Annons

Har spegelöst gått om DSLR vid af även för sport?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
LJusmätaren i Nikons bättre kameror ger ju stöd för ansiktsigenkänning, vilket jag antar var vad du använde, så frågan är då hur kort skärpedjup du fick vid modellfotograferingen. Kan man tydligt avgöra om kameran fokuserade på ett öga eller på nästippen eller på ett öra?
 

iSolen.se

Guest
LJusmätaren i Nikons bättre kameror ger ju stöd för ansiktsigenkänning, vilket jag antar var vad du använde, så frågan är då hur kort skärpedjup du fick vid modellfotograferingen. Kan man tydligt avgöra om kameran fokuserade på ett öga eller på nästippen eller på ett öra?
Bra invändning som jag funderat mycket på. Det fanns i många fall tex hår, krage, mössa att istället fokusera på. Algoritmen kanske är: mät fokus på den del i ansiktet som är närmast (ansikten kan den hitta) och fokusera sen aningen bortom denna punkt.

Grejen är att det blev så extremt många träff.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Däremot är frågan om med tanke på sensorstorlek de inte i första hand riktar sig till natur och fågelfotografer där behändig storlek på hela systemet inkl långa telen är en fördel

Jo, deras fokus ligger just på att försöka tillgodose natur- och sportfotograferna.

https://www.fotosidan.se/cldoc/halla-dar/olympus-berattar-mer-om-e-m1x.htm

Större kamera med ännu bättre ergonomi
IBIS (i hästväg?)
IP-klassad
5 stegs ND filter inbyggt
Nytt 150-400/4,5 med inbyggd telekonverter

Nu skrev inte jag för de som är inbjudna till OS i Tokyo, Japan 2022 utan menar övriga konsumenter med den budgeten och inget annat.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Bra invändning som jag funderat mycket på. Det fanns i många fall tex hår, krage, mössa att istället fokusera på. Algoritmen kanske är: mät fokus på den del i ansiktet som är närmast (ansikten kan den hitta) och fokusera sen aningen bortom denna punkt.

Grejen är att det blev så extremt många träff.
Det låter ju mycket positivt. Med att sätta fokus exakt på ögat när man har kort skärpedjup är otroligt svårt. Då har jag ändå sysslat med det under många år och med bra AF-C. Hålla en liten punkt just på ögat när motivet rör på sig är inte enkelt.
Med lekande barn är det extra svårt. Oftast måste man ta till en mindre bländare för att få lite marginal.

Detta med ögonfokus eller ett smartare AF-C överhuvudtaget tror jag kommer ge oss många fler bra bilder. Sony är nu absolut bäst på området. Fuji gör också ett bra jobb.
Nu rapporterar du att också NIkon Z6 fungerar bra.
Jag ser det som en mycket positivt utveckling. När man får till detta på Sony A9 nivå så är det ett skäl för att uppgradera en äldre kamera.
Fast det finns många andra motiv där man skulle vilja uppnå samma sak.

Den marginella skillnaden mellan olika versioner av objektiv är ofta något som är svårt att se.
Att få nästan hundra procent av bilderna att sätta fokus korrekt gör mycket större skillnad.
 

iSolen.se

Guest
Det låter ju mycket positivt. Med att sätta fokus exakt på ögat när man har kort skärpedjup är otroligt svårt. Då har jag ändå sysslat med det under många år och med bra AF-C. Hålla en liten punkt just på ögat när motivet rör på sig är inte enkelt.
Med lekande barn är det extra svårt. Oftast måste man ta till en mindre bländare för att få lite marginal.

Detta med ögonfokus eller ett smartare AF-C överhuvudtaget tror jag kommer ge oss många fler bra bilder. Sony är nu absolut bäst på området. Fuji gör också ett bra jobb.
Nu rapporterar du att också NIkon Z6 fungerar bra.
Jag ser det som en mycket positivt utveckling. När man får till detta på Sony A9 nivå så är det ett skäl för att uppgradera en äldre kamera.
Fast det finns många andra motiv där man skulle vilja uppnå samma sak.

Den marginella skillnaden mellan olika versioner av objektiv är ofta något som är svårt att se.
Att få nästan hundra procent av bilderna att sätta fokus korrekt gör mycket större skillnad.
Det var inte Z6 utan D810.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Bra invändning som jag funderat mycket på. Det fanns i många fall tex hår, krage, mössa att istället fokusera på. Algoritmen kanske är: mät fokus på den del i ansiktet som är närmast (ansikten kan den hitta) och fokusera sen aningen bortom denna punkt.

