Annons

Makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ulvert32

Ny medlem
Har ett Nikkor 40mm micrro AF-S. Är överlag nöjd med det. Dock så blir man ganska närgången och fota rörliga små djur är kanske inte optimalt. En annan sak är att när man blir närgången så skuggar man det man ska fota om man inte tänker till före.

//Martin
 

Palletheking

Aktiv medlem
40 eller 60?

Jag känner att jag kommer för nära motivet med dessa brännvidder, vilket gör att det blir svårbelyst.

Macro är bäst runt 90+ i mitt tycke.
Nu har ju iofs Ts en DX-kamera så med 60 mm blir det motsvarande 90 mm bildutsnitt. Men i övrigt håller jag med. Kortare än en 90 mm skulle inte jag skaffa mig trots aps-c sensor.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Borde du inte ha något argument till varför?

Blir bara lite fundersam då Sigma 70mm macrot är bland det skarpaste objektivet som går att köpa idag? (Om man läser tester och vad folk tycker, har inget själv)

/Staffan
Det har väl kanske att göra med den relativt sett, höga procent felfokusernade objektiv som Sigma står för. Nu kanske jag svamlar, rätta mig gärna någon som vet. Men är inte 70 2,8 en skruvfokuserad glugg. Har fått för mig att de skruvfokuserade gluggarna som sköts via kameran har lite mindre andel fokusfel än de med egen inbyggd af-motor. En kommunikationsväg mindre i kedjan. Högst obekräftat från min sida, bara en teori.
 

Stuffert

Aktiv medlem
Det har väl kanske att göra med den relativt sett, höga procent felfokusernade objektiv som Sigma står för. Nu kanske jag svamlar, rätta mig gärna någon som vet. Men är inte 70 2,8 en skruvfokuserad glugg. Har fått för mig att de skruvfokuserade gluggarna som sköts via kameran har lite mindre andel fokusfel än de med egen inbyggd af-motor. En kommunikationsväg mindre i kedjan. Högst obekräftat från min sida, bara en teori.
Har absolut ingen aning om hur det ligger till. MEN faktum kvarstår ju att alla som testat ett hyllar det till skyarna. Av det jag läst så jag har ingen erfarenhet själv tyvärr.
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Inläggetr från Henrik var säkert bara en barnslig provokation. Så där brukade man uttala sig när man var 14 år gammal och inget visste utan bara tyckte.

Sådanna inlägg, och sådanna personer, ska man inte ens betänka.
 
ANNONS