Annons

Ännu en fullformat från Nikon.. D600 [spekulationer]

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Falumas

Aktiv medlem
Det var någon som beskrev sin D800 som en mycket bra DX-kamera med ett extra vidvinkelläge.
Inte allt för långt ifrån sanningen faktiskt. :) När jag har DX-objektiv på är det faktiskt så, man saknar faktiskt att kunna ha en av rattarna till att styra vilken beskärning man vill ha, FX, 1.2 eller DX, speciellt på zoomarna som fyller upp väldigt olika på olika brännvidder.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Det blir väl ~10,5MP i beskuret DX-läge?

Jag har svårt att se hur det -- eller 16-17MP i 1,2x-läget -- inte skulle räcka för de allra flesta, om förutsättningen är att de "i normalläget" har en 24MP FF-sensor till sitt förfogande?

Ständigt behov av 16-24MP i DX-format, för att samtidigt erhålla den s.k. "teleförlängningen" tror jag faktiskt inte är ett särskilt allmänt önskemål. Det känns mer som ett behov hos en mindre grupp, med ganska specifika inriktningar.
Jo, stämmer. Sist jag debatterade detta var det med en Canonist som har lite mer crop i sitt "DX"-läge och där blev det 9MP.

/Karl
 

Petsan

Aktiv medlem
Fx/dx-ot...

D100, D200 och D300 har ju varit mycket framgångsrika kameror, har svårt att tro att Nikon släpper detta segment. Och Nikon D3200 tyder på att Nikon tagit till sig att sensorer med låg upplösning inte ger så vansinnigt mycket bättre brusegenskaper (och det gäller förstås även D800 i FX-segmentet). Därför tror jag att en "D400" kommer om inte i höst så inom ett år. Tror att efterfrågan på en "DX-PRO" är större än på en "budget-FX" (och den behöver antagligen vara rätt nedtrimmad för att inte ta andelar från D800, som ju redan är aggressivt prissatt). Därmed inte sagt att det finns en grupp som längtat länge efter en D600, men jag tror att den är mer högljudd än stor... Nu tror jag dock att D600 är på målrakan, så det skall bli intressant att se vad som händer med Nikons framtida lineup. Personligen ber jag en liten bön att inte den framtida DX-toppmodellen blir en sammanslagning av D300s och den alldeles för lilla D7000...
 

phool

Aktiv medlem
Synd att Nikons nyare kameror är så fula. Man får stå ut helt enkelt.
Det som jag är mest orolig för på denna modell är greppet, den kan komma att ha lika uselt grepp som D7000. Folk oroar sig för att det är Aptina som har gjort sensorn också. Tydligen kan inte DR och Isoegenskaper vara i närheten av Sonys sensorer. Men jag tror att sensorn kommer att vara alldeles utmärkt =)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Det som jag är mest orolig för på denna modell är greppet, den kan komma att ha lika uselt grepp som D7000. Folk oroar sig för att det är Aptina som har gjort sensorn också. Tydligen kan inte DR och Isoegenskaper vara i närheten av Sonys sensorer. Men jag tror att sensorn kommer att vara alldeles utmärkt =)
Jo.. jag oroar mig också för om det är en Aptina-sensor.. Vill ha åtminstone samma DR som D800.. Brus på höga iso bryr jag mig inte om, sålänge det inte är någon bandning så är brus faktiskt ganska snyggt.
 

Christian Schmidt

Aktiv medlem

ztenlund

Aktiv medlem
När jag läser specifikationerna så börjar jag genast fundera på om det är motiverat att behålla sin D700 bara för att den är lite stabilare och har bättre vädertätning (vilket jag antar att den har).
D600 verkar ju sopa banan med D700 i övrigt. Eller har jag missat någonting?
Givet en snabb titt så ser jag direkt följande:

Om specifikationerna stämmer blir det knepigare att använda stor bländare i dagsljus/solsken. Kortaste slutartid är ett steg längre. Något sämre blixtsynkroniseringstid också. Färre AF-punkter, vilket kanske tyder på sämre AF i vissa lägen. Kanske serietagningen för de som kör D700 med batterigrepp, om nu inte samma upplägg väljs för denna modell.

Om det ska vara en lite billigare modell så lär det finnas ett antal saker som var för sig kanske inte är någon kris, men som för en del kan avgöra valet.
 

Christian Schmidt

Aktiv medlem
Givet en snabb titt så ser jag direkt följande:

Om specifikationerna stämmer blir det knepigare att använda stor bländare i dagsljus/solsken. Kortaste slutartid är ett steg längre. Något sämre blixtsynkroniseringstid också. Färre AF-punkter, vilket kanske tyder på sämre AF i vissa lägen. Kanske serietagningen för de som kör D700 med batterigrepp, om nu inte samma upplägg väljs för denna modell.

Om det ska vara en lite billigare modell så lär det finnas ett antal saker som var för sig kanske inte är någon kris, men som för en del kan avgöra valet.

Tack för svaret ztenlund! Jo, du har en poäng och jag förstår att dessa punkter kan vara avgörande för somliga! För min egen del brukar jag dock sällan använda 1/8000s och synktiden kan jag leva med. Färre AF-punkter har den förvisso, men samtidigt är den nyare, så om det gör den sämre återstår väl att se. Avseende serietagningen så brukar jag faktiskt ha min D700 utan batterigrepp och med vredet på CL.
Istället får man högre upplösning, möjligen bättre dynamiskt omfång samt möjligheten att filma och använda Live View på ett vettigt sätt. Allt i ett kompaktare hus (jag vet, alla vill inte ha en kompakt kamera, men mig skulle det nog passa)
Så... självklart passar den inte alla, men kanske mig :)

Just det, 100% sökarbild också!
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt problemen du pekar ut, Martin?

1/4000s ISO 100 är precis lika lite/mycket ljus som 1/8000s ISO 200 (D700).

1/200s ISO 100 är faktiskt 3/4 steg mindre ljus än 1/250s ISO 200 (D700).

En D800 ger förvisso 1/8000s resp 1/250s ISO 100 men den kostar ju 50-80% mer, något skall man väl ha för all den kosingen!?

Det enda jag inte gillar är SD-korten, dels för att jag måste köpa en hög med nya kort (de är iofs billiga) men ffa för att de är så små och fippliga. Sen har de tagit bort 10-pinskontakten så nu måste man trycka in fjärrutlösaren på sidan vilket blir lite bökigt om man använder L-skena.

Jag håller med Christian, det här verkar vara en riktigt bra kamera!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS