Annons

Nikon D2x och F6 är officiella

Produkter
(logga in för att koppla)

Joel Marklund

Aktiv medlem
Just det, ska kanske betona att med "dum pressfotograf" menar jag att hans uttalande var dumt, inte att de som fotar raw är dumma ;-)

Magnus: Fotar mest för bildbyrå, dags- och kvällstidning. Alltså alltid stressigt, i princip. Blä.
 

Joel Marklund

Aktiv medlem
Eftersom jag också spårat ur, så får jag försöka leda in på diskussionen igen:
Hinner minneskortet med att skriva in 8 raw-bilder per sekund? Bufferten i kameran må vara en sak, men minneskortet...
 

sagan

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Om man kan räkna så här...

Arleklint skrev:
Sensorstorleken stör mig inte, det är bra att DX-gluggar kommer funka. Det som stör mig är om sensorn brusar, men det lär ju visa sig.
Vad du sa förut iaf, var att du ville ha fullstor sensor för att kunna få kortare skärpedjup.
 

Hassan

Aktiv medlem
Det här låter onekligen intressant:

"Special setting : individual treatment of bright groups of pixels to avoid or delay overexposure and improve dynamic response."

Om det stämmer så kanske man kan skippa avtonade gråfilter framöver. Jag har väntat på att en sån funktion skulle komma.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Om man kan räkna så här...

sagan skrev:
Vad du sa förut iaf, var att du ville ha fullstor sensor för att kunna få kortare skärpedjup.
Just så sa du till mig även när jag köpte D100. Det är snart en år sen ;)

Tiden går, och alla gör vi erfarenheter under loppets gång. Även du har under perioder talat dig varm för fullsize, inget fel i det heller.

Det spännande nu är att se hur Nikon hanterar bruset.
 

forry4U

Aktiv medlem
Är mer intresserad av F6 så jag lutar mej tillbaka och inväntar officiella uppgifter.Som "analog" forograf är man ju inte stressad, kan det bli bättre än F5 så är jag mer än nöjd med tillvaron

/Göran
 

sagan

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Re: Re: Om man kan räkna så här...

Arleklint skrev:
Just så sa du till mig även när jag köpte D100. Det är snart en år sen ;)

Tiden går, och alla gör vi erfarenheter under loppets gång. Även du har under perioder talat dig varm för fullsize, inget fel i det heller.
Jag har aldrig varit särskilt intresserad av fullsize, även om det har sina fördelar, 1.2x sensor tycker jag vore tämligen perfekt.

Med en sån sensorstorlek så slipper man fortfarande det mesta av vinjettering och taskig kantskärpa, samtidigt som man kan få kortare skärpedjup (än med en mindre sensor) och en stor sökare.

Det är just sökaren jag verkligen saknar jämfört med 1Ds..en sån storlek på sökaren, tack!

Tycker det är lite märkligt att du inte tycker de fördelarna är attraktiva.

Sen är det oxå viktigt (för mig) att inte pixeltätheten blir sämre, jag vill inte få sämre upplösning i motsvarande utsnitt.

Arleklint skrev:
Det spännande nu är att se hur Nikon hanterar bruset.
Tveklöst, det ska bli spännande att läsa testerna på alla nya D-SLR, alla systemkameratillverkarna kommer ju med nya modeller nu.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Uj, nu måste alla F5-ägare sälja och uppgradera till F6... :)

Jag tycker det är härligt att Nikon satsar på ett film-hus. Undrar om det någonsin kommer en Eos 1X

- - -

Här syns sökaren: http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-6459-7204

Tydligen ram för 2x-läget. Det är inte optimalt. Imponerande hur de spridit ut af-punkteran- Jag vet att Canon jobbar på att ha af-punkter över hela bilder i nästa generation.

Miltiexponering är en ny funktion... :)
 

gors

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Tydligen ram för 2x-läget. Det är inte optimalt.
Säg inte det, just vid actionfotografering med små bildvinklar kan jag tänka mig att sportsökare känns riktigt vettigt.

