Annons

Från PC: motsvarande prestanda i en Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

j2^

Aktiv medlem
Ni tycker inte att ni glidit en liiiiten aning Off-Topic? Bara liiiite.....?
Jo, självklart har vi gjort det. Men det är väl inget ovanligt att en diskussion leder till en annan? Att Wintel/Apple-diskussionerna urartar vet vi ju. Det är ju uppenbarligen förvånansvärt få som faktiskt använder bägge systemen.

Jag finner det dock fortfarande väldigt humoristiskt att det ENDA i tråden som modereras bort är inlägget där jag klagar på modereringen. :)

Hej j2^,

Du har fått en anmärkning om förseelse på Fotosidans Forum.

Anledning: Grövre avvikelse från ämnet
-------

-------

Denna förseelse är värd 1 straffpoäng och kan resultera i begränsad behörighet tills den förfaller. Allvarliga förseelser förfaller aldrig.

Ursprungligt inlägg:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1888735#post1888735

---Citat---
---Citat (Ursprungligen postat av AndyK)---
Ni tycker inte att ni glidit en liiiiten aning Off-Topic? Bara liiiite.....?
---Slut citat---
Det är fotosidan. Ett av Sveriges sämst modererade nätforum, samtidigt som det är det som troligen skulle kunan tra mest nytta av en trädformad forumstruktur.

Vad förväntar du dig? :)
---Slut citat---
Med vänliga hälsningar,
Fotosidans Forum
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Duger verkligen inte en mac mini? Quadcore i7, 8gb ram, fusiondrive och intel 4000 grafik?
Precis, på pappret tycker jag så och det är det jag hade hoppats på, men undrar hur den klarar kylning/ventilation etc. Det var för övrigt lite syftet med tråden - att diskutera prisvettiga prestanda-alternativ hos Apple till en given PC specifikation. Och om någon kanske hade praktisk erfarenhet i redigeringssammanhang (CS6 + Lightroom 4). Inser nu i efterhand att jag bringade både bensin och tändstickor in till den äldsta VS fighten av dom alla ;-)
 

j2^

Aktiv medlem
Precis, på pappret tycker jag så och det är det jag hade hoppats på, men undrar hur den klarar kylning/ventilation etc.
Man kan säga såhär: Den kommer att ha prestanda som böst jämförs med en Wintel-laptop med SSD och i övrigt samma specifikationer. Den kommer att vara långsammare än en Wintel-stationär med SSD och i övrigt samma specifikationer.

De kommande Mac Mini i7 (modell MD388) använder 3615QM (2.3GHz, med Boost upp till 3.2). Jag kan inte hitta någon MacMini som har 3.0Ghz som _bashastighet_.

Denna processor presterar cirka 7200 CPU-mark-poäng. Den mest populära i7 Quad Core för stationärt bruk (3770, 3.4GHz med Boost till 3.9) presterar ungefär 9300 poäng på samma skala

ANledningen till skillnaderna är bokstäverna QM som betyder att det är en energisnål modell avsedd för laptops och andra mobila enheter. Dessa enheter klockar ner mer och matas med lägre spänning än modellerna utan bokstav, eller K-modellerna.

Tillochmed den äldre 2600-serien av I7 presterar bättre än 3615QM.

Så, Ja, en Mac Mini ÄR betydligt mindre kraftfull än en "traditionell" Wintel-stationär.
 

Mesch

Aktiv medlem
Vaddå, hoppade brevet ut ur kuvertet och började bita dom i benen?

Men allvarligt, är det verkligen någon här som tar apples "avtal" seriöst?

Förstår ni inte att man kan göra precis vad man vill med sin apple-dator/licens/program som privatperson i sitt eget hem.
Apples avtal är väl inte så märkvärdigt? Det finns hur mycket märkliga licensavtal som helst, jag tycker inte Apple utmärker sig på något sätt.
 

Mesch

Aktiv medlem
Det är ingen diskussion, det är fakta att du får hårdvara för runt 15000:- med samma prestanda som en Mac för över 30. Ännu mer så nu än i fjol.
Lol, du bara måste dra igång denna meningslösa diskussion - Jag har lagt 20h i veckan på hårdvarunörderi i många år och jag kan bygga en dator som är billigare än high end maskiner från Apple.

