Annons
Gammal 2019-06-08, 16:20
Flash Gordon

iSolen.se skrev: Kameran är lätt att byta ut, fotografen svårare att ändra på och kanske omöjlig att byta ut.

Det är därför folk köper nya kameror istället för, som de kanske borde, gå kurser eller läsa på om komposition, efterbehandling etc.

I denna tråden pratar vi alltså om kameraänden av frågan.
Där har vi åtminstone en sak gemensamt. Det är lite svårt att byta ut fotografen om själv är den personen.

Tror sällan det är verktyget kameran som är problemet. Sedan hjälper nog inte alltid heller utbildning. Man måste ta sig till motiv som är intressanta.
Nu med alla bilder som laddas upp överallt måste det finnas något extra i bilden.

En av de landskapsfotografer jag följer är Thomas Heaton. Han brukar påstå att han tar cirka ett dussin bilder per år han själv är riktigt nöjd med.Behöver ju inte innebära att alla andra tycker bilden är intressant.

Diskussionen om Canons sensor är kass eller inte tycket jag är irrelevant.
Var i April i Spanien och fotade en hel del. Bestämde mig tidigt för att bara ta med Fuji X-PRO2 och X-H1och 10-24/4, 16-66/2,8 och 50-140 samt ett 35/1,4.
Hela ryggan med innehåll blev cirka 7 kilo.
Fungerade klockrent. Jag saknade inte min Canon med mer DR någon gång.
Det finns numera så många trick man kan ta till så långe motivet inte rör sig. Som en blandning av Panorama och HDR.
Vill inte påstå jag är världens bästa fotograf. För det har jag sedan länge insett att jag inte är. Fast tillräckligt duktig för att fota ett dop eller bröllop för att få tillräckligt många bra bilder för att få ihop en fotobok med några hundra bilder.

Större fil här:
https://www.fotosidan.se/gallery/vie...97/3709091.htm

https://www.fotosidan.se/gallery/vie...97/3695012.htm
Gammal 2019-06-08, 21:17
iSolen.se

Flash Gordon skrev: ...
Tror sällan det är verktyget kameran som är problemet.
Fast nu är det ju den vi diskuterar.

...Diskussionen om Canons sensor är kass eller inte tycket jag är irrelevant.
Inte i en tråd som handlar om det.
Gammal 2019-06-09, 09:00
Bengf

Flash Gordon skrev: Där har vi åtminstone en sak gemensamt. Det är lite svårt att byta ut fotografen om själv är den personen.

Tror sällan det är verktyget kameran som är problemet. Sedan hjälper nog inte alltid heller utbildning. Man måste ta sig till motiv som är intressanta.
Nu med alla bilder som laddas upp överallt måste det finnas något extra i bilden.

En av de landskapsfotografer jag följer är Thomas Heaton. Han brukar påstå att han tar cirka ett dussin bilder per år han själv är riktigt nöjd med.Behöver ju inte innebära att alla andra tycker bilden är intressant.

Diskussionen om Canons sensor är kass eller inte tycket jag är irrelevant.
Var i April i Spanien och fotade en hel del. Bestämde mig tidigt för att bara ta med Fuji X-PRO2 och X-H1och 10-24/4, 16-66/2,8 och 50-140 samt ett 35/1,4.
Hela ryggan med innehåll blev cirka 7 kilo.
Fungerade klockrent. Jag saknade inte min Canon med mer DR någon gång.
Det finns numera så många trick man kan ta till så långe motivet inte rör sig. Som en blandning av Panorama och HDR.
Vill inte påstå jag är världens bästa fotograf. För det har jag sedan länge insett att jag inte är. Fast tillräckligt duktig för att fota ett dop eller bröllop för att få tillräckligt många bra bilder för att få ihop en fotobok med några hundra bilder.