Grejen är att det blev så extremt många träff.
Jag har liknande erfarenhet med min gamla D750 när jag kör AF-C och ansiktsigenkänning. Nu har jag aldrig stresstestat den här funktionen, men för slöfotografering på stan vid f/5.6 fungerar det alldeles utmärkt.

Jag hoppas att Nikon lyckas bättre med Eye-AF än hos Sony A7iii, där det funkar perfekt ibland, men ibland inte...
 

Bengf

Aktiv medlem
Gamla 5DMKII har ansiktsigenkänning i menyerna, men det var lite skämmigt på den tiden med sådana där Donald Duck finesser tyckte man, så det nämndes knappt eller ville inte kännas vid av ägarna.
 

afe

Aktiv medlem
Gamla 5DMKII har ansiktsigenkänning i menyerna, men det var lite skämmigt på den tiden med sådana där Donald Duck finesser tyckte man, så det nämndes knappt eller ville inte kännas vid av ägarna.
Den kameran hade ansiktsigenkänning endast i Live View (som inte var så himla bra på den tiden), så det är inte särskilt relevant i den här diskussionen.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Fantastiskt att Nikon DSLR har en dold AF algoritm som de inte stoltserar med som har samma slutresultatet som ögonfokus har.

/Stefan
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är viktigt StenÅke att den gamla akilleshälen "låsa fokus hålla kvar trots att hinder kommer i vägen" som varit lite besvärligt, har sett tester med A7III där beronde på tröjfärger varit både bra att klara hinder och sämre med annan tröjfärg, då har det inte alltid hjälpt med många sensorpunkter alla gånger, ensam löpare som springer sidledes har fungerat bra, DPR:s vinglande cyklist som kommer mot kameran har många keepers med A7III, så jag vet inte om olika ljus eller objektiv ger olika resultat då olika testare får olika resultat, A9 får också genom nya FW möjlighet att använda f/16 där tidigare f/11 var max.
Det finns numera i A7 III och de nyare kamerorna att lägga ut "Track sensitivity" på en snabbknapp och jag har den alltid på Customknapp 3. Där kan man välja mellan "Locked on" = sens 1 och upp till responsive som =5. Det kan ju faktiskt vara så att de haft denna ställd för sensitivt. Vet du hur kameran stod? De borde testat at ställa den på 1 om de upplevt problem. Då undviker man ju att kameran exv. jagar mot bakgrunden och låser på den temporärt istället. Då stannar kameran kvar i det fokusplan den var tills den hittar motivet igen när det inte längre är skymt eller kameran av något skäl tappat fokus.

Jag såg senast igår en video som visade en äldre fotograf som gjorde studiovideo och han hade en A7 III först som han bytte mot en av de nya spegellösa Nikon-kamerorna (möjligen Z6) men den var han missnöjd med att den inte kunde hålla sig kvar i fokusplanet när motivet rörde på sig (och möjligen blev skymt en stund) så han bytte tillbaka till en A7 III igen.


Gå till ca 13 min in i denna väldigt pratiga och lätt virriga video:

https://www.youtube.com/watch?v=L_jPp_YXzx4


Det är f.ö. stor skillnad på objektiven också. Bäst resultat nås med de som har den nya fokusmotorlösningen (GM eller nya G).

Sedan är kameran som smartast om man använde "Focus Area" Lock on AF Expand Flexible Spot istället för något annat.

Som sagt det som Sonys AF varit sämst på har nog varit målsom rört sig bort från fotografen. Ska bli intressant att se om den nya FW till exv. A9 löser de problemen.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
i D5-A9 länkarna du hade tidigare, så var det vid zoomning med A9 med samtidig AF, som det strula lite med mindre keepers, A9 reagerade på något sätt när dom zoomade vilket inte D5 gjorde, för övrigt hängde A9 med bra.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Jag hade en modellfotografering häromdagen den satte fokus på ögat på i princip varje bild, eller i alla fall var ögat typ aldrig oskarpt. Jag gick igenom bilderna och det var över 90% träff, jag har aldrig varit med om något liknande. Körde förstås AF-C, det nya var blixt i ljusbox ute vilket eliminerade rörelseoskärpan och jag använde monopod dessutom.