Löjligt!
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Man kan säga såhär: Den kommer att ha prestanda som böst jämförs med en Wintel-laptop med SSD och i övrigt samma specifikationer. Den kommer att vara långsammare än en Wintel-stationär med SSD och i övrigt samma specifikationer.

De kommande Mac Mini i7 (modell MD388) använder 3615QM (2.3GHz, med Boost upp till 3.2). Jag kan inte hitta någon MacMini som har 3.0Ghz som _bashastighet_.

Denna processor presterar cirka 7200 CPU-mark-poäng. Den mest populära i7 Quad Core för stationärt bruk (3770, 3.4GHz med Boost till 3.9) presterar ungefär 9300 poäng på samma skala

ANledningen till skillnaderna är bokstäverna QM som betyder att det är en energisnål modell avsedd för laptops och andra mobila enheter. Dessa enheter klockar ner mer och matas med lägre spänning än modellerna utan bokstav, eller K-modellerna.

Tillochmed den äldre 2600-serien av I7 presterar bättre än 3615QM.

Så, Ja, en Mac Mini ÄR betydligt mindre kraftfull än en "traditionell" Wintel-stationär.
Tack för utförligt svar, och lite som jag befarade ang Mac Mini! Och iMac går bort pga den integrerade skärmlösningen. Med detta måste jag dessvärre förutsätta att det enda alternativet hos Apple som motsvarar min stationära PC, både i konstruktion (towermodell=utbyggnadsmöjlighet) OCH prestanda är en MacPro? Min Dell kostade 6 000 inkl moms. Vad startar en MacPro på....20-25?

Lutar åt begagnat då....
 

Mesch

Aktiv medlem
Tack för utförligt svar, och lite som jag befarade ang Mac Mini! Och iMac går bort pga den integrerade skärmlösningen. Med detta måste jag dessvärre förutsätta att det enda alternativet hos Apple som motsvarar min stationära PC, både i konstruktion (towermodell=utbyggnadsmöjlighet) OCH prestanda är en MacPro? Min Dell kostade 6 000 inkl moms. Vad startar en MacPro på....20-25?

Lutar åt begagnat då....
MacPro börjar på 24"
Jobbigt dyr :(
 

j2^

Aktiv medlem
Tack för utförligt svar, och lite som jag befarade ang Mac Mini! Och iMac går bort pga den integrerade skärmlösningen. Med detta måste jag dessvärre förutsätta att det enda alternativet hos Apple som motsvarar min stationära PC, både i konstruktion (towermodell=utbyggnadsmöjlighet) OCH prestanda är en MacPro? Min Dell kostade 6 000 inkl moms. Vad startar en MacPro på....20-25?

Lutar åt begagnat då....
Ja. MacPro är den enda Apple-produkt som man "komponent för komponent" kan jämföra med en "hembyggd Wintel-stationär" om man enabrt vill titta på "prestandasiffror".

Jag borde kanske tillagt i föregående inlägg att även en hel del av de "superkompakta" Wintel-maskinerna använder laptopkomponenter.

För att vara övertydlig: Wintel = Sammanskrivning av Windows/Intel som är ett samlingsnamn för alla datorer som kör Microsoft Windows (Ja, även AMD, för dessa processorer är Intelkompatibla).
 

Falumas

Aktiv medlem
Ja. MacPro är den enda Apple-produkt som man "komponent för komponent" kan jämföra med en "hembyggd Wintel-stationär" om man enabrt vill titta på "prestandasiffror".

Jag borde kanske tillagt i föregående inlägg att även en hel del av de "superkompakta" Wintel-maskinerna använder laptopkomponenter.

För att vara övertydlig: Wintel = Sammanskrivning av Windows/Intel som är ett samlingsnamn för alla datorer som kör Microsoft Windows (Ja, även AMD, för dessa processorer är Intelkompatibla).
Kör inte första generationen alu iMac också med en laptopprocessor?