Större fil här:

Fina bilder Mats, jag kan inte se att någon påstår att Canon sensor är kass eller värdelös, det är ju det där med högt DR vid bas-iso som du vet många gillar att labba med, i verkligheten går det ju inte att ligga på iso-64-100 så jäkla ofta i vår mörka Nord om man inte enbart tar bilder på stilleben.
Gammal 2019-06-09, 09:47
iSolen.se

Flash Gordon skrev: Efter att jobbat med utvecklingsintesiva bolag tycker jag ingenjörer är de mest kaotiska minst organiserade personer jag jobbat med.
De har ibland fina produkter som bör lyftas till nästa steg. Fast nej de vill starta om med ett vitt papper och inte vara låsta av vad man gjort tidigare. Uppfinn hjulet igen

R&D projekt tar oftast mycket längre tid än beräknat och kostar betydligt mer pengar.
Ingenjörer är kanske lika kreativa som marknadsförare men deras sätt att jobba påminner ofta om anarki.
Jag har jobbat med ingenjörer, i hela mitt liv faktiskt, det finns hela skalan från strikt ordning till kaos, gemensamt är dock det kreativa. Ingenjör är ett kreativt yrke och det är inte så konstigt, problemlösning är en kreativ process.
Gammal 2019-06-09, 09:55
iSolen.se

Bengf skrev: ... inte se att någon påstår att Canon sensor är kass eller värdelös, det är ju det där med högt DR vid bas-iso som du vet många gillar att labba med, i verkligheten går det ju inte att ligga på iso-64-100 så jäkla ofta i vår mörka Nord om man inte enbart tar bilder på stilleben.
Det går alldeles utmärk, solen skiner ibland, studion funkar bra, monopod och andra stöd finns det gott om. Stativ.

Vill man krama ur max ur kameran kör man på basiso.

Vill man inte, eller inte behöver max ur kameran kan man fota med vilken modern kamera som helst vilket har sagts många gånger. MEN, förr eller senare kommer man dock svära över brusnivåer, eller videoprestanda, VR, DR, AF i mörker-funktionalitet, blixtsynk,..eller... ...bilderna blev inte så bra som man ville pga tekniska tillkortakommanden.

Varje situation har sina krav. Här pratar vi om sensorn, försöker i alla fall.
Gammal 2019-06-09, 10:02
iSolen.se

Flash Gordon skrev: ...

Nu är det inte en tråd om bildkritik men håller med om att det är fina bilder. Eftersom vi redan är hårt OT kommenterar jag ändå.

Klippanbilden är för hårt redigerad i min smak, man får HDR-känsla. Himlens blåa färg ser påklistrad ut. Jag skulle föreslå ett annat blandningsläge för det blåa så att inte allt i himlen får samma blåhet, prova vitbalansen och/eller color balance.
Gammal 2019-06-09, 10:57
jeduven

Om Canon skjuter sig själv i foten genom att göra egna sensorer var frågan...

Svaret på den frågan har för länge sen av majoriteten deltagare i den här tråden besvarats med nej.

Ett troll föredrar dock att trolla vidare med en massa totalt meningslösa ot-inlägg vad gäller grundfrågan.

Lite canonhistorik
År 2000 kom en canonsensor som det tog många långa år för övriga kamera- och sensortillverkare att komma ikapp https://www.dpreview.com/reviews/canond30/20

År 2013 kom Canons multifunktionssensor, som saknar motsvarighet än idag på sensormarknaden för kameror. http://thenewcamera.com/canon-dual-p...mos-af-system/

Senast redigerad av jeduven den 2019-06-09 klockan 11:14.
Gammal 2019-06-09, 11:48
iSolen.se

jeduven skrev: ...

Lite canonhistorik
År 2000 kom en canonsensor som det tog många långa år för övriga kamera- och sensortillverkare att komma ikapp https://www.dpreview.com/reviews/canond30/20

...
Vad som levererades för 19 år sedan har knappast mycket med dagsläget att göra.
Gammal 2019-06-09, 12:35
jeduven

iSolen.se skrev: Vad som levererades för 19 år sedan har knappast mycket med dagsläget att göra.
Dagsläget har knappast mycket med grundfrågan att göra.
Historik och framtida utsikter för Canons "fötter" är däremot väldigt relevanta för trådens grundfråga.

