Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från PC: motsvarande prestanda i en Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Av olika anledningar överväger jag att gå över till Mac och undrar helt enkelt hur jag får motsvarande kräm som jag har i min stationära Dell, i5 3450, 3.1 Ghz, 8 Gb RAM, SSD disk. Både Lightroom och PS6 snurrar på otroligt väl och jag vill absolut inte ha något slöare.

Skulle en mini Mac med motsvarande RAM och disk kunna matcha detta eller behöver jag gå till de stationära och därmed också mer ventilerade MacPro modellerna? Lever kvar i myten "kan nått så litet och kompakt vara lika bra i längden som min stora luftiga burk"? :)
 

AndyK

Aktiv medlem
Skulle nog rekommendera en iMac för att få motsvarande prestanda. Mac Pro känns som väldigt mycket överkurs. Mac mini räcker troligtvis inte till, grafikminnet i dem är delat.
 

sniper1

Medlem
Av olika anledningar överväger jag att gå över till Mac och undrar helt enkelt hur jag får motsvarande kräm som jag har i min stationära Dell, i5 3450, 3.1 Ghz, 8 Gb RAM, SSD disk. Både Lightroom och PS6 snurrar på otroligt väl och jag vill absolut inte ha något slöare.

Skulle en mini Mac med motsvarande RAM och disk kunna matcha detta eller behöver jag gå till de stationära och därmed också mer ventilerade MacPro modellerna? Lever kvar i myten "kan nått så litet och kompakt vara lika bra i längden som min stora luftiga burk"? :)
Kan vara värt att undersöka om du kan installera OsX på din nuvarande burk.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
OSX på PCn ...hmm. Det låter aningens svajjigt efter lite efterforskning. Är ute efter ett superstabilt och framtidssäkert system.

iMac kunde vara ett alternativ om det inte vore för den integrerade skärmlösningen. Vill använda min egna NEC och har inte plats för två. Att ställa skärmen framför Imacen känns lite "B" - även om det iofs hade funkat rent praktiskt.

Fasen, jag gillar Apple men kan inte komma ifrån det faktum att det saknas prestanda i vettig prisnivå. Var finns prisnormala desktop/tower modeller med rimlig utbyggnadskapacitet? Jag gav 6 000 inkl moms för min Dell i nuvarande utförande (SSD:n köpte jag iofs separat). Visst, inte alls samma kvalitetskänsla/ som Apple men att få en motsvarande Mac rent prestandamässigt är stört omöjligt i den prisklassen. På pappret ser det ut som att jag måste upp till MacPro - och det är ju billigt!
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Det är bara mjukvaran som skiljer. Apple tillverkar också PC.
Är det verkligen så enkelt? Kan jag bara tjonga in OSX rakt upp och ner i min PC och sedan flyter allt felfritt? Jag har läst på nätet att moderkort, processor, grafikkort, ljudkort etc måste lira med OSX drivrutiner och det får man nosa upp själv på nätet. WIFI kort funkar inte alls så det får man lösa separat. Jag har som sagt en DELL vilket exempelvis innebär deras egna moderkort, så gud vet om det funkar...

Summa summarum, om inget radikalt hänt på sista tiden så är det inte direkt plug and play i detta avseendet?
 

Falumas

Aktiv medlem
Det du kan göra är att installera OS/X virtuellt i Windows på din Dell för att testa, då slipper du alla hårdvaruproblem. Jag har annars kört OS/X direkt på en vanlig PC, men det var lite struligt att få igång. Virtuellt i t.ex. VirtualBox (som är gratis) är det betydligt enklare.

/Karl
 

AndyK

Aktiv medlem
Det enklaste sättet att få OS X installerat utan problem är att köpa en Mac. Funkar med största sannolikhet mest smärtfritt på en Mac också.

Sen är det ju lite i gråzonen att installera OS X på en annan maskin än en Apple. Jag säger inte att det är olagligt, men....
 

j2^

Aktiv medlem
I övrigt håller jag med föregående talare. En Mac Mini kommer nog att upplevas slöare eftersom den (precis som iMac) är byggd kring lågvoltskomponenter avsedda för laptopbruk.
 

j2^

Aktiv medlem
Jo, det är en (viktig) aspekt av det hela. Men rent tekniskt då?
OS/X innehåller kod som kollar om det är Apple-hårdvara, och installationen kan inte fortsätta om dessa tester misslyckas. (Ja, självklart KAN man gå förbi dessa genom att hacka runt lite.)

Man skall också tänka på att man inte kan installera OS/X på vilken hprdvara som helst. Moderkortet måste uppfylla vissa krav (uEFI och liknande)
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Men det gör jag. Det är explicit förbjudet i Apples Licensavtal, och det finns (för tillfället) inget i svensk lag som förbjuder sådana villkor.
Har du bara skaffat mjukvaran på laglig väg är det inte olagligt att installera den på din "vanliga" pc (eller din klockradio och brödrost, om det nu skulle gå). Tillvägagångssättet för att lyckas kan däremot tänkas vara olagligt, eftersom det kan vara nödvändigt att modifiera mjukvaran på sätt som kan vara otillåtet enligt lag.

