Annons

Från PC: motsvarande prestanda i en Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

j2^

Aktiv medlem
Fast "det var inte jag som godkände avtalet" borde räcka att säga i domstolen. Sedan skulle det förvåna mig mycket om Apple skulle försöka klämma åt en privatperson.

/Karl
Nej, självklart är det så. Jag tycker bara det är tråkigt att alla diskussioner kring juridik så snabbt övergår till "hur kan jag blåsa dem" "hur kan jag ta mig runt detta".

Det brukar ju inte direkt låta så när någon ser att någon använt deras bilder :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Nej, självklart är det så. Jag tycker bara det är tråkigt att alla diskussioner kring juridik så snabbt övergår till "hur kan jag blåsa dem" "hur kan jag ta mig runt detta".

Det brukar ju inte direkt låta så när någon ser att någon använt deras bilder :)
Sedan är det frågan vem som gör något olagligt i detta fallet. Är det Apple som har ett orimligt avtal eller är det personen som använder Apples produkt på ett sätt som Apple inte vill.

Det finns ju fotografer som skriker över att deras bilder används på olika sätt på facebook också, ibland rättfärdigt och ibland orättfärdigt.

/Karl
 

j2^

Aktiv medlem
Sedan är det frågan vem som gör något olagligt i detta fallet. Är det Apple som har ett orimligt avtal eller är det personen som använder Apples produkt på ett sätt som Apple inte vill.

/Karl
Jag säger som jag sagt hela tiden. Jag ser inget _orimligt_ i att Apple bara tillåter dig att köra mjukvaran på deras hårdvara och att du inte får virutalisera den.

Microsoft har ju också virtualiseringsförbud i sina OEM-licenser dock. Men de lägger sig ju inte i vilken tillverkare som gjort burken.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag säger som jag sagt hela tiden. Jag ser inget _orimligt_ i att Apple bara tillåter dig att köra mjukvaran på deras hårdvara och att du inte får virutalisera den.

Microsoft har ju också virtualiseringsförbud i sina OEM-licenser dock. Men de lägger sig ju inte i vilken tillverkare som gjort burken.
Enligt Erland så anser Svensk lagstifting annorlunda i detta falllet.

Nja, bara som client en OEM-licens kan agera host.

/Karl
 

j2^

Aktiv medlem
Nja, bara som client en OEM-licens kan agera host.

/Karl
Hah! Men då är det inte längre virtualisering om vi följer MS nomenklatur.. SÅ där fick jag dig allt :p

Nej, skämt åsido. Skall man precisera så är det klientlicenserna som inte får användas för att virtualisera.
 

Matte_J

Aktiv medlem
I så fall är OS/X 1000kr dyrare eftersom upgradering av Windows kostar 279kr, men jag hade för mig att OS/X också kostade ungefär lika lite som Windows att uppgradera.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/buy

Windows 8 Pro kostar nytt 845kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1406704

Så var du får dina fantasisiffror ifrån vet jag inte.

Förmodligen den vanliga hitta på osanningar om Windows. (vilket inte är riktat specifikt mot dig)

/Karl
Okej, men om du kollar på Dustin så är ordinarie pris på Win 8 Pro uppgradering en bra bit över 2000 kronor (men just nu till reapriset 549). Om dina uppgifter är riktiga så begår ju Dustin olagligheter, eftersom de inte får uppge ett falskt ordinarie pris vid rea.
Din länk till Prisjakt visar ju priser för OEM-licens. Den kan du inte använda för att uppgradera.

Det var nog snarare dina siffror som kom från fantasin.
 

j2^

Aktiv medlem
Okej, men om du kollar på Dustin så är ordinarie pris på Win 8 Pro uppgradering en bra bit över 2000 kronor (men just nu till reapriset 549). Om dina uppgifter är riktiga så begår ju Dustin olagligheter, eftersom de inte får uppge ett falskt ordinarie pris vid rea.
Din länk till Prisjakt visar ju priser för OEM-licens. Den kan du inte använda för att uppgradera.

Det var nog snarare dina siffror som kom från fantasin.
Var det nåt fel på mina licenskostnader i tråden?
 

Matte_J

Aktiv medlem
Sedan är det frågan vem som gör något olagligt i detta fallet. Är det Apple som har ett orimligt avtal eller är det personen som använder Apples produkt på ett sätt som Apple inte vill.
Jag skulle säga att ingen av parterna gör något olagligt. Men avtalet gäller inte i Sverige eftersom avtal inte kan ingås med en anonym knapptryckning. Ska det gälla får de nog kräva att man minst skriver under ett papper med avtalet på och skickar in, eller godkänner det muntligt under inspelning på telefonen.
 

j2^

Aktiv medlem
Jag skulle säga att ingen av parterna gör något olagligt. Men avtalet gäller inte i Sverige eftersom avtal inte kan ingås med en anonym knapptryckning. Ska det gälla får de nog kräva att man minst skriver under ett papper med avtalet på och skickar in, eller godkänner det muntligt under inspelning på telefonen.
Du svamlar.

Ett avtal behöver inte vara underskrivet, inspelat eller skriftligt. (Undantag gäller för vissa finansiella tjänster, och en del affärer via jordabalken).