Senast redigerad av elmfeldt den 2019-06-11 klockan 11:30.
Gammal 2019-06-09, 12:49
iSolen.se

jeduven skrev: Dagsläget har knappast mycket med grundfrågan att göra.
Historik och framtida utsikter för Canons "fötter" är däremot väldigt relevanta för trådens grundfråga.
Det får stå för dig, det händer rätt mycket på tekniksidan så perspektivet 19 år blir bara OT.

Canon har legat efter rätt länge på basiso. För de som inte värderar basiso ligger inte Canon efter vilket redan avhandlats. Välj grupp att sympatisera med, det beror på hur du fotar.

Så, ladda upp lite bilder nu :-)

Senast redigerad av elmfeldt den 2019-06-11 klockan 11:30.
Gammal 2019-06-09, 15:31
jeduven

iSolen.se skrev: Det får stå för dig, det händer rätt mycket på tekniksidan så perspektivet 19 år blir bara OT.

Canon har legat efter rätt länge på basiso. För de som inte värderar basiso ligger inte Canon efter vilket redan avhandlats. Välj grupp att sympatisera med, det beror på hur du fotar.

Så, ladda upp lite bilder nu :-)
Historielösa blir framtidslösa...

Lite canonhistorik igen då...

År 2013 kom Canons multifunktionssensor, som saknar motsvarighet än idag på sensormarknaden för kameror. http://thenewcamera.com/canon-dual-p...mos-af-system/

Jag har inga behov att sympatisera med någon grupp och speciellt inte med någon av de du föreslår.

Senast redigerad av elmfeldt den 2019-06-11 klockan 11:29.
Gammal 2019-06-09, 17:16
martinot

Idé
Grevture skrev: Det finns en skillnad mellan att ligga tydligt efter (som de gjorde en period) och "inte i topp", men där det handlar om små och ofta i praktiken rätt ointressanta skillnader. Dessutom är inte DR ett enkelt universalmått på sensorprestanda, och sensorprestanda är i sin tur bara en del av vad som gör kameror praktiska och användbara fotografiska verktyg.

Som någon annan kommenterade - du tycks bära på något slags personligt agg till Canon som företag som gör det svårt för dig att se på dem med rationell blick.

Det finns självklart saker som Canon gör som man kan ifrågasätta, men totalt sett faktiskt inte så mycket mer eller värre saker än om om man ställer liknande krav på andra kameraföretag. Inget kameraföretag är "perfekt", de fattar alla lite olika blandningar av beslut där vissa av dem passar en del användare bättre, och andra sämre.
Exakt.

Har tyvärr inte hunnit med att läsa forumet det senaste halvåret+ pga jobb och andra prioriteringar, men nu när jag nyss gick så räckte det för mig att enbart läsa rubriken för att förstå vem trådskaparen var.

Säger en del om TS.
Gammal 2019-06-10, 00:27
apersson850

iSolen.se skrev: Vad som levererades för 19 år sedan har knappast mycket med dagsläget att göra.
För några inlägg sedan var det du som återigen påpekade att Canon legat efter i flera år nu.
Med din senaste logik är det inte mer intressant än att de låg långt före ännu några år tidigare. Det är var vi är idag som är intressant. Och vart de tar sig i morgon.
Hur det är idag vet vi. Det är ingen stor skillnad.
Vart det tar vägen i morgon är givetvis svårare att säga. Jag tror att Canon får mer problem om deras sensorteknik gör att de får sämre prestanda i spegellösa kameror, än om den gör att de ligger några tiondels steg efter i dynamik vid vissa känslighetsinställningar.

