Annons

Borttappad Nikon FA!

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
(Stockholm, slussen t-bana)
På tunnelbanan när jag hoppade av vid slussen glömde jag kvar min fina klenod, en Silvrig och svart Analog Nikon FA i mycket fint skick med 105mm optik på och med svartvit film (ettikett på baksidan) med drygt 26tagna bilder.
Om upphittaren ser detta önskar jag att ni kontaktar mig omgående!!
Hittelön utlovas!!

Har hittills kontaktat SL och ska höra ytterligare med deras hitte-avdelning de närmsta veckorna, samt med polisen.

/Johan
 

Bilagor

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Borttappad Nikon FA! [Återfunnen!!]

No worries anymore - Kameran återfunnen!!!!!
Gick hastigt o lustigt ner till SL's hittegodsavdelning idag efter jobbet och de hade den inne

Tog bilden när han la den på bänken framför mig
 

Bilagor

Anders Östberg

Guest
Gratulerar! Någon vänlig själ gjorde rätt - det finns hopp om mänskligheten trots allt. :)
 

Graylingman

Aktiv medlem
Märkligt, men på nåt sätt blir man förvånad. Varför då egentligen? Själv skulle man ju inte drömma om att behålla kameran, utan självklart lämna in den. Varför tror man ändå att man är ovanlig?
Kul att du fick tillbaka klenoden :)
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Tackar tackar :)
Jo jag gick helt utan förhoppningar till SL och blev ganska häpen när han sa att han hade den! Han hade inte mycket att tveka på, kameran står väl ut endel i mängden förståss, och dessutom kunde jag halva serienummret i huvudet ;-)

En kul detalj är att en bildruta till är tagen, jag är petig nog att skriva exif-data på varje bild jag tar nördigt nog och bildruta 26 kommer uppenbarligen bli intressant, men kan förståss även bara vara blurrig o kass, men kameran var omställd till P-läge (Program) så man vet aldrig...
 

gatsu

Aktiv medlem
Tackar tackar :)
Jo jag gick helt utan förhoppningar till SL och blev ganska häpen när han sa att han hade den! Han hade inte mycket att tveka på, kameran står väl ut endel i mängden förståss, och dessutom kunde jag halva serienummret i huvudet ;-)

En kul detalj är att en bildruta till är tagen, jag är petig nog att skriva exif-data på varje bild jag tar nördigt nog och bildruta 26 kommer uppenbarligen bli intressant, men kan förståss även bara vara blurrig o kass, men kameran var omställd till P-läge (Program) så man vet aldrig...
Skönt att det slutade väl!
Får väl hoppas på att det är ett självporträtt från personen som lämnade in kameran ;)
 

Upaflash

Aktiv medlem
Nästan lite tårögd... Åhh jag hade också lämnat in den så som säkert alla andra på fotosidan
men utanför denna community är det nog lite bistrare.
 

Third eye

Aktiv medlem
Man blir glad, en av de bättre trådarna på länge faktiskt:)
Hoppas den tagna bilden håller kvalité nog att återges här, kommer i så fall hålla koll på tråden.
Det är ju lite story bakom!
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Roligt att ni tycker så :)

Aningen beroende på vad bilden föreställer så finns det nog en stor chans att jag postar bilden här, i annat fall skriver jag en notis om det oavsett vad!
 

Christer2

Aktiv medlem
Själv hittade jag en kamera i Dalarna för drygt tjugo år sedan. Såg den ligga utanför en bil när denna just körde iväg från en parkeringsplats. Gjorde en u-sväng, körde in på parkeringen, plockade upp kameran och jagade efter bilen. När jag fick stopp på denna så var föraren helt frågande till mitt påstående att hon tappat en kamera - den var inte hennes. Tillbaks till parkeringsplatsen, 7 km bort, och kolla efter andra möjliga kameraägare, men p-platsen var tom. Ingen polisstation på flera mils avstånd - beslöt ta med kameran hem och framkalla filmen för att hitta ledtrådar. Innehöll bilder på en småbarnsfamilj och en husvagn, bland annat en bild av mamma och barn, fotograferade strax utanför den bruna skåpbil jag körde efter.

Detta plågar mig än. Jag har vid några tillfällen hittat borttappade filmrullar, som jag låtit framkalla och där tillräckliga ledtrådar hittats för att hitta ägaren. Men alltså inte den gång jag hittade kameran.
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Bra ändå att du försöker hitta ägaren och ta fram ledtrådar, tycker själv sånt är kul.. Jag har gått igenom massvis med äldre bilder från innan min tid och genom mindre detaljer fått reda på var bilderna är tagna osv - mycket underhållande när man finner något avgörande. otur att du inte änns fann en regplåt om de nu fått med bilder på en husvagn.. Själv lade jag ut flera beten om den som fann kameran kunde tänkas söka på den, samt anmälningarna till SL och Polisen förståss.
 

Christer2

Aktiv medlem
Bra ändå att du försöker hitta ägaren och ta fram ledtrådar, tycker själv sånt är kul.. Jag har gått igenom massvis med äldre bilder från innan min tid och genom mindre detaljer fått reda på var bilderna är tagna osv - mycket underhållande när man finner något avgörande. otur att du inte änns fann en regplåt om de nu fått med bilder på en husvagn.. Själv lade jag ut flera beten om den som fann kameran kunde tänkas söka på den, samt anmälningarna till SL och Polisen förståss.
Jo, jag hittade ett reg-nummer på en husvagn i bakgrunden. Via bilregistret hittade jag ägaren vid den tidpunkten, en firma där en säljare visste vad företagets ägare hette vid den tidpunkten, som tydligen lånat ut husvagnen, kom i kontakt med den familjen, fick e-mailadress till en av döttrarna som jag mailade den skannade bilden till. Jodå, det var hennes föräldrar som lånat husvagnen och hon var en av tjejerna som satt bakom vagnen - men, nej, hon visste inte vem mamman och barnet i förgrunden var. Dom hade bara råkat vara på samma p-plats samtidigt. Ruta ett igen.
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Man blir glad, en av de bättre trådarna på länge faktiskt:)
Hoppas den tagna bilden håller kvalité nog att återges här, kommer i så fall hålla koll på tråden.
Det är ju lite story bakom!
Dessvärre kan jag meddela att den "tagna" bilden endast var en tom (icke exponerad) bildruta, skulle tro att upphittaren dragit lite i reglagen och lyckats advancera filmen utan att ta en bild änns..

Men men - worth a shot! :)
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
För att bumpa min stengamla tråd kan jag såhär nästan 6år senare meddela att jag fått kameran åter genom SL's hittegods för ANDRA gången!!
Jag brukar verkligen inte tappa bort saker, men den här har lyckats påverkas två gånger :)
 

ehrsa

Aktiv medlem
He he, vad roligt! Kul att du berättar detta! Finns alltså fortfarande hopp med mänskligheten..
Hälsn!
 
ANNONS