Annons

Närbildslins, men till vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

anpahl

Aktiv medlem
Skulle gärna köpa ett macroobjektiv men just nu tänkte jag gå på budget och satsa på ett närbildskit. Nu är frågan till vilket objektiv?

Jag har en D7000 med ett kitobjektiv 18-105, samt en 50/1.8 och en Tamron 70-200 f2.8.
Jag har även en Nikon D750.

Fotar gärna blommor och insekter.
 

nikitin

Aktiv medlem
För största förstoringen och arbetsavståndet (avståndet mellan objektivets front och objektivet du skall fotografer) är ditt Tamron 70-200 bäst med försättslins.
 

anpahl

Aktiv medlem
För största förstoringen och arbetsavståndet (avståndet mellan objektivets front och objektivet du skall fotografer) är ditt Tamron 70-200 bäst med försättslins.
Tack för ditt svar!

Spontant kände jag också att det var den bästa lösningen, men idag pratade jag med ett fotoföretag som tyckte att jag skulle köpa närbildslinsen till min 50 mm 1.8 D.

Inte lätt detta :)
 

b-krantz

Aktiv medlem
Tack för ditt svar!

Spontant kände jag också att det var den bästa lösningen, men idag pratade jag med ett fotoföretag som tyckte att jag skulle köpa närbildslinsen till min 50 mm 1.8 D.

Inte lätt detta :)
Visst är 50:an skarp. Men arbetsavståndet kan bli så litet att du riskerar att knuffa omkull insekterna.

Vill du ha riktigt extrema närbilder för en mycket liten peng kan du skaffa en kopplingsring. Då kan du skruva på ditt 50mm objektiv lins mot lins mot ditt 70-200. Men då kommer du riktigt nära, svårigheten då blir att navigera i motivet.

http://cms.kreativfotografi.se/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=1002&virtuemart_category_id=137&Itemid=196&lang=sv
 

Grimmer

Aktiv medlem
Eller tejpa bara fast ditt 50mm på ditt 70-200mm så får du en uppfattning över hur det fungerar. För att få det att fungera så måste bländaren på 50:at vara helt öppen. Zoomen använder du för att ändra förstoringsgrad och närgräns.
Sen kan du köpa kopplingsring eller försättslins beroende på ditt resultat.
 
ANNONS