För er som undrar varför man använder dom så har det med värme att göra, superkompakta byggen är oftast väldigt svårkylda om man inte vill ha små fläktar som låter som tröskverk.

Även dom mobila varianterna av intels i-processorer behöver kylning men betydligt mindre än en desktop-variant. Det är bara vissa varianter av Intels Atom som klarar sig helt utan aktiv kylning om man bortser från telefon och pad-processorer som t.ex. ARM som inte kan köra vare sig OS/X eller vanliga versionen av Windows.

/Karl
 

j2^

Aktiv medlem
Kör inte första generationen alu iMac också med en laptopprocessor?
De har hoppat lite fram och tillbaka ser det ut som på Unibody-maskinerna.
http://en.wikipedia.org/wiki/IMac_(Intel-based)#Unibody_iMac


För de som vill ha lite mer visuella hjälpmedel angående det här med värme och kylning..
Såhär ser innanmätet på en modern MBP ut. Fläktarna är inte särskilt stora som ni kan se.
http://reactrmag.com/wp-content/uploads/2012/06/pro-inside-1024x612.png



Såhär ser kylfläkten ut i mitt senaste hembygge. (Just detta är inte mitt dock): http://www.cowcotland.com/images/test/noctua/nh-c14/Noctua_NH-C14_Install_3.jpg
Men ja. Den är större en en Mac Mini. Inte för att den _behöver_ vara så stor för att klara kylningen. Men den behöver vara så stor för att klara kylningen utan att höras med en "normal" CPU.
 

Falumas

Aktiv medlem
De har hoppat lite fram och tillbaka ser det ut som på Unibody-maskinerna.
http://en.wikipedia.org/wiki/IMac_(Intel-based)#Unibody_iMac


För de som vill ha lite mer visuella hjälpmedel angående det här med värme och kylning..
Såhär ser innanmätet på en modern MBP ut. Fläktarna är inte särskilt stora som ni kan se.
http://reactrmag.com/wp-content/uploads/2012/06/pro-inside-1024x612.png



Såhär ser kylfläkten ut i mitt senaste hembygge. (Just detta är inte mitt dock): http://www.cowcotland.com/images/test/noctua/nh-c14/Noctua_NH-C14_Install_3.jpg
Men ja. Den är större en en Mac Mini. Inte för att den _behöver_ vara så stor för att klara kylningen. Men den behöver vara så stor för att klara kylningen utan att höras med en "normal" CPU.
Ju mindre fläkt desto mer ljud, desto större ju tystare.

Passar den där i en vanlig låda? Den var ju inte så fasligt dyr.

/Karl
 

Ragdollar

Aktiv medlem
Av olika anledningar överväger jag att gå över till Mac och undrar helt enkelt hur jag får motsvarande kräm som jag har i min stationära Dell, i5 3450, 3.1 Ghz, 8 Gb RAM, SSD disk. Både Lightroom och PS6 snurrar på otroligt väl och jag vill absolut inte ha något slöare.

Skulle en mini Mac med motsvarande RAM och disk kunna matcha detta eller behöver jag gå till de stationära och därmed också mer ventilerade MacPro modellerna? Lever kvar i myten "kan nått så litet och kompakt vara lika bra i längden som min stora luftiga burk"? :)
Testa datorn med NovaBench.
Som jämförelse får du här motsvarande resultat för min MacBook Pro Retina med 16 GB internminne och SSD HD. Självklart kan den inte mäta sig med en kraftfull stationär, men i alla fall snabb för en bärbar / Laptop.

NovaBench Score: 1191
2012-11-09 15:56:33 +0000
Mac OS X 10.8.2
Intel Core i7 @ 2000 MHz
Graphics Card: Intel HD Graphics 4000

16384 MB System RAM (Score: 224)
- RAM Speed: 9283 MB/s

CPU Tests (Score: 811)
- Floating Point Operations/Second: 324294368
- Integer Operations/Second: 626460800
- MD5 Hashes Calculated/Second: 1265580

Graphics Tests (Score: 93)
- 3D Frames Per Second: 236

Hardware Tests (Score: 63)
- Primary Partition Capacity: 465 GB
- Drive Write Speed: 318 MB/s
 

Falumas

Aktiv medlem
Testa datorn med NovaBench.
Som jämförelse får du här motsvarande resultat för min MacBook Pro Retina med 16 GB internminne och SSD HD. Självklart kan den inte mäta sig med en kraftfull stationär, men i alla fall snabb för en bärbar / Laptop.