Det ENDA som underlättas om man HAR en underskrift eller motsvarande är bevisningen vid en eventuell tvist.

Ge mig EN ENDA källhänvisning som stöder det du säger?
 

Matte_J

Aktiv medlem
Ge mig EN ENDA källhänvisning som stöder det du säger?
Jag ska leta. Under tiden kan ju du leta fram en enda källhänvisning som stödjer att avtal kan ingås anonymt med en knapptryckning på en skärm. Leta samtidigt efter en formulering som säger vem som ska stämmas; den som köper mjukvaran, den som äger datorn, den som installerat eller den som använder datorn.



Om du vill köpa en dammsugare av mig för femtusen, dra muspekaren över denna sida...


(...nog tyckte jag att du gjorde det. Vart ska jag skicka dammsugaren?)



Hur rimligt låter det?
 

Falumas

Aktiv medlem
Okej, men om du kollar på Dustin så är ordinarie pris på Win 8 Pro uppgradering en bra bit över 2000 kronor (men just nu till reapriset 549). Om dina uppgifter är riktiga så begår ju Dustin olagligheter, eftersom de inte får uppge ett falskt ordinarie pris vid rea.
Din länk till Prisjakt visar ju priser för OEM-licens. Den kan du inte använda för att uppgradera.

Det var nog snarare dina siffror som kom från fantasin.
Du menade ju att en full licens (dvs inte uppgradering) var 2000kr dyrare än OS/X motsvarighet, därav OEM-licensen.

Just nu priset är ett halvår och gäller så vitt jag förstått endast dom 279kr för onlineuppgradering.

Ordinarie pris för en uppgradering är enligt microsoft 549kr (rek pris), då med DVD och kartong.

Ja, Microsoft hemsida som jag länkade till är ju fantasi.

/Karl
 

j2^

Aktiv medlem
Jag ska leta. Under tiden kan ju du leta fram en enda källhänvisning som stödjer att avtal kan ingås anonymt med en knapptryckning på en skärm. Leta samtidigt efter en formulering som säger vem som ska stämmas; den som köper mjukvaran, den som äger datorn, den som installerat eller den som använder datorn.



Om du vill köpa en dammsugare av mig för femtusen, dra muspekaren över denna sida...


(...nog tyckte jag att du gjorde det. Vart ska jag skicka dammsugaren?)



Hur rimligt låter det?
Jag har lämnat en sådan källhänvisning. 93/13/EEG Detta dokument beskriver allt som EU har kommit fram till kring "orimliga avtalsvillkor".

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31993L0013:en:NOT

Det du beskriver om dammsugaren är ett orimligt vikkor. 31993beskriver att köparen måste ges möjlighet att ta del av fullständiga avtalsvillkor innan köparen anses bunden av ett avtal.

Undersektion (i) torde vara av intresse för ditt dammsugarexempel.

Där har du min källhänvisning.. Var har du din?

(Ja, jag har pluggat upphovsrätts- och affärsjuridik... under flera år... ;) )
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag ska leta. Under tiden kan ju du leta fram en enda källhänvisning som stödjer att avtal kan ingås anonymt med en knapptryckning på en skärm. Leta samtidigt efter en formulering som säger vem som ska stämmas; den som köper mjukvaran, den som äger datorn, den som installerat eller den som använder datorn.



Om du vill köpa en dammsugare av mig för femtusen, dra muspekaren över denna sida...


(...nog tyckte jag att du gjorde det. Vart ska jag skicka dammsugaren?)



Hur rimligt låter det?
Det är nästan så att jag börjat bygga upp tillräckligt med abstinens för att betala 5000kr för en damsugare. Mmmmm arrak och marsipan, varför har man bara kommit på att det är jättegott i Sverige?

/Karl
 

Mesch

Aktiv medlem
Du menade ju att en full licens (dvs inte uppgradering) var 2000kr dyrare än OS/X motsvarighet, därav OEM-licensen.

Just nu priset är ett halvår och gäller så vitt jag förstått endast dom 279kr för onlineuppgradering.

Ordinarie pris för en uppgradering är enligt microsoft 549kr (rek pris), då med DVD och kartong.

Ja, Microsoft hemsida som jag länkade till är ju fantasi.

/Karl
Fast Apple säljer inte uppgraderingar eller oem-versioner, de säljer fullversioner.
(Eller har jag missat något)
 

Mesch

Aktiv medlem
Det var ju du som började dravlet om att OS/X var så jädrans billigt för att det egentligen bara är en uppgradering. När en uppgradering av Windows kostar ungefär lika mycket skiljer mindre än en hundring.

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1888527&postcount=48

/Karl
Ja, jo. Det var väl olyckligt formulerat.
Jag menar att när du köper en fullversion av osx, för det är vad man köper, så kan du inte installera den på något som inte redan har/hade osx.

Det är en fundamental skillnad mot vad Microsoft säljer.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Jo jag vet att du med tuggummi och tejp och ett antal timmar kan bygga rymdraketer. Den diskussionen är helt ointressant faktiskt
Det är ingen diskussion, det är fakta att du får hårdvara för runt 15000:- med samma prestanda som en Mac för över 30. Ännu mer så nu än i fjol.
 
ANNONS