Annons

Byta till Canon eller behålla Nikon??

Produkter
(logga in för att koppla)

Cave_canem

Medlem
Hejsan!

Jag går just nu i lite funderingar kring om hur jag skall göra med min kamera utrustning inför framtiden så tänkte att jag kunde kolla lite med folk här. Detta är inget beslut jag tänkte fatta nu snarast utan vill mer ha lite feedback och förslag=)

Jag äger just nu en Nikon D90 som jag verkligen älskar, tycker den tar fantastiskt bra bilder och jag är extremt nöjd, till denna har jag för tillfället endast ett nikon 70-300mm vilken jag är okej nöjd med, autofokusen är inte alltid den bästa spec inte vid mörker/skymning vilket är synd sedan det är då djuren tittar fram.

Jag tänker definitivt skaffa mig fler objectiv och tillbehör, det är därför denna frågan har dykt upp.

Jag plåtar mest macro och natur(mest vilda djur), men nån gång ibland blir det bröllop/porträtt och liknande. Så huvudsakligen vill jag ha ett macro, gärna ett längre tele, en nomal zoom och en blixt. Jag har haft tillgång till Nikon 105 macro och tycker att det är ett underbart objectiv så om jag inte byter till canon lär detta inhandlas, likaså har jag kört med nikons16-85 och gillar även detta.

Men nu då till den stora frågan, skall jag fortsätta med Nikon eller skall jag byta till Canon?
Jag tänker lite ur ett mer ekonomiskt perspektiv att canon må vara billigare, men stämmer det att jag kan hitta motsvarande hos Canon men för en billigare peng? för min budget är snäv men eftersom jag har planer på att i framtiden inte låta mitt fotograferande endast vara en hobby så vill jag ha en ordentlig utrustning. Men samtidigt så är jag en nikonista in i själen...

Hoppas någon har några förslag att ge!

MVH Emma
 

j2^

Aktiv medlem
Men nu då till den stora frågan, skall jag fortsätta med Nikon eller skall jag byta till Canon?
Jag tänker lite ur ett mer ekonomiskt perspektiv att canon må vara billigare,
Jag kan inte se att Canon skulle vara "billigare" ... Jag tycker att Canon och Nikon har prisbilder som matchar varandra.

Vilka produkter är det du prisjämfört?
 

carlssonjohn

Aktiv medlem
Är du nöjd med nikon så stanna där? Skall mycket till för att byta system i mina ögon i alla fall.

Att Canon skulle bara billigare har jag aldrig hört, inte över lag i alla fall. Foto är en dyr hobby hur man än vrider och vänder på det. Sen ligger väl Nikon lite före Canon i sensorteknik nu med så har du Nikon och är nöjd, stanna där.

Om du vill byta så får du såklart göra det men som sagt, jag kör Canon nu, det skall mycket till för att jag skall byta system. Man vinner sig om något sätt vid det system man kör på.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag kan inte se att Canon skulle vara "billigare" ...
Det beror på vad man är intresserad av. Tittar man på bra teleobjektiv, t ex 70-200 eller 400, har Canon alternativ i rimliga prislägen, vilket Nikon helt saknar. Detta fick mig att byta från Nikon till Canon en gång i tiden.
 

j2^

Aktiv medlem
Det beror på vad man är intresserad av. Tittar man på bra teleobjektiv, t ex 70-200 eller 400, har Canon alternativ i rimliga prislägen, vilket Nikon helt saknar. Detta fick mig att byta från Nikon till Canon en gång i tiden.
Jo, jag kan se den poängen, men det finns ju tredjepartare.
 

Nooberman

Avslutat medlemskap
Jag tror jag förstår ditt problem...

Du tänker bli "professionell" och då lär dina nuvarande grejjer inte räcka så du står egentligen på "noll"...

Just nu är det mycket lätt att hitta, begagnade, högkvalitativa Canon objektiv och kamerahus. Nikon finns knappt att köpa nytt och begagnat är utbudet ganska magert på Nikon objektiv...

