Annons

Ännu en fullformat från Nikon.. D600 [spekulationer]

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

ztenlund

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt problemen du pekar ut, Martin?

1/4000s ISO 100 är precis lika lite/mycket ljus som 1/8000s ISO 200 (D700).
Rätt! Det gick för snabbt. ISO 100 finns förvisso på D700, men det är "fusk-ISO".
Faktum att man kan få kortare slutartid kvarstår dock, men det hör nog inte direkt till vanligheterna att det gör någon skillnad. Jämfört med D800 gäller, precis som du nämner nedan, allting fortfarande.

1/200s ISO 100 är faktiskt 3/4 steg mindre ljus än 1/250s ISO 200 (D700).
I detta fall vill jag dock hävda att det inte är så enkelt, eftersom man faktiskt kan vilja få så kort slutartid som möjligt. Vad jag skrev hängde inte nödvändigtvis samman på det sätt du antagit. Skillnaden är dock, vilket jag också skrev, inte särskilt stor.

Även här gäller ju samma sak om D800 som ovan och egentligen är det ju den som den kommer att ställas mot.

En D800 ger förvisso 1/8000s resp 1/250s ISO 100 men den kostar ju 50-80% mer, något skall man väl ha för all den kosingen!?
Ja, och det får man också. Bland annat den småbildssensorn som har flest pixlar. Det är också rätt sannolikt att autofokusssystemet är bättre t ex. Vad den här kameran kommer kosta vet vi inte. Det är bara gissningar och spekulation, vilket även specifikationerna lär ha ett visst inslag av.

Det enda jag inte gillar är SD-korten, dels för att jag måste köpa en hög med nya kort (de är iofs billiga) men ffa för att de är så små och fippliga. Sen har de tagit bort 10-pinskontakten så nu måste man trycka in fjärrutlösaren på sidan vilket blir lite bökigt om man använder L-skena.
Å andra sidan så lär Nikon vara sugna på att få tag i folk som uppgraderar och då är i så fall SD inte helt ologiskt. Dessutom är kameran förmodligen inte byggd för maximal prestanda och då duger SD-korten. Att de är fippliga är i och för sig sant, men pinnarna till CF är inte direkt lysande de heller.

Jag håller med Christian, det här verkar vara en riktigt bra kamera!
Därom har jag inte påstått någonting.
 

Falumas

Aktiv medlem
1/8000sek (man kan komma undan med 1/6400sek) behövs om man skall frysa snabb sport t.ex baseball eller hornussen.

SD-korten har modernare konstruktion och är snart snabbare än CF. CF är snart ett minne blott, jag använder redan nu SD primärt i min D800. 95mb/sek är helt ok även om det finns snabbare CF, men mitt microSD-kort i SD-adapter, har jag inbygd läsare för i laptopen, paden och mobilen.

/Karl

För er som inte kan sport så bra
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Hornussen
 

Emil-G

Aktiv medlem
1/8000sek (man kan komma undan med 1/6400sek) behövs om man skall frysa snabb sport t.ex baseball eller hornussen.

SD-korten har modernare konstruktion och är snart snabbare än CF. CF är snart ett minne blott, jag använder redan nu SD primärt i min D800. 95mb/sek är helt ok även om det finns snabbare CF, men mitt microSD-kort i SD-adapter, har jag inbygd läsare för i laptopen, paden och mobilen.

/Karl

För er som inte kan sport så bra
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Hornussen
Jo, jag vet att SD har sina fördelar och CF har sina, liksom att båda typerna har nackdelar. Jag har ännu inte provat de nya 95 MB/s-korten så de kanske inte blir flaskhalsen i framtiden. Priset är ju till SD:s fördel, det är ju 1/3-1/2 priset jämfört med lika snabba CF. 2 st 16 GB 95 MB/s för 600-700 kr är ju helt ok, de kommer ju att rymma en hel del råfiler även med denna relativt höga upplösning. Jag har hittills fått in drygt 300 råfiler från min D300 på ett 4 GB-kort så lite snabb huvudräkning ger 600-700 råbilder på ett 16 GB-kort.

Just hornussen-foto känns dock tyvärr inte som min största prioritet :)

http://nikonrumors.com/2012/09/11/more-nikon-d600-leaks-full-specs-and-new-images.aspx/#more-44608 Förhoppningsvis äkta den här gången, ser mycket trevligare ut än den D7000 liknande skapelsen!
Jag vet inte vad du avser för "D7000 liknande skapelse", jag tycker den du länkar till är väldigt lik just D7000? Faktum är att jag inte ser mycket mer skillnad på de två än placeringen av några knappar (blixtuppfällning, runt avtrycket), gummiflärpen på vänstersidan och den röda triangeln på handgreppet. Prismat, blixten och en hel del annat ser väldigt lika ut.

Jag för min del hoppas på hyfsad AF (inte D4-prestanda men iaf i klass med D300), dubbla kortplatser, live view-omkopplare på baksidan och inbyggt vattenpass. DR i klass med D800 vore också trevligt även om jag tror det är att önska lite för mycket!

Nu skall jag bara bestämma mig för vilken optik jag skall köpa; 16-35/4, 24-70/2,8 eller den nya 24-85 kanske? Jag har inte sett något om paketpris men om det blir aktuellt är det väl ffa 24-85 som blir aktuell. Den vinner på pris och vikt men förlorar på filtergängan (jag har bara 77mm objektiv och filter idag). Jag har en 17-55 till min D300 och använder den över hela spektrat, det är inte så ofta jag känner att jag slår i kortsidan utan snarare tvärtom så jag borde ju klara mig med något som börjar vid 24.

