Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Fotosidan.se långsam?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
clindh skrev:
Jag har nu ändrat standard-CSS:en att använde PNG-filerna istället, det verkar funka bra på de plattformar/browsers jag har tillgång till iallafall.
Jag är ledsen att rapportera att det inte blev bättre här hos mig. Opera funkar däremot fint, vilket det alltid gjort på min maskin. Och Firefox på windows går precis lika bra.

Magnus: Jag har labbat litet med dina rapport-testfall, och kommit fram till att bägge sidor (alltså både med GIF och PNG) går lika långsamt. Jag har också kommit fram till att i ditt testfall är det "background-attachment: fixed" i CSS-filen som ställer till det i min maskin. Om jag tar bort den raden skrollar det så fint så fint.

Detta fick mig att tro att jag skulle hitta en liknande konstruktion här på FS, men någon sådan ser jag inte! Rör det sig om två närbesläktade fel, eller är jag bara ute och hojjar?

"background-attachment: fixed"-problemet finns f.ö. rapporterat på ett Ubuntu-forum i nov -07, men inte alls kommenterat.

Dimman tätnar.

Ni som kan detta; ni har min respekt!

Per.

PS. Rapporterat som bug 125970 i Ubuntu:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/firefox/+bug/125970 DS
 
Senast ändrad:

raderad12

Aktiv medlem
perstromgren skrev:

"background-attachment: fixed"-problemet finns f.ö. rapporterat på ett Ubuntu-forum i nov -07, men inte alls kommenterat.
Helt riktigt, det finns inte här på FS, anledningen till att jag gjorde det var för att få dit något som är tungt för processorn, detta för att simulera allt annat som är tungt här på FS. Med bara en gif-bakgrund och ingen annan grafik, menyer, script, tabeller osv. som gör FS tungt, så blev jag tvungen att hitta på något. Utan så blev skillnaden mellan gif och png-sidan inte så uppenbar, jag var tvungen att använda "top" för att kunna se det i siffror. Det krävs en del för att lasta ned en modern dator som kan hantera en hel del buggar utan att det går allt för mycket sirap i den.

Tänk er att sätta pekfingret på musens skrollhjul, och dra snabbt tre gånger, då tar det ca 4-5 sekunder innan sidan slutar rulla nedåt för mig (fotosidan kunde ändå vara värre beroende på innehållet för tillfället).

En gammal proffsfotograf som var lärare när jag gick i skolan hade sitt eget lilla sätt att räkna sekunder i mörkrummet - En mellanöl, två mellanöl, tre mellanöl ... Mån tro varför jag tänkte på mellanöl i trafikskolan när bilskoläraren tjatade om avstånd till framförvarande.. :)

Den andra sidan med samma kod fast med png-bilder funkar däremot normalt, bara något förhöjd processorbelastning på grund av kombinationen mellan stillastående och rörlig grafik. Så något lurt är det med just renderingen av gif bilder.
 

perstromgren

Aktiv medlem
clindh skrev:
Jag har uppdaterat test-CSS:en igen så att den inte ladda bakgrundsbilderna alls. Någon skillnad för Per?

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=78494&__style=std-test

(Sidan skall se lite "trasig" ut med saknad bakgrund här och där om det är denna nya version av CSS:en - om inte kör ni på en cachad version)
Tyvärr, Christer...

Dags att ge upp, kanske. Jag har övergått till Opera, men håller ett öga på den här tråden och ställer upp om du vill experimentera mer.

Per.
 

nonno

Aktiv medlem
Fotosidan seg som sirap senaste dygnet/-en

Oj, vad seg Fs är just nu och även i går. Det är 47 inloggade och 40 oinloggade, ändå tar det jättelång tid att öppna länkar samt att resultatet ibland blir "sidan kan inte visas" eller hur det är formulerat. Jag använder Internet Explorer som browser. Andra sajter har jag inga problem med alls, där går det snabbt med för mig vanlig hastighet.
/Nonno
 
ANNONS