Fast en bra sökare och många bilder per sekund gör ju inte en bra sportkamera. Den måste ju tåla höga ISO också. Den som lever får se.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Nu har jag läst om D2X, och inte blev jag mindre sugen. Nu fattas testbilder! Hittar ni bilder så skrik!

Det som oroar är ju förstås brusnivån, men det är bara att vänta och se. Man kan ju bara gissa och hoppas.

Att det ligger en ram i sökeren i 2x läget kan kanske kännas lite jobbigt, men å andra sidan vet jag inte hur man skulle gjort annars. Detta får vi säkert läsa olika åsikter om i tester framöver.
Ramen är kanske att pris värt att betala för att få två kameror i en :)
 

gors

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Uj, nu måste alla F5-ägare sälja och uppgradera till F6... :)
Jag har hållt i F6:an och blev sorgsen över att jag slutat fotografera med film. Huset är urläckert, banne mig det snyggaste och skönaste Nikon gjort. Bilderna gör det inte rättvisa på långa vägar. Alla smådetaljer känns bara så rätt, som gummitätningarna kring knapparna till exempel. F6:an känns mer proffsig och genuin än till och med D2h/x, som ju redan är i absolut toppklass.

Hoppas, hoppas, hoppas att Nikons nästa digitala proffskamera är i fullformat och baserad på F6:an. Eller att Kodak kan få göra något med F6-huset om nu Nikon håller sig kvar vid dx-formatet även för nästa generation.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
gors skrev:
Hoppas, hoppas, hoppas att Nikons nästa digitala proffskamera är i fullformat och baserad på F6:an. Eller att Kodak kan få göra något med F6-huset om nu Nikon håller sig kvar vid dx-formatet även för nästa generation.
Låter vettigt och intressant. Tycker att Kodak borde sluta snåla på huskonstruktionerna. Canonvarianten är rent äcklig...
 

gors

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Nu fattas testbilder!
Du får förbereda dig på en lång väntan om man ska tro Lasse Petersson på Nikon Svenska. Han säger att den officiella policyn från och med nu är att inte lämna ut några testkameror som inte kommer direkt från löpande bandet på fabriken. De blev brända vid lanseringen av D2h.

Om det här stämmer kan vi kanske hoppas på de första underbyggda omdömena om bildkvaliteten någon gång framåt december... Det blir en lång höst, i synnerhet för mig som bestämde mig för att vänta och se vad Nikon kom med innan jag slog till på en Kodak SLR/n.

Nu är frågan – vänta ytterligare ett halvår (jag gör mig inga illusioner) eller välja en kamera som jag vet att jag kan få fantastiska resultat med under rätt förutsättningar.

Hjälp!
 

greggan

Aktiv medlem
Lite besviken blir man...

.. när man upptäcker att de rykten som gjorde gällande att F6 skulle bli en tvåformats kamera. Som skulle få ett dedikerat digitalt bakstycke för att man enkelt skulle kunna växla mellan film och pixel fotografering inte tycks stämma :0(
 

AnnaKarin

Aktiv medlem
Ja, en lång höst kan det ju bli, men å andra sidan kommer det ta ett tag att spara ihop pengar för att få råd (iaf för många av oss).
 

felle

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Låter vettigt och intressant. Tycker att Kodak borde sluta snåla på huskonstruktionerna. Canonvarianten är rent äcklig...
Anledningen till att Kodak bara använder billiga hus är väl att Nikon och Canon inte vill ha konkurrens i de övre skikten och därför inte låter de använda de husen?
 

forry4U

Aktiv medlem
Re: Lite besviken blir man...

greggan skrev:
.. när man upptäcker att de rykten som gjorde gällande att F6 skulle bli en tvåformats kamera. Som skulle få ett dedikerat digitalt bakstycke för att man enkelt skulle kunna växla mellan film och pixel fotografering inte tycks stämma :0(
Vilket visar på att man inte skall lägga allt för stor tilltro till rykten :)

Det bästa av allt tycker jag är att Nikon visar så pass stor tilltro till Film så man släpper ett Pro hus för film

Göran
 
ANNONS