Johan Okker
Aktiv medlem
gors skrev:
Nu är frågan – vänta ytterligare ett halvår (jag gör mig inga illusioner) eller välja en kamera som jag vet att jag kan få fantastiska resultat med under rätt förutsättningar.
Den som väntar på något gott...
=)
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
gors skrev:
Nu är frågan – vänta ytterligare ett halvår (jag gör mig inga illusioner) eller välja en kamera som jag vet att jag kan få fantastiska resultat med under rätt förutsättningar.
forry4U skrev:
Vilket visar på att man inte skall lägga allt för stor tilltro till rykten![]()
forry4U skrev:
Det bästa av allt tycker jag är att Nikon visar så pass stor tilltro till Film så man släpper ett Pro hus för film
AnnaKarin skrev:
Ja, en lång höst kan det ju bli, men å andra sidan kommer det ta ett tag att spara ihop pengar för att få råd (iaf för många av oss).
Krille skrev:
Jag räknade också fram hur hög upplösning en eventuell EOS 1Ds MK II skulle kunna ha. Om vi förutsätter en pixelstorlek på 7 mikometer (alltså tillräckligt stor för att hålla bruset väl i schack) kan bildsensorn ges en upplösning på 17,4 miljoner pixlar!!.
Det här är troligtvis högre upplösningsförmåga än vad optiken klarar, vilket borde innebära att man slipper använda antialiasfilter. Med så hög upplösning spöar EOS 1Ds MK II skiten ur vilken småbilds- och mellanformatsfilm som helst (upp till 6x6 format) och ger Nikon en synnerligen tuff match. Dessutom bör den med stor sannolikhet generera mindre brus.
Kort sagt: Nikon - bygg en sensor i 24x36 format!
Johan Okker skrev:
Den som väntar på något gott...
=)
Johan Okker skrev:
Men, tänk om det hade varit sant..
Exakt, hur fint är inte det.
Och egentligen är ju F6 ett steg tillbaka till F4 egentligen dels med tanke på själva kameraformatet som kan utökas med batteripack om man vill och dels att återingen införa heltäckande ljusmätning även med AI-gluggar.
Men allt i ett paket som utvecklats ut F5:an..
Johan Okker skrev:
Någon som hittat riktpriser?
gors skrev:
Jo, det kostar ju. Någonstans runt 50.000 plus moms är Nikons gissning på riktpriset.
gors skrev:
Men tänk om det visar sig att det där goda man väntade på smakar bläh. Och så har man hållit igen under tiden helt i onödan.
gors skrev:
Precis in direkt från Nikon Svenska:
F6: 19.990 ink moms
D2x: 49.990 ink moms
Tusan också, nu visar det sig att D2x troligen kommer hamna på ungefär samma pris som SLR/n i butik.
Ännu svårare.
Johan Okker skrev:
Vem pratade du med på Nikon?
Krille skrev:
men om man bara räknar på att varje pixel ligger sida vid sida utan mellanrum (alltså det så kallade pixelpitch-talet) ska EOS 1Ds Mk II kunna få en upplösning på runt 20,7 miljoner pixlar. Men vitsen är nog inte så stor med dagens optik. Och ska man bygga gluggar med så hög upplösningsförmåga som krävs blir de stora, tunga och mycket dyra. Så runt 17 MP blir lagom. defintivt lagom för mig!
gors skrev:
Ingen, jag saxade ur pressreleasen som kom precis.
froderberg skrev:
20MP gillar nog marknadsavdelningen...
Mamiya ryktas komma med en 20MP-konkurrent till 1Ds för ca 80 kkr.
Calle S skrev:
D2X verkar ha allt jag vill ha; läcker design, snabb, rejält byggt, snygg, troligtvis bra bildkvalité.
Calle S skrev:
Men bara upp till iso 800?