Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

alf109

Aktiv medlem
Om du nu skall skryta med dina språkkunskaper, sluta klipp & klistra rakt från t ex wikipedia det blir ganska tamt skrytunderlag..

Sen att hela denna text haltar ordentligt ser förhoppningsvis du också
Skryta med mina språkkunskaper?
Det är väl så väl praktiskt som konsekvent att använda vedertagna definitioner av etablerade begrepp. Jag har ingen avvikande uppfattning om vad mobbning är. Men om man använder NE i stället kommer ordet mobbning från det engelska ordet mob 'pöbel', 'folkmassa' som i sin tur kommer från latinet. Mobbning innebär enligt NE "att en eller flera individer upprepade gånger och under en viss tid tillfogar en annan individ skada eller obehag. Mobbning förutsätter en viss obalans i styrkeförhållandena: den som blir utsatt. mobboffret, har svårt att försvara sig mot den eller dem som angriper. Mobbning kan ske direkt, med fysiska eller verbala medel, eller indirekt, t.ex. genom social isolering ("utfrysning")."

Sedan har du kanske en annan syn på vad mobbning är, men det jag lägger i begreppet stämmer som sagt överens med hur det definieras i wikipedia eller NE, jag har inget behov av att hitta på en egen definition.
 

alf109

Aktiv medlem
Apropå systematik. Det är svårt att vara systematisk när det gäller att granska THs förfalskningar och lögner, eftersom lögnerna spinner en lång och trasslig härva och förfalskningarna inte går att vaska fram systematiskt, då han sitter på sina originalfiler.
Annan systematik föreligger inte.

Resten av dina inlägg är inte värt att diskutera eftersom påståendena är allför befängda.
Om du syftade på "Mobbning (även kränkande särbehandling) innebär att en eller flera personer utsätts för systematiska trakasserier inom en social grupp." Så var det wikipedias definition av begreppet mobbning.

Att du anser att "resten av mina inlägg..." har du givetvis din fulla rätt att anse. Men jag tror att det säger mer om dig än vad det säger om mina inlägg. Men det är det nog bättre att låta andra som faktiskt läser mina inlägg bedöma.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Om du syftade på "Mobbning (även kränkande särbehandling) innebär att en eller flera personer utsätts för systematiska trakasserier inom en social grupp." Så var det wikipedias definition av begreppet mobbning.

Att du anser att "resten av mina inlägg..." har du givetvis din fulla rätt att anse. Men jag tror att det säger mer om dig än vad det säger om mina inlägg. Men det är det nog bättre att låta andra som faktiskt läser mina inlägg bedöma.

Denna tråd granskar Terje - FD årets naturfotograf 2010, det är en mycket stor skillnad på att granska någon, och att mobba denne. Visst att tråden har varit på väg att spåra ur ett par gånger.

Du menar att t ex uppdrag granskning mobbar alla de granskar?
Blev kungen utsatt för mobbning då de senaste skandalerna uppdagades? - bara för att ta ett liiitet exempel...

Jag kan mycket väl ha fel, att detta kanske är totala övergrepp, vad tycker ni andra i tråden? Är vi för mobbningsinriktade, kränkande och personförföljande?

Vad tycker moderatorerna?
 

Kapsyl

Aktiv medlem
Denna tråd granskar Terje - FD årets naturfotograf 2010, det är en mycket stor skillnad på att granska någon, och att mobba denne. Visst att tråden har varit på väg att spåra ur ett par gånger.

Du menar att t ex uppdrag granskning mobbar alla de granskar?
Blev kungen utsatt för mobbning då de senaste skandalerna uppdagades? - bara för att ta ett liiitet exempel...

Jag kan mycket väl ha fel, att detta kanske är totala övergrepp, vad tycker ni andra i tråden? Är vi för mobbningsinriktade, kränkande och personförföljande?

Vad tycker moderatorerna?
Jag vill inte lägga på mer ved i brasan men "granskar"? Janne Josefsson han granskar, här är det väl mer diskussion om Terje baserat på fakta, uppskattingar och personligt tyckande?