Flash Gordon skrev: Efter att jobbat med utvecklingsintesiva bolag tycker jag ingenjörer är de mest kaotiska minst organiserade personer jag jobbat med.
De har ibland fina produkter som bör lyftas till nästa steg. Fast nej de vill starta om med ett vitt papper och inte vara låsta av vad man gjort tidigare. Uppfinn hjulet igen

R&D projekt tar oftast mycket längre tid än beräknat och kostar betydligt mer pengar.
Ingenjörer är kanske lika kreativa som marknadsförare men deras sätt att jobba påminner ofta om anarki.
Grattis till ett av de märkligaste inlägg jag läst. Inte för att det har minimalt med tråden att göra (det är det många andra inlägg som inte heller har), utan för att det är helt uppåt väggarna.
Jag jobbar själv mitt i den där uvecklingsverksamheten och kan konstatera att om ingenjörerna fick sköta sig själva hade vi haft dubbelt så mycket teknik framme på halva tiden. Det är när ekonomer, inköpare, företagsledare, säljare, marknadsfolk och en skrälldus andra ovidkommande personer ska lägga sig i och ständigt röra om i planerna som det går åt skogen. Då håller inte tidplanen, och det är då det börjar kosta pengar.
Gammal 2019-06-10, 05:30
Bengf

apersson850 skrev: För några inlägg sedan var det du som återigen påpekade att Canon legat efter i flera år nu.
Med din senaste logik är det inte mer intressant än att de låg långt före ännu några år tidigare. Det är var vi är idag som är intressant. Och vart de tar sig i morgon.
Vart det tar vägen i morgon är givetvis svårare att säga. Jag tror att Canon får mer problem om deras sensorteknik gör att de får sämre prestanda i spegellösa kameror, än om den gör att de ligger några tiondels steg efter i dynamik vid vissa känslighetsinställningar.

Grattis till ett av de märkligaste inlägg jag läst. Inte för att det har minimalt med tråden att göra (det är det många andra inlägg som inte heller har), utan för att det är helt uppåt väggarna.
Jag jobbar själv mitt i den där uvecklingsverksamheten och kan konstatera att om ingenjörerna fick sköta sig själva hade vi haft dubbelt så mycket teknik framme på halva tiden. Det är när ekonomer, inköpare, företagsledare, säljare, marknadsfolk och en skrälldus andra ovidkommande personer ska lägga sig i och ständigt röra om i planerna som det går åt skogen. Då håller inte tidplanen, och det är då det börjar kosta pengar.

Ja Karolinska är en rörig historia minst sagt, svårt det där med många deltagare.
Gammal 2019-06-10, 09:50
iSolen.se

apersson850 skrev: För några inlägg sedan var det du som återigen påpekade att Canon legat efter i flera år nu.
Vart det tar vägen i morgon är givetvis svårare att säga. ...
Nu var mitt svar färgat av personangreppet men ändå:

För c:a 19 år sedan var digitalkameror fortfarande i sin linda och jag tror det är fel att förvänta sig att en strategi från då fortfarande ska gälla. Få, om någon fotar med digitalkameror så gamla.

För c:a 6 år sedan påbörjades paradigmskiftet till högupplösta kameror, de kameror som byggdes då, tex 5DMkIII och D800 är förvånansvärt ofta fortfarande i användning så den tekniken är relevant för många.

Med risk att bli beskylld för upprepning: relevant är ett subjektivt mått precis som "bra nog". Det beror på vad man gör så det kan vara bra att berätta ens kontext. Det är bl a därför jag visar min egen bias med ord som "lågiso", "högupplöst" och "få ut max ur kameran".

Jag tror att Canon får mer problem om deras sensorteknik gör att de får sämre prestanda i spegellösa kameror, än om den gör att de ligger några tiondels steg efter i dynamik vid vissa känslighetsinställningar.

...
Det håller jag med om.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:33.

Tether Tools Case Air