Metz blixtar enligt Pentax Forums. Jag vet inte hur andra tredjepartsblixtar fungerar. Jag har påpekat felet både till Metz och Focus Nordic.

/Mats
 

martinot

Aktiv medlem
Det är problem med Metz-blixtar och K-1. Blixten utlöser inte i PTTL-mod, den fungerar dock i A- och M-läge. Pentax AF 540 FGZ fungerar dock som den ska. Felet verkar även finnas på andra Metz blixtar enligt Pentax Forums. Jag vet inte hur andra tredjepartsblixtar fungerar. Jag har påpekat felet både till Metz och Focus Nordic.

/Mats
Skulle tyvärr inte tro att Pentax/Focus Nordic bryr sig om tredjeparts/piratblixtar som konkurrerar med Pentax egna....

Detta är ju alltid en kalkylerad risk man får ta när man köper pirat/tredjepartsprylar istället för original, oavsett om det är objektiv eller blixtar.

Är det någon som kan fixa det så får det bli Metz som får släppa en ny firmaware till blixten ifråga. Enda realistiska hoppet är jag rädd för.
 

lunma

Aktiv medlem
Focus Nordic borde bry sig, de är generalagent för Metz, det var i den egenskapen som jag skickad ett mail. Metz har uppgraderat tidigare

/Mats
 

PMD

Aktiv medlem
En del (alla?) moderna Metzblixtar har ju USB-port för att man ska kunna uppdatera programvaran, så det är inte alls orimligt att vänta sig en sådan.
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Ska bli roligt att följa detta, priset är ju ganska vettigt (hade väntat mig mycket mer) och Pentax har en fin tradition av bra design.

Hoppas att de slipper barnsjukdomar på denna dock, K-7/K-5/K-3 hade väl diverse fel som kunde undvikits (har en K-5 med "crazy mirror" själv :-( ).
 

lunma

Aktiv medlem
iso 6400

K-1 tycks hantera högre iso bra. Bilderna är jpg direkt ur kameran, bara skalade och beskurna i PS. Inga ändringar av grundinställningar i kameran. Jag använde en FA 24-90/3.5-4.5, väntar dock på en D FA 24-70/2.8

/Mats
 

Bilagor

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
K-1 tycks hantera högre iso bra. Bilderna är jpg direkt ur kameran, bara skalade och beskurna i PS. Inga ändringar av grundinställningar i kameran. Jag använde en FA 24-90/3.5-4.5, väntar dock på en D FA 24-70/2.8

/Mats
Hej! har du möjlighet att ge dig ut i nattmörkret för att ta några bilder?
 

lunma

Aktiv medlem
Svar från Metz och Focus Nordic

Metz svarade snabbt på mitt mail och meddelade att de hade uppfattat att det fanns ett problem. Deras utvecklingsavdelning söker efter en K-1 med ljus och lykta för undersöka skillnaden i gränssnittet och kunna göra en uppdatering för blixtarna.

Focus svarade att Metz vet om problemet.

/Mats
 

martinot

Aktiv medlem
Metz svarade snabbt på mitt mail och meddelade att de hade uppfattat att det fanns ett problem. Deras utvecklingsavdelning söker efter en K-1 med ljus och lykta för undersöka skillnaden i gränssnittet och kunna göra en uppdatering för blixtarna.

Focus svarade att Metz vet om problemet.

/Mats
Låter väldigt bra. :) Stor cred till Metz som bryr sig om sina kunder!
 

tjompen

Aktiv medlem
Gör mig en tjänst och sätt kameran i Crop mode och prova Metz-blixten då.

Jag har en Metz 50 AF-1 som inte gör särskilt bra ifrån sig i FF mode men slår jag om till Crop mode så funkar den precis som med K-3:an...
 

lunma

Aktiv medlem
Gör mig en tjänst och sätt kameran i Crop mode och prova Metz-blixten då.

Jag har en Metz 50 AF-1 som inte gör särskilt bra ifrån sig i FF mode men slår jag om till Crop mode så funkar den precis som med K-3:an...
Det verkar fungera i crop-mode, 58 AF-2, inga djupare studier av resultatet.

/Mats
 
ANNONS