En annan intressant fråga är om det nånsin ens funnits nåt civilrättsfall i Sverige gällande icke-efterlevda användarvillkor för mjukvara. Användarvillkor är väl just bara villkor, det är ju inget ingått avtal mellan två parter?
 
Senast ändrad:

j2^

Aktiv medlem
Har du bara skaffat mjukvaran på laglig väg är det inte olagligt att installera den på din "vanliga" pc (eller din klockradio och brödrost, om det nu skulle gå).
Jadå. Sålänge brödrosten eller klockradion är tillverkad av Apple

Vi tar väl det gamla citatet en gång till då.

. I enlighet med villkoren i detta Avtal, med undantag för om du införskaffade Apple-programvaran från Mac App Store eller via en volymlicens, ett underhållsavtal eller annat skriftligt avtal med Apple, erhåller du en begränsad, icke-exklusiv licens att installera, använda och köra en (1) kopia av Apple- programvaran på en enda Apple-märkt dator vid ett och samma tillfälle.


ooooch för att förhindra att någon säger "MenjagköptejuviaiTunesEllerAppStore!" så tar vi det citatet också.

B. Mac App Store-licens. Om du införskaffade Apple-programvaran från Mac App Store får du i enlighet med villkoren i detta Avtal och vad som tillåts av de användningsvillkor för Mac App Store som finns i villkoren för App Store (http://www.apple.com/legal/itunes/ww/) (”Användningsvillkor”) en begränsad, ej överlåtelsebar, icke-exklusiv licens att:
(i) för personlig, icke-kommersiell användning hämta, installera, använda och köra en (1) kopia av Apple-programvaran direkt på varje Apple-märkt dator med OS X Lion eller OS X Snow Leopard (”Mac-dator”) som du äger eller administrerar, på vilken OS X för närvarande är installerat (”Mac-dator”) och


Oooooch avslutningsvis, gällande det här med virtualisering:

"Den användning som tillåts i punkt 2B (iii) ovan medger inte att du använder virtualiserade kopior [...]
 

AndyK

Aktiv medlem
Har du bara skaffat mjukvaran på laglig väg är det inte olagligt att installera den på din "vanliga" pc (eller din klockradio och brödrost, om det nu skulle gå). Tillvägagångssättet för att lyckas kan däremot tänkas vara olagligt, eftersom det kan vara nödvändigt att modifiera mjukvaran på sätt som kan vara otillåtet enligt lag.

En annan intressant fråga är om det nånsin ens funnits nåt civilrättsfall i Sverige gällande icke-efterlevda användarvillkor för mjukvara. Användarvillkor är väl just bara villkor, det är ju inget ingått avtal mellan två parter?
Godkänner man användarvillkoren (vilket man gör när man klickar på knappen "Avtalsvillkoen godkänns") så har man ingått ett avtal. Det är ju just därför användaravtal finns, för att inte användaren ska få göra vad han vill med varan (av olika anledningar).
 

j2^

Aktiv medlem
En annan intressant fråga är om det nånsin ens funnits nåt civilrättsfall i Sverige gällande icke-efterlevda användarvillkor för mjukvara. Användarvillkor är väl just bara villkor, det är ju inget ingått avtal mellan två parter?
Jo, det är ett avtal.

Det som INTE är tillåtet i Sverige är negativ avtalsbindning och det som i USA brukade kallas "Shrink Wrap Licenses" där det (exempelvis) på kartongen till Windows NT4 står "Genom att bryta denna försegling accepterar du alla gällande licensvillkor".

Detta är inte tillåtet eftersom konsumenten inte nödvändigtvis haft tillgång till avtalet på förhand. (Eftersom det ju inte är tryckt på förpackningen).

Men nuförtiden så ger ju "alla" installationsprogram dig möjlighet att läsa avtalen innan du installerar produkten. Därmed föreligger inga juridiska problem.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Men nuförtiden så ger ju "alla" installationsprogram dig möjlighet att läsa avtalen innan du installerar produkten. Därmed föreligger inga juridiska problem.
Jag tvivlar på att det är så enkelt. Hur vet mjukvarutillverkaren vem som ingått avtalet i fall där det är nån liten ruta man kryssar i för att acceptera villkor? Man kan inte ingå ett avtal med en anonym part. Det vore därför intressant att se nåt rättsfall gällande sånt här.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag tvivlar på att det är så enkelt. Hur vet mjukvarutillverkaren vem som ingått avtalet i fall där det är nån liten ruta man kryssar i för att acceptera villkor?
Jag rekommenderar att du plöjer igenom SFS1915:218 samt 93/13/EEG för ramverken.

Om du däremot vill att jag skall plöja igenom relevanta mål så... Det är ett praktexempel på något jag inte gör utan ersättning ärligt talat.

Du väljer att tolka saker på ett annat sätt, det är helt okej. Jag väljer att inte hålla med dig, och vänder på frågan till "Känner du till något fall som stöder _din_ tolkning?"
 
ANNONS