Så jag började googla och det visade sig finnas fler som misstänker att Nikon har några tricks för sig som inte står i manualen. Det kanske inte är ögonfokus men resultatet är detsamma.
Ja, men då har ju Nikon löst detta med ögonfokus, lite finjusteringar och ingen revolutionerande teknik är kvar att ta fram gällande ögonfokus där.
 

iSolen.se

Guest
Ja, men då har ju Nikon löst detta med ögonfokus, lite finjusteringar och ingen revolutionerande teknik är kvar att ta fram gällande ögonfokus där.
Nu körde jag ju inte f/1.8, men poängen var väl att visa att ansiktsfokus inte är att förakta, Nikon har lyckats väl där.

Riktig ögonfokus har de också löst, kommer snart till en Z6/7 nära dig.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är faktiskt skillnad på Eye Focus och Eye Focus

Det har funnits Eye Focus länge nu - ända sedan de första A7:eek:rna kom. Vi pratar tidigt 2014 - det är fem år och en evighet i dessa sammanhang. På den tiden pratade inte ens Sony själva om detta och funktionen låg djupt ner i menyträsket och måste konfigureras och ingen verkade veta hur. Då handlade det om statisk E-AF som man måste "refresha" med upprepade tryck på avtryckaren. Eye Focus är inte Face Detection av flera skäl. Face Detection har exv. alltid varit följande och kontinuerlig vad jag vet sedan vi först fick det i DSLR:en A550. Utskrattat då - poppis nu även bland de som skattade då.

Följande E-AF kom med Sony A7r II (vad jag vet) och efterföljande A6300 fick det också, vilket förvånade många. De var skälet att jag köpte den och den har givit även mig en chans att hänga med småungarna, vilket jag aldrig hade innan då jag utan dessa hjälpmedel var en verkligt långsam fotograf.

Efter det kom A7r III som var tredje generationen och en förfining av A7r II-versionen. A9 som kom samma år är generation fyra trots att den kom lite senare då den fick dubbla antalet focuspunkter och en snabbare hantering. A7 III som kom senare ärvde tekniken i A9 med fler fokuspunkter och liknande algoritmer.

Nu ser vi i A6400 och betan av de nya algoritmerna för A9 den femte generationen.


Titta noga på Tony Nortrups film:

https://www.youtube.com/watch?v=T1TpyRRQBWU


Spola sedan tillbaka till 6:15 i filmen så ser ni en skylt med resultatet. Här finns just X-T3 som ett ex av de testade och den presterar inte ens i nivå med A6300-A6500 och det var där min ena kamera var för tre år sedan:


X-73 24% träff

A6500 37%

A7r IIII 60% (före FW upd)

A6400 98%

A9 100% (efter FW upd)



Canons nya har de inte ens med för den funkar ungefär lika bra som Sonys i A7r och A7, vilket även det kan ses i filmen om jag inte missminner mig. Så även Fuji har en bit att gå men det fixar de säkert snart i enFW uppdatering de med. Men man ska nog inte underskatta att det tar en viss tid att komma dit där vi nu är med A9:s nya FW.

Sedan undrar i alla fall jag om hur vägval Nikon verkar ha gjort med en flexande bländare istället för en statisk kommer påverka möjligheterna att nå dit Sony är idag med A9 - 100% träff, ingen black out i sökaren - en dynamisk automatisk tracking hierarki med Eye-AF som högsta upplösning - integrerad Face Detect som näst högst och exv. kroppar som nivå 3 i realtid. Fördelen med en "i princip statisk bländare" är ju att man kan mäta både AF och exponering i exakt samma moment och dessutom fullständigt kontinuerligt. Det kan man aldrig med en DSLR och inte heller med en spegellös som burit med sig tänket från DSLR-tiden.

Det nya med det nya upplägget också är ju inte minst att allt är integrerat och i realtid och att fotograferna inte behöver tänka längre på att själva ställa in och välja mellan en myriad av olika inställningar i mängder av delsystem.

Jag kan få till det mesta av detta i min A7 III redan men det här tar ju allt ett steg till. Det är inte bara träffsäkerheten som är enastående nu utan det viktiga är ju att ergonomin nu tillåter att man fokuserar på motivet istället för tekniken och det har vi aldrig riktigt kunnat göra förr med systemkameror.
 
ANNONS