Annons

Nikon F65 med ett Sigma 28-105?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Som rubriken lyder....kan det vara nåt? 1000:- för denna duo!
Dessutom aldrig använd!?

Har ju planer på att även trassla lite med analogt , så min gamla FM får kanske hamna i vitrinskåpet vad det lider. :)
 

eskil23

Aktiv medlem
Ingen aning.
Men den här har skrivit lite
http://www.fotosidan.se/cldoc/nikon-f65.htm

Petter...
En direkt översättning av Ken Rockwells sida om samma kamera. Den verkar okej tycker jag.

Det är i stort sett en äldre, billig digitalkamera (typ D40) med analogt bakstycke i stället för sensor. Därför fungerar autofokus med AF-S objektiv och VR fungerar också. Visst kan man tycka att den är tråkig ifall det är en "riktig" analogkamera som Nikon Fe man vill ha, men den är nog mer praktisk.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hade du bott närmre kunde du fått låna en nästan ny 801s eller F5.

JAG tycker att 1000 är dyrt för en F65.
Gillar man svartvitt så är i mina ögon en mellanformatare ett roligare val. Men det skall ju passa i ALLA led.
 

beetle

Aktiv medlem
Något dyrare men vill man ha en "modern" analogkamera så skulle jag satsa på en F100 med någon fast brännvidd. Själv är jag svag för de äldre mer rejäla Nikomkamerorna, därav mitt korta inlägg tidigare :) Vill man ha en riktig stridsvagn med AF så kanske en F4 vore något? Har de flesta av Nikons proffsmodeller och även några av Canons.
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
F65 är väl okay i grunden, men många av konsumentmodellerna exempelvis f80 kan inte ljusmäta med gluggar som saknar cpu/elektronik vilket är väldigt tråkigt, annars är det en väldigt lätt (plast) kamera som är ganska kompetent. AF är säkert snabbare än F4 tillochmed.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag skulle ju satsa på en F100 för samma pengar. Ja utan sigmagluggen då. En F65 föreställer jag mig som en helautomatisk konsumentkamera av sämre (billigare) komponenter. Risken med äldre automatiska kameror är att elektroniken inte hänger med och det blir tråkigt (och dyrt) med felexponerad film.
Har en F5 som annars är bra men har blivit lite lynnig på grund av för lång semester i skåpet.
 
ANNONS