Annons

Från Nikon D300 till dator

Produkter
(logga in för att koppla)

angelpoison

Aktiv medlem
Hej! Har köpt en Nikon D300 och minneskortet ser ut såhär, hur gör jag för att föra över bilder till min dator? Det var ingen sladd med och minneskortläsaren i datorn är juh aningen mindre.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Minneskortet du har kallas för CF-kort (Compact Flash) och är större än SD-kort (SecureDigital), som ingången i datorn troligtvis är till för.

Du behöver en minneskortsläsare (finns här). På sidan ser du dessutom de olika korten.

Finns andra märken på andra sidor. Men kom ihåg att hastigheten till datorn skiljer mellan en billig och en lite dyrare läsare.

Annars kan du ju ta en usb-sladd (om du har någon liggande hemma) och koppla in i utgången som är längst ner på din kamera (på bild här)
Här kan du köpa en sån sladd om du inte har någon. Finns på andra sidor med, såg att det inte fanns i lager där.


Hoppas att jag har varit till hjälp!

/Hannes
 
Senast ändrad:

Splanky

Aktiv medlem
Altrnativen är att skaffa en kabel mellan dator och kamera men smidigast är att handla en minneskortläsare för nån hundring eller två där ditt minneskort passar.
 

ND300

Avslutat medlemskap
Har du köpt en ny D300 ska du fått med en "mini usb kabel" Ser ut som http://www.altitec.no/images/D-9000.jpg

Har du köpt beganat av någon så var det snålt att inte skicka med det.

Har du kompaktkamera, videokamera så brukar sån kabel följa med som du kanske kan använda.

Skit o kortläsare! Det rekommenderas till höger och vänster på FS och visst det kostar kanske inte många korvören men att använda kameran som kortläsare fungerar ypperligt. Dessutom slipper du pilla ut och in med kort ur både kameran och kortläsare varje gång.
 

angelpoison

Aktiv medlem
Hej Hannes, Tomas och Jan!
Tack så mkt för era hjälpsamma svar.

Kameran är begagnad och ingen sladd fanns med, dock hittade jag en USB sladd som jag hade sedan tidigare som funkade finfint, efter jag postat tråden här, men det du sa Hannes om minikortsläsare verkar ypperligt. Den du rekomenderar från cyberphoto för 269 kr, hur kopplast den ihop via datorn? Ser ingen USB lr liknande?
 

angelpoison

Aktiv medlem
Ahh .. tack Jan för du visade bild!
Gillar verkligen detta forum, man får alltid bra svar och hjälp.. !
 

Tell

Aktiv medlem
Jag måste bara fråga, hur funkar det där Kingston-kortet i din D300? Jag köpte nämligen ett exakt likadant till min D700 förut och det funkade inge vidare för mig. Kommer inte ihåg exakt vilka problem jag hade förutom att hela kameran blev allmänt långsam. T ex när jag tryckte på Menu-knappen så tog det 2-3 sekunder innan menyn ens dök upp.
Googleade då lite på Kingston-kortet och D700 och hittade en del forumtrådar på internet som handlade om att kortet faktiskt inte alls fungerade bra med D700 och att det bara var att lämna tillbaks. Om det gällde andra Nikon-kameror kommer jag dock inte ihåg..

Gick iaf tillbaks till butiken o ville lämna tillbaks det, men eftersom det enligt dom fortfarande var helt (vilket det iofs var) så köpte dom tillbaks det för halva priset (eller nåt sånt), och sen fick jag köpa ett dyrare Sandisk istället. :\
 

angelpoison

Aktiv medlem
Ojdå det där lät inte alls något kul :(
Jag har tyvärr inget riktigt svar på din fråga ännu, jag fick kameran idag (!) och har endast testat lite granna, men hittills har jag inte märkt att det är som på din beskrivning, kameran köpte jag begagnad och minnet satt i så jag antar att han som hade den innan mig tyckte det funkade bra!
 

Tell

Aktiv medlem
Ja då är det nog antagligen lungt för din del då. :)
Och aa, den där minneskortsläsaren duger nog alldeles utmärkt. Har själv nåt liknande som funkar finfint.
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Oops, klickade på din profil och såg att du fotat några år :)

Får ändra mitt inlägg till: Lycka till med din nya kamera! Jag tror att ditt fotoliv kommer att lyftas till en helt annan nivå!
 

angelpoison

Aktiv medlem
Skratt... !
Jag känner exakt så, en helt ny värld... första bilderna ute på fältet kan du se här om du är nyfiken. Ska ta o beställa minneskortsläsaren nu genast, tack så mkt!
 

Genic

Aktiv medlem
Skit o kortläsare! Det rekommenderas till höger och vänster på FS och visst det kostar kanske inte många korvören men att använda kameran som kortläsare fungerar ypperligt. Dessutom slipper du pilla ut och in med kort ur både kameran och kortläsare varje gång.
Jag har en Nikon D300 och det funkar inte att ansluta till datorn med USB-kabel utan att installera nåt speciellt program. Det programmet lär ju inte finnas på en dator utomlands på ett internetcafé tex så kortläsare verkar vara det enda (och man kan väl inte installera det heller antar jag). Eller så är det nåt jag inte fattar som gör att min dator inte vill kännas vid kameran som en usb-enhet.
Suzanne
 

iSolen.se

Guest
Jag har en Nikon D300 och det funkar inte att ansluta till datorn med USB-kabel utan att installera nåt speciellt program. Det programmet lär ju inte finnas på en dator utomlands på ett internetcafé tex så kortläsare verkar vara det enda (och man kan väl inte installera det heller antar jag). Eller så är det nåt jag inte fattar som gör att min dator inte vill kännas vid kameran som en usb-enhet.
Suzanne
Jag har rest runt med precis den kameran och anslutit med sladd och det har gått bra.

Ställ in kameran till mass storage om det inte redan är så så ska det funka utan specialprogram.
 

Ingemar Björling

Avslutat medlemskap
Jag har en Nikon D300 och det funkar inte att ansluta till datorn med USB-kabel utan att installera nåt speciellt program. Det programmet lär ju inte finnas på en dator utomlands på ett internetcafé tex så kortläsare verkar vara det enda (och man kan väl inte installera det heller antar jag). Eller så är det nåt jag inte fattar som gör att min dator inte vill kännas vid kameran som en usb-enhet.
Suzanne
För att föra över bilder med USB-kabel måste du först välja det i USB-menyn i kameran. Det finns program för både Windows och Mac som underlättar föra över bilder, men det går även bra utan. På den här länken hittar du den svenska manualen i PDF-format http://www.nikonsupport.eu/europe/Manuals/3Chho8ML764/D300_se.pdf På sidan 225-226 kan du läsa om hur du ska göra för att föra över med sladd.


Hälsningar Ingemar
 
ANNONS