Kanske jag skall vänta med att köpa nytt objektiv och prova med min gamla 20-35/2,8 först? I så fall kan jag lägga pengarna på Samyangs nya TS-objektiv istället! :D
 

akterspegel

Aktiv medlem
1/8000sek (man kan komma undan med 1/6400sek) behövs om man skall frysa snabb sport t.ex baseball eller hornussen.

SD-korten har modernare konstruktion och är snart snabbare än CF. CF är snart ett minne blott, jag använder redan nu SD primärt i min D800. 95mb/sek är helt ok även om det finns snabbare CF, men mitt microSD-kort i SD-adapter, har jag inbygd läsare för i laptopen, paden och mobilen.

/Karl

För er som inte kan sport så bra
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Hornussen
Då har du inte testat med ett snabbt CF-kort om du är nöjd med ditt SD.
http://www.robgalbraith.com/bins/camera_wb_multi_page.asp?cid=6007-12451
Jag har det snabbaste som primärkort, lexar 1000x CF och ett Lexar 64Gb 600x SD som sekundär, i princip lika snabbt som ditt sandisk, knappt 2Mb/s långsammare och det är en STOR skillnad när CF-kortet är fullt och det långsammare SD-kortet används.
Men det är billigt med SD om man inte behöver hastigheten!
 

Falumas

Aktiv medlem
Då har du inte testat med ett snabbt CF-kort om du är nöjd med ditt SD.
http://www.robgalbraith.com/bins/camera_wb_multi_page.asp?cid=6007-12451
Jag har det snabbaste som primärkort, lexar 1000x CF och ett Lexar 64Gb 600x SD som sekundär, i princip lika snabbt som ditt sandisk, knappt 2Mb/s långsammare och det är en STOR skillnad när CF-kortet är fullt och det långsammare SD-kortet används.
Men det är billigt med SD om man inte behöver hastigheten!
Jag vet att 1000x CF-korten motsvarar 150MB/s, men det är sällan jag slår i taket på 95MB/s och ingen av mina telefoner eller pad tar CF-kort.
Så för min del är det flexibiliteten hos SD som lockar mig mest.

Sedan om man ska ha en kamera med bara en minneskortsplats så är SD betydligt mer framtidssäkert, 1000x är CF-formatets maxgräns CF-korten går inte att göra snabbare medans SDHD och SDXC inte alls har den begränsningen, om 1-2år kommer SD-korten vara snabbare än CF-korten.

/Karl
 

Emil-G

Aktiv medlem
Nu har Nikon Rumors presenterat de första prisuppgifterna och håll i hatten nu, de ligger på motsvarande $2700 USD i Japan.

Om det stämmer är det en no-go för mig, det skiljer ju bara $300 mot D800. Bara att vänta och se!
 

Tell

Aktiv medlem
Nu har Nikon Rumors presenterat de första prisuppgifterna och håll i hatten nu, de ligger på motsvarande $2700 USD i Japan.

Om det stämmer är det en no-go för mig, det skiljer ju bara $300 mot D800. Bara att vänta och se!
Men vafan... Först släpper Sony o nu Nikon.. Vad håller dom på med egentligen? :\
 

jorgene

Aktiv medlem
Nu har Nikon Rumors presenterat de första prisuppgifterna och håll i hatten nu, de ligger på motsvarande $2700 USD i Japan.

Om det stämmer är det en no-go för mig, det skiljer ju bara $300 mot D800. Bara att vänta och se!
Läs hela artikeln, så klarnar det nog lite?


D800: ~300000 Yen i Japan --> $3000 i USA --> 24000kr i SWE

Samma förhållanden, skulle då (ryktesvis...) ge:

D600: ~215000 Yen i Japan --> $2200 i USA --> "Under 20000kr" i SWE?
 

Emil-G

Aktiv medlem
Läs hela artikeln, så klarnar det nog lite?


D800: ~300000 Yen i Japan --> $3000 i USA --> 24000kr i SWE

Samma förhållanden, skulle då (ryktesvis...) ge:

D600: ~215000 Yen i Japan --> $2200 i USA --> "Under 20000kr" i SWE?
Ja, fast det är ändå långt över de tidigare prisryktena i storleksordningen $1500. Med samma växelkurs som för D800 skulle $2200 betyda ungefär 17500 kr i Sverige och då är det ju mer hållbart (om än inte fantastiskt). Rekpriset vid lansering var för övrigt 25790 kr.

De ursprungliga ryktena kanske man bör sortera in under kategorin "låter det för bra för att vara sant" :)
 

PMD

Aktiv medlem
Ungefär 2000 kr rabatt jämfört med att köpa kamerahus och objektiv var för sig. Inte så pjåkigt.

Jag vet vad jag ska önska mig av tomten i år. :)

Mot slutet av året finns det väl också en viss chans att priset har sjunkit en liten aning.
 

Falumas

Aktiv medlem
Den är 6.500kr billigare än D800, det gör den prisvärd.

/Karl

PS. Roligast på cyberphoto är att man kan välja på att köpa D4 med eller utan rabatt. Undrar hur många som funderar, ska jag ta 4000kr i rabatt eller skall jag betala fullpris?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS