Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första bröllopsfotograreingen

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeneke

Medlem
Jag behöver råd!
Fick precis ett samtal från en bekant som ska gifta sig om 2 veckor och står utan fotograf. De undrade om jag var intresserad.
Självklart vore det roligt och en utmaning.
Dock känns det lite nervöst då jag aldrig fotat bröllop innan och är hobbyfotograf.

Min fråga är, ska man våga ge sig på det och vad är vettigt att ta betalt för en heldag med foto både innan, i kyrkan och på festen?
Jag vill inte tjäna massa pengar utan ser det mer som en chans att lära sig massa. Men vad är vettigt att be om för själva jobbet?
Är ju en hel dag och sedan redigering på det.

Tacksam för all hjälp!

/ Jenny
 

JaQoB

Aktiv medlem
Om du aldrig för har fotat ett bröllop, inte är professionell fotograf och känner dem som ska fotograferas, så hade jag inte vågat ta betalt alls, utom möjligtvis för bensin och dyl.
I samma sekund som du tar betalt så "lovar" du att det blir bra.

Men, detta är bara mina två ören.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Betala!

Ett bröllop är en stor händelse för de inblandade. Att du får en möjlighet att fotografera det utan tidgare erfarenhet är lite otäckt. Vad händer om du misslyckas? Gör de om brölloppet?
Egentligen skulle du betala för att du får chansen att möjligen lyckas och kanske misskyckas - inte få betalt.

Förklara för brudparet vad du kan, vilken erfarenhet du har etc. Erbjud dem din fotografering och säg att de får betala vad de tycker resultatet är värt när du levererat - dvs efteråt. Då blir ingen besviken.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Nja, betala för att få göra sitt första bröllop är väl att ta i lite väl. Eftersom TS känner brudparet så lär ju de känna till hennes fotoskills + att kraven är ju lägre när man anlitar en vän.
Jag skulle gjort det gratis och sett det som en erfarenhet och en utmaning. Ok, soppapengar kan man väl begära.
Visar det sig att det gick bra så kan man ta betalt vid nästa bröllop. Blir det bra så är det fler som vågar anlita och sen rullar det igång.
 

Hansen020

Medlem
Ett bröllop är en stor händelse för de inblandade. Att du får en möjlighet att fotografera det utan tidgare erfarenhet är lite otäckt. Vad händer om du misslyckas? Gör de om brölloppet?
Egentligen skulle du betala för att du får chansen att möjligen lyckas och kanske misskyckas - inte få betalt.

Förklara för brudparet vad du kan, vilken erfarenhet du har etc. Erbjud dem din fotografering och säg att de får betala vad de tycker resultatet är värt när du levererat - dvs efteråt. Då blir ingen besviken.
Helt fel ......selvklart skal hun ha betalt - ingen foto vel en hel dag gratis ......
 

ulricahdesign

Aktiv medlem
Jag tycker absolut att du ska våga, MEN påtala ordentligt vilken erfarenhet du har av bröllopsfoto!
Ta det gärna skriftligt.

Jag har jobbat som bröllopsfotograf i 5 år nu och det har tyvärr hänt att brudpar kontaktat mig ( och andra bröllopsfotografer också ) när de bett en kompis fotat och sen har bilderna inte varit som de förväntat sig.

Jag säger inte att du inte är en duktig fotograf, för det vet jag absolut ingenting om, men jag vill påtala vikten av att vara överens med brudparet att de kanske inte kan förvänta sig samma kvalitet när det är första gången som om du fotat många bröllop.

Så våga, kör på, det är skitskoj att plåta bröllop. Men skriv gärna något litet blad om dig själv och din erfarenhet och låt brudparet skriva på. Då kan du visa upp det ifall dom sen kommer och säger nåt.


Någon gång måste vara den första :)
Varmt lycka till!!
 

Krisiun

Aktiv medlem
Står de utan fotograf för att det skitit sig med den de hade bokat eller är det mer "oj, det kanske vore kul att ha några halvbra foton från vår stora dag"? Har de kontaktat dig för att de har sett dina bilder eller för att någon nämnt att du "tycker om att fota"? Ta ett snack med dem och se vad deras önskemål och förväntningarna är, och förklara vad du kan/inte kan så att förväntningarna någotsånär överensstämmer med det du kan leverera. Tror ni kan lösa mycket med ett enkelt samtal.

