Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Vad var det för fel på mitt senaste inlägg Magnus Fröderberg ?
Ja här raderas det utan att man kränkt någon, hela tiden blir man förundrad vart tog mitt inkägg vägen samt att man ser andras som inlägg där man tydligt ser fel som tydligt borde raderas men får stå kvar.
Troligt så får vissa göra vad som helst och andra får knappt skriva något. Det sägs att OT kan vara en orsak för radering och då blir man ju helt förvirrad eftersom detta föreligger hela tiden i var och varann tråd men ej raderas och tack för det säger jag, för det är ej möjlligt att till 100 endast skriva om trådens smalla ämne.

När en moderator blandar in sina egna tycken och smak i sitt agerande har det gått för långt !

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 

Kimura

Aktiv medlem
Ja här raderas det utan att man kränkt någon, hela tiden blir man förundrad vart tog mitt inkägg vägen samt att man ser andras som inlägg där man tydligt ser fel som tydligt borde raderas men får stå kvar.
Troligt så får vissa göra vad som helst och andra får knappt skriva något. Det sägs att OT kan vara en orsak för radering och då blir man ju helt förvirrad eftersom detta föreligger hela tiden i var och varann tråd men ej raderas och tack för det säger jag, för det är ej möjlligt att till 100 endast skriva om trådens smalla ämne.

När en moderator blandar in sina egna tycken och smak i sitt agerande har det gått för långt !

Mvh. /Lennart Erik Edlund
Flashbacktråden om Terje Hellesö visade med all önskvärd tydlighet att Fotosidan har några ljusår att hämta in när det gäller modererande. Vad man än tycker om flashback...

Vad gäller 5D Mk III vill jag veta mer om autofokusen...
 

BugEyes

Aktiv medlem
Stämmer bra det men är det inte duktigt konstigt att Adobe inte har fått
mer förhandstitt från Canon så dom hade CR klart samma dag som 5DIII släpptes??
Det skulle i så fall ha blivit första gången något sådant hände, det här är som det brukar vara och inget speciellt. Snarare har det gått fortare än vanligt med DNG converter RC så man kunnat hantera råbilder från första dagen.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Det hänger nog som du skrev på hur bråttom man har. För en sportfotograf som ofta fotograferar i samma idrottshall kan det nog vara synnerligen användbart att slippa använda råformat de gånger det är bråttom med bilderna genom att i förväg gjort i ordning en profil som passar just den hallen. Detta hänger förstås på att det är ett något så när konsekvens ljus i hallen vilket långt från alltid är fallet ...

Kör fotografen då dessutom rå + jpg finns ju alltid möjligheten att fixa till de bästa bilderna ännu bättre i efterhand (i de fall det finns någon anledning att jobba mer med bilderna). :)

Edit: finns förstås en massa andra fall när man fotograferar i kontrollerat ljus där det kan vara användbart att använda jpg för att snabba upp hanteringen.
Jag använder Picture Styles väldigt ofta även fast jag plåtar i Raw. Jag plåtar ofta porträtt med överdrivet hög kontrast och svaga färger och då gör jag en sån Picture Style bara för att visa kunden/modellen direkt i kameran bilder som ligger närmare slutresultatet.
Så Picture Style i kombination med manuell vitbalans använder jag för att vinna kunders förtroende redan under plåtningsrillfället, även fast jag redigerar om bilden från grunden i efterhand.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ett rykte är just det, ett rykte. Denna gång från en god källa så det kan mycket väl vara sant.
Om det rör sig om ljusläckage eller om komponenter som blir för varma som Joakim B. tror får vi se.
Om ryktet är sant så har man ju funnit något är värt att spendera många €€€ för att återkalla kameror och fixa dem.
För oss som står i kön kommer det innebära längre väntan.
För de som redan fått sina kameror att de måste in på justering.

