Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Fotosidan.se långsam?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag vet inte om det är min kombination av webbläsare och OS, eller om det är nya koden på fotosidan.se, men nu är sajtsidorna alldeles otroligt sega att bläddra i. Och då menar jag även när sidan är helt laddad, märkligt nog! "Page Down" kan ta sekunder!

Webbläsare: Firefox 2.0.0.4
OS: Ubuntu-feisty

Någon annan som har detta problem?

Per.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Tydligen har vi lyckats trigga någon bugg i Firefox på Linux, men hur/vilken/varför vet jag inte än. jag har fått ett par andra rapporter om detta.

Det funkar fint i FF på Windows och MacOS så det är något med just FF2 på Linux-varianter vad jag förstått.

Alla tips om vad det kan bero på och hur man kodar runt det är välkomna.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Kan någon med (tex Web Developer Toolbar) testa att först inaktivera Javascript och se om det laddar snabbare, sedan aktivera det och inaktivera CSS på lite olika sätt så vi kan komma närmare källan till vad som triggar buggen.
 

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
Eller tips vart det finns en VMware image som går att köra som "live cd" eller dyl.

Det finns ...men jag har inte tiden just nu at leta.

-Thomas
 

fhe

Aktiv medlem
clindh skrev:
Tydligen har vi lyckats trigga någon bugg i Firefox på Linux, men hur/vilken/varför vet jag inte än. jag har fått ett par andra rapporter om detta.
För att komplicera bilden en aning kan jag berätta att jag inte märker ett dugg av problemen med Firefox 2.0.0.4 på min linux (Mandriva 2007 Spring).

Jag har ganska sparsamt med tillägg installerade, det skulle ju kunna vara någon populär add-on som får problem.
 

carl_fredriksson

Aktiv medlem
jag provade i ff2 och vissa sidor, som startsidan är otroligt seg, sidan med nya inlägg är seg men väl inne i en tråd rullar det på fint.

Jag kör ubuntu feisty.
 

carl_fredriksson

Aktiv medlem
clindh skrev:
Om man tar andra sidor då, som tex
http://www.fotosidan.se/cldoc/info-termsofuse.htm
http://www.fotosidan.se/reviews/
http://www.fotosidan.se/cldoc/page1news/

Någon skillnad på dessa mot andra?

Om du slår av visning av bilder, någon skillnad?

Alla sidor flöt bra.

Om jag stänger av Java flyter första sidan på bra med. Att stänga av bilderna gör ingen skillnad. Stänga av java gjorde susen. (Bokade av Java och Java script, en avbockad en bockad var segt, båda avbockade så gick sidan bra).
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Java!? Lattjo, det använder vi inte alls...

Ni andra som har problem kan väl ta och testa att stänga av Java (inte Javascript) och se vad som händer.
 

raderad12

Aktiv medlem
Näe, Java påverkar inte alls. Stänger man däremot av javaskript så flyter sidan bra. Likaledes om man ser sidan utan stilmallar (View -> Page Style -> No Style). Detta inlägg sitter jag och skriver med all CSS-kod avslagen.. Således torde problemet röra sig kring detta; något i skriptkoden som får webbläsaren att rendera om precis hela sidan utifrån omräknade CSS-regler för varje enskild pixel som sidan skrollas.

Jag vet inte hur det är idag, men förr om åren så kunde inte windows, oavsett webbläsare, fullständigt rendera om en redan renderad sidas alla element, vissa element kunde bara ges egenskaper när bodyn laddes och inte någe mer. Andra system med andra fönsterhanterare såsom Linux, BSD, Solaris osv. kunde däremot rendera om det hela "on the fly", vilket då resulterade i att sådana skriptkontruktioner fick hela sidans innehåll att renderas om för precis varenda pixel som sidan skrollades.

Fotosidans beteende nu påminner om detta som rätt implementerat är en "feature", men felaktigt utfört uppfattas som en bugg. Förr löste man det genom att endast köra "the offending skript at body onload", då utnyttjades inte möjligheten att förändra redan renderat innehåll och man fick samma beteende som i windows. Jag skulle faktiskt bli lite förvånad om detta gäller än i denna dag, men men...
 

dlridings

Aktiv medlem
clindh skrev:
Java!? Lattjo, det använder vi inte alls...

Ni andra som har problem kan väl ta och testa att stänga av Java (inte Javascript) och se vad som händer.
Tyvärr ... ingen skillnad. Jag har testat alla varianter med att boka av Java och Javascript (och bara Java osv).

Daniel
 

fhe

Aktiv medlem
dlridings skrev:
Tyvärr ... ingen skillnad. Jag har testat alla varianter med att boka av Java och Javascript (och bara Java osv).
Eftersom jag bevislingen inte har problemet i FF2.0.0.4 på min linux (2.6.17-14 i686 på en AMD Athlon(tm) 64 X2 (jo jag vet, jag borde köra en 64-bitars)) så tycker jag det skulle kunna vara av visst värde att starta med en helt ren profil. Jag skulle testa följande:

1. starta firefox med -ProfileManager och skapa en ny profil utan en enda add-on för att se om problemet kvarstår.
2. ta bort de plugins som finns installerade (i firefox plugin-katalog) tillfälligt, det skulle ju kunna vara så att det är Java1.5-pluginen eller äldre som inte fungerar helt ok med FF2.0.0.4 (jag kör 1.6).
 

Curium

Aktiv medlem
clindh skrev:
Java!? Lattjo, det använder vi inte alls...

Ni andra som har problem kan väl ta och testa att stänga av Java (inte Javascript) och se vad som händer.
Provade att stänga av Javascript och då började sidan flyta på bra.
 
ANNONS