Angående betalningen...vi pratar ju inte en porträttbild här utan en heldag...jag skulle i alla fall inte utgå från att någon av mina bekanta skulle offra en helgdag (och sedan ytterligare tid på redigering) utan någon ersättning. Oavsett resultat. Sedan har jag svårt att säga vad en rimlig ersättning skulle vara. Hur väl känner du dem, låter inte som du skulle ha gått på bröllopet om det inte vore för fotograferingen? I annat fall så kunde det ju varit en bra bröllopspresent. Men som sagt, ta kontakt med dem i tidigt skede och prata önskemål och förväntningar...om det går upp för dem hur mycket tid du kommer lägga ner före, under och efter bröllopet inser de kanske att du skall kompenseras på något sätt och tar upp det utan att du behöver fråga om det.

Lycka till!
 

reboot81

Aktiv medlem
Om du nu antar jobbet, kan du förbereda dig? Öva?
Tex en vecka innan, ta med en vän/par till platsen och generalrepetera? (Gärna med svarta/vita kläder). Öva vart de kommer gå, och prova vinklar när de står på kyrktrappan osv.
Kanske kan du följa med bruden/gummen när de provar kläderna?

Ladda upp med massa minneskort, batterier och gärna extrakamera. Bättre med en kompaktkamera i reserv än ingen alls.
Och ta med dig något att fylla på ditt energiförråd med, lär bli en lång dag!
Lycka till!
 

Kecko

Aktiv medlem
Fotade nyligen en kompis bröllop(gratis), dock inte i kyrkan men bruden hos frissan och brudparet innan vigseln. Det var superskoj!
Dock gjorde jag några småmisstag. Så nästa gång kommer jag göra nån slags generalrepetition före där jag testar kamerans inställningar i olika troliga situationer/ljusförhållanden.

Jag tog t.ex bilder i fullt solljus(brudparet dock i skugga) och hade tänkt köra med blixt, men fick ju då max 1/200s slutartid och allt blev överexponerat - eftersom jag körde med stor bländare för ville ha kort skärpedjup. Missade att jag kunde ha ställt in kameran på att använda high speed sync eftersom jag körde med Nikon Sb600-blixt. Istället fick jag köra med spotmätning på ljuset, så brudparet blev rätt exponerade.

Trots att jag inte tog bilder i kyrkan utan bara på brudparet före, så kände jag att jag hade behövt 2 kameror med 2 olika objektiv på. Bökigt att byta objektiv.

Fotade enbart i RAW och mekade sen med bilderna i photoshop för att få dom ännu bättre - vilket jag tror är bra om man behärskar för att få så fina bilder som möjligt.
Dock la jag säkert 10 timmar totalt(varav 2 timmar fotografering) på detta, så man hoppas dom inser att gratis är väldigt billigt:)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Trots att jag inte tog bilder i kyrkan utan bara på brudparet före, så kände jag att jag hade behövt 2 kameror med 2 olika objektiv på. Bökigt att byta objektiv.


Dock la jag säkert 10 timmar totalt(varav 2 timmar fotografering) på detta, så man hoppas dom inser att gratis är väldigt billigt:)
Jag brukar räkna med 2-3 ggr så lång tid hemma. Dvs 6 timmars fotande innebär 12-18 timmars efterarbete.

Man behöver inte två hus. Jag kör ett hus och fasta objektiv. Mitt reservhus används aldrig. Den är bara till ifall min primärkamera dör.
Har man råd så tycker jag man gott kan köpa ett hus till.
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Har du ingen kompis som också är fotointresserad?

Bästa för din del vore om ni var två som plåtade.

Där den ena kanske missar en viktig bild kanske den andra tar, osv osv,
sedan kanske ni har lite olika bildseende och kan lära av varandras
ev misstag och även lycksosamma perfekta bilder.

Så ta med en kompis om du kan, plåta mycket mycket, kör gärna raw, och ha roligt ;-)

MVh Julle - http://www.bildeffekt.se
 

Grimmer

Aktiv medlem
Prästen har ofta ett genrep med brudparet några dagar innan vigseln. Häng på den så har du ett bra tillfälle att laborera med inställningarna.
 

b_pinner

Aktiv medlem
Hej! Jag var i samma sits förra året då ett par vänner gifte sig. Då fanns mer tid att förbereda mig på uppdraget och jag var mycket noga att påpeka att jag aldrig gjort något liknande förut. De litade på mig och insisterade på att jag var deras fotograf utifrån de vardagsfoton de sett. Allt gick tillslut jättebra och de blev mycket nöjda med resultatet! Jag var skitnervös och gjorde några mindre misstag men inget som inte gick att fixa i efterhand. Sedan dess har jag gjort ett par ytterligare bröllop och tycker att det är riktigt roligt! Betalt tog jag från och med jobb nr 2, även om jag fick en fin flaska rom första gången...
Känn efter om du verkligen är redo? Som flera andra skrivit ovan så är det inte så kul om det inte blir så bra... Å andra sidan måste man ibland våga göra något nytt och på så vis lära sig massor! Lycka till!
 
ANNONS