Så för min del får ni gärna diskutera words stavningskontroll också men bara om ni lyckas hålla er till Terje... ;-)
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Med samma frenetiska ordbajsande som Terje spred sina lögner om Snusen mm, matar han sin blogg likt en maskin som går på högvarv. Dock är maskinen trasig, så den producerar inget. Den bara låter mycket och ofta, samt luktar skumt.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Jag har inte på något sätt försvarat hans fuskande, eller förvarat hans ekonomi, eller försvarat något annat. Däremot har jag opponerat mig mot den, som jag uppfattar det, smaklösa personförföljelse som bedrivs av ett fåtal i den här tråden. Och det är också ganska synonymt med reaktionerna i tråden, om man inte är beredd att delta i det fortsätta sparkandet på "mobboffret" vill man ha det till att man försvarar hans fuskande.
Innan ni nu skriver att han inte är något "mobboffer" och att han själv ställt till det för sig, så vill jag påpeka att även de som mobbas på skolgårdarna ofta anses som orsak till sitt eget elände av de som mobbar. Och ofta har de kanske också betett sig illa i ett eller annat avseende. Men ger det oss rätten att mobba? Om vi inte själva skall betraktas som lika "dåliga" eller sämre än de vi kritiserar gäller det att vara en smula saklig och ballanserad i sin kritik. Och den absoluta majoriteten i denna tråd har heller inte haft några problem med detta.
Visa några länkar till de inläggen av personerna som mobbar och personförföljer Terje.
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag kan mycket väl ha fel, att detta kanske är totala övergrepp, vad tycker ni andra i tråden? Är vi för mobbningsinriktade, kränkande och personförföljande?
Mobbning består inte av en enskild händelse, det är de kontinuerliga påhoppen som till slut blir mobbning. När exakt det inträffar att trakasserier blir mobbning är svårt att säga, men det känns klart som om det finns ett gäng i den här tråden som jag uppfattar som mobbare.
De som hela tiden attackerar varje aspekt av TH. De som vid varje tillfälle någon ifrågasätter kastar sig över och förnekar att de mobbar. Varje ord och varje mening, hur han är/var som företagare blir föremål för okritisk granskning. Det är klassisk mobbning i mina ögon.
De påhopp som nu sker på Alf109 och tidigare på mig är mobbarens vapen. På skolgården törs ingen försvara den mobbade, trots att de känner att det är fel det som sker.
Ni kanske tycker er ha rätt att oförtrutet ge er på Terje och de som reagerar mot era metoder.

Jag har aldrig försvarat Terjes fusk och lögner. Trots det finns det flera sena hänvisningar till att jag är den store försvararen av Terje Hellesö.
Det är jag inte, men i likhet med Alf reagerar jag mot de metoder som används att mobba honom.

Han har gjort oförsvarliga och grova fel som är grovt kränkande mot alla fotografer, men det ger oss ingen rätt att påstå att allt han gjort är fusk och att alla hans bilder förmodligen är fejkade och att han aldrig lyckats leva på sitt företagande.

Det sorgliga är att mobbare inte brukar inse vad de gjort innan det är för sent. Under den tid mobbningen pågår befinner de sig i en förnekelsefas och bygger murar runt sitt beteende.
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Mobbning består inte av en enskild händelse, det är de kontinuerliga påhoppen som till slut blir mobbning. När exakt det inträffar att trakasserier blir mobbning är svårt att säga, men det känns klart som om det finns ett gäng i den här tråden som jag uppfattar som mobbare.
De som hela tiden attackerar varje aspekt av TH. De som vid varje tillfälle någon ifrågasätter kastar sig över och förnekar att de mobbar. Varje ord och varje mening, hur han är/var som företagare blir föremål för okritisk granskning. Det är klassisk mobbning i mina ögon.
De påhopp som nu sker på Alf109 och tidigare på mig är mobbarens vapen. På skolgården törs ingen försvara den mobbade, trots att de känner att det är fel det som sker.
Ni kanske tycker er ha rätt att oförtrutet ge er på Terje och de som reagerar mot era metoder.

Jag har aldrig försvarat Terjes fusk och lögner. Trots det finns det flera sena hänvisningar till att jag är den store försvararen av Terje Hellesö.
Det är jag inte, men i likhet med Alf reagerar jag mot de metoder som används att mobba honom.