NovaBench Score: 1191
2012-11-09 15:56:33 +0000
Mac OS X 10.8.2
Intel Core i7 @ 2000 MHz
Graphics Card: Intel HD Graphics 4000

16384 MB System RAM (Score: 224)
- RAM Speed: 9283 MB/s

CPU Tests (Score: 811)
- Floating Point Operations/Second: 324294368
- Integer Operations/Second: 626460800
- MD5 Hashes Calculated/Second: 1265580

Graphics Tests (Score: 93)
- 3D Frames Per Second: 236

Hardware Tests (Score: 63)
- Primary Partition Capacity: 465 GB
- Drive Write Speed: 318 MB/s
Prova igen efter senaste EFI-updateringen.

/Karl
 

j2^

Aktiv medlem
Ja, den är ATX--kompatibel. Den förutsätter dock lågprofilminnen om man skall ha den undre fläkten på plats.
 

Ravestream

Aktiv medlem
Mitt råd om det handlar om att bara ha det stabilt.
Ha kvar din Win maskim köp en ny pc. Sen kastar du inte in vad för skit som helst, klart. hur stabilt o bra som helst.

men visst, hämtar man hem 411 konstiga saker här o där så vet man aldrig hur det går.
 

afe

Aktiv medlem
Jag byggde för någon vecka sedan om datorn jag skriver på just nu (ja, jag är en nörd). Jag återanvände låda och nätaggregat sedan tidigare och det låter inte allt för störande ens när jag spelar spel med standardkylare från intel (i3770k) och AMD (7970). Jag har dock en välisolerad låda.

Hade jag haft en Mac hade jag inte kunnat göra denna uppgradering själv (åtminstone inte lätt), men jag är inte så säker på att jag i praktiken tjänat jättemycket prestanda jämfört med min tre år gamla CPU ....
 

MarcusEk

Medlem
Om du är händig och är villig att spendera lite tid och slit för en billig och stabil dator som driver MacOSX så är Hackintosh ett eventuellt alternativ. Jag har precis börjat läsa på om det. I praktiken så bygger du en PC med rätt delar för att kunna driva OSX stabilt, efter lite efterarbete.

Jag funderar på denna Delux, med en överklockad i7 till kanske 4GHZ och en extra SSD där jag kör operativsystemet;
http://www.tonymacx86.com/248-building-customac-customac-mini-2012.html

Allt skulle gå på dryga 6.000:-, då får du ÖVERDRIVET mycket mer kraft för pengarna än om man jämför med en MacMini. Plus så ser chassit ut som en liten MacPro ;)
 

afe

Aktiv medlem
Om du är händig och är villig att spendera lite tid och slit för en billig och stabil dator som driver MacOSX så är Hackintosh ett eventuellt alternativ. Jag har precis börjat läsa på om det. I praktiken så bygger du en PC med rätt delar för att kunna driva OSX stabilt, efter lite efterarbete.

Jag funderar på denna Delux, med en överklockad i7 till kanske 4GHZ och en extra SSD där jag kör operativsystemet;
http://www.tonymacx86.com/248-building-customac-customac-mini-2012.html

Allt skulle gå på dryga 6.000:-, då får du ÖVERDRIVET mycket mer kraft för pengarna än om man jämför med en MacMini. Plus så ser chassit ut som en liten MacPro ;)
Jag har inget behov av att köra just OS/X och inte heller att bryta mot Apples licensregler, - funkar bra med Windows fär mig :)

Med den hårdvara jag kör nu ska det mycket till för att ett OS ska vara snabbare, men det kan förstås ha andra fördelar.
 
ANNONS