Vad det än är skall vi nog vänta på besked innan vi spekulerar ihjäl oss.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ja här raderas det utan att man kränkt någon, hela tiden blir man förundrad vart tog mitt inkägg vägen samt att man ser andras som inlägg där man tydligt ser fel som tydligt borde raderas men får stå kvar.
Anmälda eller upptäckta personangrepp raderas naturligvis.

Troligt så får vissa göra vad som helst och andra får knappt skriva något. Det sägs att OT kan vara en orsak för radering och då blir man ju helt förvirrad eftersom detta föreligger hela tiden i var och varann tråd men ej raderas och tack för det säger jag, för det är ej möjlligt att till 100 endast skriva om trådens smalla ämne..
Off topic rensas om vi upptäcker det eller om det anmäls. Det finns mycket som borde raderas, men vi har inte resurser att sitta och läsa allt som skrivs eller gå tillbaka långt bak i tiden.

Vill du ha något raderat får du anmäla det. Det funkar inte att knyta näven i byxfickan.

När en moderator blandar in sina egna tycken och smak i sitt agerande har det gått för långt !
Du är välkommen att diskutera vår moderering i forumet för Fotosidan.se. Men då får du vara mer konkret om du vill ha ett svar. Moderering är naturligtvis delvis subjektivt, verkligheten är ju inte svart eller vit.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Var det inte två helt olika situationer?
Den ena är att man kan se violetta nedre högerhörn i bilderna på extrema ISO (detta fanns f.ö även på 5Dmk2), det andra var att ljusmätningen (det som påverkar exponeringsinställningarna ISO/slutartid/bländare) stördes av en av bakgrundsbelysningarna till en av skärmarna?
 

SM0SBI

Aktiv medlem

Bilagor

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Anmälda eller upptäckta personangrepp raderas naturligvis.



Off topic rensas om vi upptäcker det eller om det anmäls. Det finns mycket som borde raderas, men vi har inte resurser att sitta och läsa allt som skrivs eller gå tillbaka långt bak i tiden.

Vill du ha något raderat får du anmäla det. Det funkar inte att knyta näven i byxfickan.



Du är välkommen att diskutera vår moderering i forumet för Fotosidan.se. Men då får du vara mer konkret om du vill ha ett svar. Moderering är naturligtvis delvis subjektivt, verkligheten är ju inte svart eller vit.
Levande diskussioner har ofta små inslag av sidospår utan att det stör från ämnet och plockas det bort inlägg lite som jag uppfattar det hipp som happ blir flödet svårt at följa, speciellt om det citeras inlägg som är raderade osv.

Vart ska man anmäla att man inte vill att ot-inläg ska plockas bort?

Jag förstår att det rensas lite när det ibland blir stora avvikelser, som t.ex. diskussionen om Volvo 240 vs. vs Koenigsegg CCR, men samtidigt verkar barnet ha kastats ut med badvattnet.

Jag tog upp en ganska intressant frågeställning om autofokus i de nya FF-kamerorna. Jag kommer inte ihåg vilken tråd det var, om det var här eller Nkon-tråden, men frågan är generell.

5DMkIII har ju samma AF som i 1DX, men är bättrre i 5D-kameran för att den har långsammare fps, eller egentligen AF fungerar bättre när fps minskar eftersom den får mer tid på sig mellan exponeringarna. Fick svar här att det var stor skillnad, men Agfors tror jag det var har tidigare förklarat att det är försumbart för att fasdetektions-sensorerna är så snabba så att det räcker den korta tid spegeln studsar i nedläget i 10 fps att det i praktiken inte har någon betydelse.

Alltså två diametralt skilda uppfatttningar. Frågan är om den gamla DSLR-tekniken har nått vägs ände och utvecklas till så snabbt i de nya presskamerorna att det finns begränsningar jämfört med andra tekniska lösningar som kan sköta AF kontinuerligt även under snabb serietagning.

Varför togs de inläggen bort? Det var väl knappast OT.