Han har gjort oförsvarliga och grova fel som är grovt kränkande mot alla fotografer, men det ger oss ingen rätt att påstå att allt han gjort är fusk och att alla hans bilder förmodligen är fejkade och att han aldrig lyckats leva på sitt företagande.

Det sorgliga är att mobbare inte brukar inse vad de gjort innan det är för sent. Under den tid mobbningen pågår befinner de sig i en förnekelsefas och bygger murar runt sitt beteende.

Med handen på hjärtat Johan, så är det väl snarare dina inlägg som satt dig själv i en svår situation. Du har ju blivit ombedd att svara på enklare frågor, och det har du inte klarat. Jämförelser mot rattfulla och korrupta politiker. Det är svårt att inte provocera när man skriver sådant.

Jag kan hålla med dig att diskussionerna ibland har varit på gränsen, men oftast tycker jag det har skötts mycket sakligt. Det du och t ex Alf har varit upprörda över är hur debatten kan fortgå så länge. Du kan väl gå till naturfotoforum och kolla hur det lät i början, eller så skulle du läst Terjes blogg i början när han blev ifrågasatt. Det var ett hets mot de avundsjuka och missunnsamma som vågade ifrågasätta den allsmäktige. Detta var ju även Terje som hetsade fram.... Det var väl ren tur att flashback letade fram bilderna, annars vet vi nog inte hur många örfilar som delats ut av Terje, då han har ett förflutet att gärna attackerar någon som gör något mot honom, med full, ful kraft.

Att hans ekonomi har blivit diskuterat handlar väl om att han själv gått ut med detta på sin blogg. Sen om det är rätt att diskutera vet jag inte.
 

hornavan

Aktiv medlem
Med handen på hjärtat Johan, så är det väl snarare dina inlägg som satt dig själv i en svår situation. Du har ju blivit ombedd att svara på enklare frågor, och det har du inte klarat. Jämförelser mot rattfulla och korrupta politiker. Det är svårt att inte provocera när man skriver sådant.

Jag kan hålla med dig att diskussionerna ibland har varit på gränsen, men oftast tycker jag det har skötts mycket sakligt. Det du och t ex Alf har varit upprörda över är hur debatten kan fortgå så länge. Du kan väl gå till naturfotoforum och kolla hur det lät i början, eller så skulle du läst Terjes blogg i början när han blev ifrågasatt. Det var ett hets mot de avundsjuka och missunnsamma som vågade ifrågasätta den allsmäktige. Detta var ju även Terje som hetsade fram.... Det var väl ren tur att flashback letade fram bilderna, annars vet vi nog inte hur många örfilar som delats ut av Terje, då han har ett förflutet att gärna attackerar någon som gör något mot honom, med full, ful kraft.

Att hans ekonomi har blivit diskuterat handlar väl om att han själv gått ut med detta på sin blogg. Sen om det är rätt att diskutera vet jag inte.
Jag upplever inte att jag är eller har varit i en svår situation och jag är glad att du blivit lite mer nyanserad i dina inlägg.
 

arneri

Avslutat medlemskap
Du menar att t ex uppdrag granskning mobbar alla de granskar?
Blev kungen utsatt för mobbning då de senaste skandalerna uppdagades? - bara för att ta ett liiitet exempel...

Jag kan mycket väl ha fel, att detta kanske är totala övergrepp, vad tycker ni andra i tråden? Är vi för mobbningsinriktade, kränkande och personförföljande?
Om en grupp personer förlöjligar en annan person på ett nätforum är det väl nätmobbning? Nästan 5000 inlägg i tråden och ett fåtal personer har skrivit över 100 inlägg vardera.
 

krukvaext

Aktiv medlem
Jag upplever inte att jag är eller har varit i en svår situation och jag är glad att du blivit lite mer nyanserad i dina inlägg.
Johan, däremot har det varit så att du direkt tar läget att besvara de inlägg som kan ses som kritiska, och helt och hållet ignorera de konstruktiva. Vet inte hur många gånger du har blivit ombedd att besvara någon enkel fortsättningsfråga, men det har inte blivit av. Vilket är synd.
 