Nikon har nu de bästa sensorerna samtidigt som det övriga är ungefär lika bra hos Canon...

Kan du köpa Canon hus och riktigt bra Objektiv, till mycket lågt pris så tycker jag du ska göra det!

Blir kostnaden för Canonbytet inte tillräckligt lågt (nu talar vi "göra ett klipp") så tycker jag att du ska stanna med Nikon - Troligen blir utbudet bättre och kanske billigare framöver!
 

Palletheking

Aktiv medlem
Canon har lite större utbud. Fler objektiv med snabb usm än vad Nikon har objektiv med snabb af-s. En del af-s är rent usla i snabbhet, långsammare än deras föregångare utan af-s. Nikons bättre sensorer känns inte i nuläget som tillräckliga skäl till att välja just dem om man tittar på systemen i helhet. canon kommer säkerligen med svar på tal inom kort. vet inte hur servicebiten ser ut märkena emellan. Som NPS-kund har du bra service från Nikon men är du inte NPS-kund lär du få vänta på grejerna om du skickar in dem. Vet inte hur läget ser ut på canonsidan. Poängteras skall dock att bägge systemen är kompletta och har lösningar för i stort sett allt.
 

Cave_canem

Medlem
Tack för alla svaren, inte för att jag vet om jag blev mycket klokare av att men iaf^^

Men för att spinna vidare i detta, om vi nu säger att jag stannar med Nikon har ni något förslag på en bra blixt, jag behöver nämligen en rätt snart, objektiv kan jag låna men blixten är det värre med, har nämligen nu fått 2 uppdrag nu i början av Juni att plåta student och bal bilder.

Jag hade tidigare tillgång till en SB800 men den var alldeles för krånglig att ha med å göra så vill hällst ha något annat men kanske liknande i styrka och så, för jag har 2 bröllops uppdrag i sommar så det måste vara en blixt som lyser upp iaf någorlunda i kyrka med, sb800 funkade bra, men den kyrkan var hyfsat liten.

När det kommer till blixtrar kan jag absolut ingenting så bara överrös mig med tips och kunskap, jag är inte kräsen med att det måste vara en Nikon original, däremot får det gärna vara en lättanvänd blixt till ett rimligt pris, för nu innan sommarjobb och så, så är min budget på existensminimum=P

//Emma
 

Kiboko

Aktiv medlem
Behåll din "krångliga" SB800 och köp en SB700, SB900 eller SB910 som du sedan har som första blixt. Alla dessa blixtar kan styras och styra varandra. Ställ in din SB800 på remote och låt den vara kvar på det. (Då slipper du krångla mer med menyn.) Sedan kan du styra din SB800 med kamerablixten, eller med nyinköpta (Nikonblixten som jag nämnde ovan) . De blixtar jag nämnde är mycket enklare att använda och ställa om från Master-Remote och så vidare än SB800. SB600 är en ok blixt, men kan inte vara master och är lika krånglig som SB800.

SB700 är relativt billig. Kan finnas begagnade också … har sett sådant tidigare här på FB.

PS. Stanna med Nikon! :) !!! DS.
 

ganska

Aktiv medlem
Jag bokstavligen älskar Canon, och förstår inte alls tjusningen med Nikon - deras kamerahus känns inte alls på det sättet som jag vill att dom ska kännas helt enkelt och det är den enda anledningen. Mitt råd till dig är därför följande, BYT INTE TILL CANON! Du säger ju själv att du är nikonist i själen och då ska du köra på Nikon, är du fortfarande osäker så känn på ett canonhus och se hur det känns i din hand, du kan säkert hitta någon att låna ett hus av någon dag och plåta lite med också så får du ännu bättre känsla för det, men jag tror verkligen inte du ska byta precis av samma anledningen som jag aldrig skulle byta till nikon :)
 
ANNONS