Det diskuterades också i Nikontråden om hur video fungerar med D800, men det var tydligen alldeles OT för det ska istället diskuteras i forumet för filmning.

Någon måtta måste det väl ändå vara och man kan ju inte smala ner ämnen hur mycket som helst.

Dessutom kan det vara lite flexiblare så att eftetrsom det har utvecklats lite olika kultur i olika forum hur man vill ha det och en regel kanske inte passar överallt helt enkelt.

Jag är i alla fall intresserad av hur den hyllade AFen i 5DmkIII fungerar och hur det hänger ihop med hur snabbt den följer med upp i fps beroende på motivets rörelse och då jämfört med t.ex. 1DX som har samma AF-system fast snabbare fps. Hoppas inte frågan raderas den här gången också, för det förstår jag inte varför.


/Mats
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Vart ska man anmäla att man inte vill att ot-inläg ska plockas bort?
På samma ställe

Jag förstår att det rensas lite när det ibland blir stora avvikelser, som t.ex. diskussionen om Volvo 240 vs. vs Koenigsegg CCR, men samtidigt verkar barnet ha kastats ut med badvattnet.

Jag tog upp en ganska intressant frågeställning om autofokus i de nya FF-kamerorna. Jag kommer inte ihåg vilken tråd det var, om det var här eller Nkon-tråden, men frågan är generell.
Vår policy är att tillåta OT som kan vara relevant för de som följer tråden. Ditt tillhör inte Volvo 240.

Jag vet inte vilka inlägg du syftar på och kan inte kommentera dem. Dessutom är detta inte rätt plats. Jag kan dock säga att blandinlägg (off topic + topic) kan ryka om vi renar bort en OT-diskussion.

5DMkIII har ju samma AF som i 1DX, men är bättrre i 5D-kameran för att den har långsammare fps, eller egentligen AF fungerar bättre när fps minskar eftersom den får mer tid på sig mellan exponeringarna. Fick svar här att det var stor skillnad, men Agfors tror jag det var har tidigare förklarat att det är försumbart för att fasdetektions-sensorerna är så snabba så att det räcker den korta tid spegeln studsar i nedläget i 10 fps att det i praktiken inte har någon betydelse.

Alltså två diametralt skilda uppfatttningar. Frågan är om den gamla DSLR-tekniken har nått vägs ände och utvecklas till så snabbt i de nya presskamerorna att det finns begränsningar jämfört med andra tekniska lösningar som kan sköta AF kontinuerligt även under snabb serietagning

Jag är i alla fall intresserad av hur den hyllade AFen i 5DmkIII fungerar och hur det hänger ihop med hur snabbt den följer med upp i fps beroende på motivets rörelse och då jämfört med t.ex. 1DX som har samma AF-system fast snabbare fps..
Enligt Canon ska autofokusen i 1D X vara aningen snabbare eftersom kameran kan ge mer ström till objektivets fokusmotor.

1D X har också en mer avancerad automatiskt byte av fokuspunkt eftersom 1D X har 100.000 punkters färgkänslig exponeringsmätare som kan känna igen motivet på färg och mönster.

Det har krävts en ny spegel i 1D X för att kunna höja hastigheten från 10 till 12 bps med följande autofokus. De stora problemen i utvecklingen är minska blackouttiden så att autofokusen hinner med och samtidigt kunna dämpa spegelns rörelsen så att kameran inte vibrerar internt.

Utvecklingen har inte nått vägs ende. Vi har kanske sett den sista spegelkonstruktionen och professionella AF-sensorn från Canon eftersom de brukar överleva flera generationer. Men snabbare processorer och mer know how kan putsa prestandan. Nästa stora steg är kanske spegelfria proffskameror. Då är kanske 30 bilder per sekund inte ömöjligt om bländaren är tillräckligt snabb eller om man kan mäta nedbländat.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Levande diskussioner har ofta små inslag av sidospår utan att det stör från ämnet och plockas det bort inlägg lite som jag uppfattar det hipp som happ blir flödet svårt at följa, speciellt om det citeras inlägg som är raderade osv.