PMD

Aktiv medlem
Mobbning består inte av en enskild händelse, det är de kontinuerliga påhoppen som till slut blir mobbning. När exakt det inträffar att trakasserier blir mobbning är svårt att säga, men det känns klart som om det finns ett gäng i den här tråden som jag uppfattar som mobbare.
De som hela tiden attackerar varje aspekt av TH. De som vid varje tillfälle någon ifrågasätter kastar sig över och förnekar att de mobbar. Varje ord och varje mening, hur han är/var som företagare blir föremål för okritisk granskning. Det är klassisk mobbning i mina ögon.
För att det ska vara mobbning krävs dels att det är oresonliga påhopp, vilket jag inte tycker att merparten av inläggen i den här diskussionen är, och dels att det är en någotsånär stor grupp som tillsammans håller på med dessa påhopp en längre tid. Det senare villkoret är inte alls uppfyllt. De allra flesta i den här diskussionen är sansade.

Det verkar dock finnas en konflikt mellan några personer i tråden, och denna konflikt lever sitt eget liv i form av en pseudodiskussion om mobbing. Båda "sidor" i den diskussionen verkar trigga mer på vem som har skrivit ett inlägg än på vad som står i det.

Jag har aldrig försvarat Terjes fusk och lögner. Trots det finns det flera sena hänvisningar till att jag är den store försvararen av Terje Hellesö.
Ett typexempel på vad jag menar ovan. Någon gång i den här trådens grå forntid har någon fått för sig att du "försvarade" Hellesø, förmodligen pga ett missförstånd. Allt du skriver nu i den här tråden uppfattas därför väldigt skevt av den eller de personerna.
 

Star2

Avslutat medlemskap
Troll eller inte troll, det är frågan

Mobbning är allvarligt,
men alf109 och Hornavan agerar inte som att det är allvarligt.
De sprider hellre diffusa anklagelser till alla tråddeltagare istället för att vända sig direkt till de påstådda mobbarna.
De går runt på skolgården och anklagar alla som råkar befinna sig på skolgården istället för att göra något åt saken. (för att använda alfs egen skolgård-jämförelse).

Och om alf109 och hornavan är seriösa och verkligen anser att något inlägg är mobbande:
- så bör de vända sig till skribenten (i tråden eller via pm),
- eller anmäla inlägget till moderatorn så att det raderas.

Eftersom varken alf109 och hornavan gör detta så framstår båda som oseriösa.
Tilläggas kan också att enligt inläggshistoriken för alf109 och Hornavan så har båda genom hela tråden försökt stoppa diskussionen på ett eller annat sätt.

Ända sedan början har det funnits "troll" som försökt störa tråden, detta ska man ha i åtanke.
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Mobbning är allvarligt,
men alf109 och Hornavan agerar inte som att det är allvarligt.
De sprider hellre diffusa anklagelser till alla tråddeltagare istället för att vända sig direkt till de påstådda mobbarna.
De går runt på skolgården och anklagar alla som råkar befinna sig på skolgården istället för att göra något åt saken. (för att använda alfs egen skolgård-jämförelse).

Och om alf109 och hornavan är seriösa och verkligen anser att något inlägg är mobbande:
- så bör de vända sig till skribenten (i tråden eller via pm),
- eller anmäla inlägget till moderatorn så att det raderas.

Eftersom varken alf109 och hornavan gör detta så framstår båda som oseriösa.
Tilläggas kan också att enligt inläggshistoriken för alf109 och Hornavan så har båda genom hela tråden försökt stoppa diskussionen på ett eller annat sätt.

Ända sedan början har det funnits "troll" som försökt störa tråden, detta ska man ha i åtanke.
De har tagit på sig någon hjältemodig riddarroll att skydda skydda skurkar och banditer. Jag tror fortfarande de båda har en stark relation till Terje, då de påminner om dem som skyddade Terje innan han erkände och även långt innan det.
Det är inte personer som har en åsikt i ämnet, eller mottycker. Det är personer som försöker förvrida, förmildra, lägga rökridåer, dra fokus ifrån.... Lyssnar inte på andra utan går hjärntvättat på med O.T-ämnen. Det är förblindade av sina sina känslor till förövaren likt stockholmssyndromet..