Vart ska man anmäla att man inte vill att ot-inläg ska plockas bort?


Jag är i alla fall intresserad av hur den hyllade AFen i 5DmkIII fungerar och hur det hänger ihop med hur snabbt den följer med upp i fps beroende på motivets rörelse och då jämfört med t.ex. 1DX som har samma AF-system fast snabbare fps. Hoppas inte frågan raderas den här gången också, för det förstår jag inte varför.


/Mats
En sak är då säker i Sony forumet är det högre i tak !
Och jag har ju följt dina inlägg samt många andras och blir helt förvirrad när saker raderas som inte annant kan sägas vara av intresse samt ej innehåller kränkningar.

Ja vart anmäller man att OT ska få vara kvar ?
Ett ämne blir ju helt omöjligt att diskutera om det ex. står äntligen Nikon D800 och så får man inte behandla video funktionen eller skriva ett ord om hur denna kamera är jämfört med andra osv.
Ska man bara skriva typ ja vad bra att det nu kommer en ersättare till D700 samt om och om igen skriva jätte bra ?

Ja man är välkommen att inkomma med kritik óm moderatens taktik men man mjåste vara mer konkret hmmmm känns inte som detta går att förändra tyvärr men när diskusionerna tystnat så förstår ni.

Jag skulle också vilja veta hur mycket bättre AF är i nya 5D3:an och eftersom jag är hur nöjd som helst med min 7D så får man väjl se efter andra fördelar hos framtida kameran. Än har jag inte klämt på 5D3 men jag tror greppet är jätte bra kanske bättre än 7D.
Som tur är så finns ju kommande Tamron Sp 24-70 VC till Canon också.

Mvh. /Lennart Erik Edlund

Edit under tiden jag skrevo detta så svarade Magnus på Mats inlägg här ovan och detta tackar jag för mycket intressant !
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
En sak är då säker i Sony forumet är det högre i tak !
Och jag har ju följt dina inlägg samt många andras och blir helt förvirrad när saker raderas som inte annant kan sägas vara av intresse samt ej innehåller kränkningar.
Sonyforumet är en bastard som inte följer andra regler - där blev ett jäkla liv när Elmfeldt råkade ha sönder en tråd. Tråden om A77 börjar närma sig 5000 inlägg nu och av naturliga orsaker är ganska många av dem OT :)

Här och i Nikonforumet är det betydligt fler människor som är intresserade av vad som händer, och då tål man inte heller inlägg som är fullt så OT som in Sonyforumet. Det är helt enkelt många fler som läser här då det är många fler som köper Canon :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag skulle också vilja veta hur mycket bättre AF är i nya 5D3:an och eftersom jag är hur nöjd som helst med min 7D så får man väjl se efter andra fördelar hos framtida kameran. Än har jag inte klämt på 5D3 men jag tror greppet är jätte bra kanske bättre än 7D.
Det är nog svårt att kvantifiera hur bra en AF är. Jag upplever i alla fall att den är bättre på 5D än 7D.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Det är nog svårt att kvantifiera hur bra en AF är. Jag upplever i alla fall att den är bättre på 5D än 7D.
Trevligt i så fallos för AF funkar ju kanon bra på 7D och blir det bättre så varför inte hehe.
Det konstiga är att jag var in till MM i Västerås och där säger dom att än har ingen 5D3a lvereras i sverige hmmmm sa jag !

Man kan ju läsa hela tiden på FS att flera har fått sina 5D3or så vad är felet att dom säger så samt att dom inga har att dema ?
Men dom har en Nikon D800 hmmmm igen !

Annars har dom ju andra Canon kameror så hur kan detta uttalande komma sig ?

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
ANNONS