Jag har INGET emot alf109 och Hornavan som personer. Det är deras ofokus och engagemang i tråden som driver mig till att skriva detta O.T-inlägg.
Och då har de ju lyckats!
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Han har gjort oförsvarliga och grova fel som är grovt kränkande mot alla fotografer, men det ger oss ingen rätt att påstå att allt han gjort är fusk och att alla hans bilder förmodligen är fejkade och att han aldrig lyckats leva på sitt företagande.
Det besvärliga i härvan, tycker jag, är just det faktum att Terjes fusk inte 'bara' var ett par inklippta lodjur och nån mårdhund, utan just det att hans lögner målade upp en hel sagovärld, där han han själv spelade rollen av kommunikator med skogens vilda djur. Han var på vippen att träda in som en expert på lodjur och mårdhund - trots att han inte ens såg skillnad på vinter- och sommarpälsar. Emedan hans lögner var så omfattande, och pågick under så lång tid, så är det helt naturligt att man inte vet VAD man kan tro på när det gäller honom. Jag, som jag tidigare sagt, drog öronen åt mig för flera år sedan när han förklarade hur han komponerade sina trollsländebilder enligt en färdig inre synmall. Inget slumpmässigt där. Förstod att han antingen överdrev eller ljög så han själv trodde på det, för det var med vanliga mänskliga mått mätt rent omöjligt att arbeta så som han beskrev det. Gå ut med färdiga kompositioner i huvudet och matcha det med verkligheten på nån ynka gryningstimme och sedan få 40-60 bilder av en kvalitet som kunde publiceras i en bok? Kanske det senare (?!), men inte om bilderna ska matcha de färdigt uttänkta kompositionerna. (Och bara att ha så många kompositioner i skallen!)
När han nu har erkänt de, och endast de, lögner där han blivit så klart överbevisad, är det då underligt att man ifrågasätter andra delar av hans påstådda verksamhet? Hans ekonomi har jag inga synpunkter på - jag har inga ekonomiska anspråk på honom, vilket det kanske finns flera som har - men ska det finnas något uns av trovärdighet i hans berättelser om hur hans fotografering går tillväga så vill jag veta omfattningen av hans sagovärld. Helst vill jag egentligen veta om han själv har en aning om när han ljuger och när han talar sanning.
Att mina frågor leder till upprepade inlägg och funderingar (tex. varför är han så angelägen om att framhäva att han fotograferar i jpg, samtidigt som han säger att hans originalfiler får alla granskas - i norska artikeln, spalt 2) är väl då inte så underligt. När man inte får svar så funderar man.
Att skrika om mobbning är så simpelt. Kanske man skulle skrika att Terje mobbade en generation av blivande naturfotografer till att tro att de inte kunde bli bra om de inte levde upp till de totalt omänskliga prestationer han framhöll han utförde? Att han sakta men säkert föll offer för sin hybris iom. att han målade in sig i ett hörn där enda utvägen var att fuska för att ge prov på vad han lärde är ju sorgligt. Men är detta färdigt och avslutat? Av Terjes blog verkar det inte som om han har förstått roten till det onda. Han börjar igen tala om total kontroll. Naturfoto? Full kontroll? Duh? Som Brutus Östling sa; man kan smeta margarin på grenen och hoppas att fågeln kommer, men det finns ingen garanti - det är vilda djur det handlar om.
Börjar Terje igen leka med elden? Eller, för att byta metafor, börjar han igen måla mitt i porten för att omsider finna att han sitter i ett hörn och är omgiven av en klibbig sörja?
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Birgitta, som jag tidigare skrev, verkar det inte göra någon skillnad på att Terje har utsatt folk för diverse påhopp. Menat att du inte är en ordentlig fotograf om du inte gör allt i kameran. Det är många som sett upp till honom, och litat blint på det han sagt.

Bildstölderna i sig är väl för länge sedan slutdiskuterat, något som vissa hela tiden återvänder till att - "Det är ju bara ett par bildstölder".

Men det är ljuget, historierna och hur han förde alla bakom ljuset som är det stora här anser jag. Varför denna diskussion också pågår och granskar det Terje skriver, beror väl på att han fortfarande rör sig med osanningar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS