Annons

30d växling mellan sökare och skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Re: Re: varför..

Zoso skrev:
Varför tycker du att det vore bättre att komponera bilden på Lcd skärmen ?

Vad är det som skulle vara bättre med att kunna göra så ?

Det vore intressant att höra varför ungdomar saknar den funktionen, jag har själv en kompaktkamera och jag tycker det är värdelöst och svårt att komponera med skärmen.

Det är fullständigt obegripligt för mig att man skulle vilja ha den funktionen på en systemkamera, jag kan inte se någon fördel med det alls utom kanske vid viss makrofotografering, det måste bli väldigt ostabilt, oprecist och klumpigt i allafall.

kent.

För alla dom gångerna när man inte har möjhlighet att se motivet genom sökaren, också bra när man vill ha koll på omgivningen. på tv, film, och video-kamrer är det ju också vanligt med nån sorts monitor, använde inte bo widerberg mycke handkamera? så det behöver ju inte bli så där dogma-skakigt.
 

Caffe

Aktiv medlem
Visst saknar man LCD:n när man fotograferar genom att höja kameran över en folkmassa man står mitt i. Eller när man kravlar runt på marken och leker macrofotograf.

Men det som förvånar mig är att folk köper en kamera i den prisklass som en 20D/30D är i utan att ha kollat upp produktens funktioner och handhavande. Men det är klart, med mina 950kr i månaden har man inte råd med felköp så då kollar man ju upp sånna saker.

Samma tankesätt vid bilköp skulle kunna leda till kul frågor på bilforum...
"Ratten sitter på höger sida, ska det vara så?"
"Hur spelar jag upp mina kasettband i min CD-spelare?"
"Jag köpte en bil med en sån däringa automatisk växel och nu har jag fått en trasig bil, en pedal fattas!"
 

.Z.

Aktiv medlem
FILM) (Caffe skrev:
Men det som förvånar mig är att folk köper en kamera i den prisklass som en 20D/30D är i utan att ha kollat upp produktens funktioner och handhavande.
Jo men alla är ju inte som oss, jag är ju en sån konstig typ som älskar manualer & innan jag köpt kameran så har jag, genom att ha dragit hem, läst manualen flera gånger.

Just denna pryl med livevisning är inte självklar, kan vara en kille/tjej som kört SLR i många år & inte varit intresserad av DSLR-teknik, köper kanske en kompaktdigital som komplement & använder skärmen som sökare.

När denne person sedan köper en DSLR så har han/hon inte en tanke på att det INTE ska gå att använda skärmen som sökare, fullt förståeligt...

Det är så himla mycket man inte kan, varför ska detta då vara så konstigt? Jag kan t.e.x. inte knyppla.

//Larsa
 

David G

Aktiv medlem
FILM) (Caffe skrev:
Visst saknar man LCD:n när man fotograferar genom att höja kameran över en folkmassa man står mitt i. Eller när man kravlar runt på marken och leker macrofotograf.

Men det som förvånar mig är att folk köper en kamera i den prisklass som en 20D/30D är i utan att ha kollat upp produktens funktioner och handhavande. Men det är klart, med mina 950kr i månaden har man inte råd med felköp så då kollar man ju upp sånna saker.

Samma tankesätt vid bilköp skulle kunna leda till kul frågor på bilforum...
"Ratten sitter på höger sida, ska det vara så?"
"Hur spelar jag upp mina kasettband i min CD-spelare?"
"Jag köpte en bil med en sån däringa automatisk växel och nu har jag fått en trasig bil, en pedal fattas!"
Beror nog på att man tar förgivet att en dyrare mer avanserad kamera kan allt som en billigare kan,

Bilar var väll iförsig ett rätt dåligt exempel, det är ju mycket som har blivit standard som inte var det förut; broms-servo gör bilen trögbromsad om motorn inte är i gång, aibag, elfönster funkar inte om tändnigen är avslagen, abs förlänger bromssträckan i djup snö, mm
 

Dez

Aktiv medlem
För 1,5 år sedan köpte jag min första riktiga kamera, den så bespottade 300D.
Jag fattade inte mycket, jag trodde oxo att det var lcd-skärmen som gällde.
Sedan har jag läst allt om foto jag hittat och lusläst fotosidan och frågat och tittat m.m
Nu, 15.000 bilder senare har jag köpt på mig bättre grejer, startat firma och börjat som reporter för ett magazine och frilansfotograf och mina bilder börjar bli klart användbara.
Allt bara för att det är så förbannat kul att fota och för att alla så välvilligt förklarat allt jag inte visste.
Så vi ska inte såga nybörjare även om man lätt tröttnar på frågor som "Vilken kamera ska jag köpa" och "Vilket objektiv ska jag köpa"
Jag svarar gärna på dessa frågor i mån av tid, så fortsätt du Malin.
 

.Z.

Aktiv medlem
Dez skrev:
För 1,5 år sedan köpte jag min första riktiga kamera, den så bespottade 300D.
Jag fattade inte mycket, jag trodde oxo att det var lcd-skärmen som gällde.
Sedan har jag läst allt om foto jag hittat och lusläst fotosidan och frågat och tittat m.m
Nu, 15.000 bilder senare har jag köpt på mig bättre grejer, startat firma och börjat som reporter för ett magazine och frilansfotograf och mina bilder börjar bli klart användbara.
Allt bara för att det är så förbannat kul att fota och för att alla så välvilligt förklarat allt jag inte visste.
Så vi ska inte såga nybörjare även om man lätt tröttnar på frågor som "Vilken kamera ska jag köpa" och "Vilket objektiv ska jag köpa"
Jag svarar gärna på dessa frågor i mån av tid, så fortsätt du Malin.
Detta gör mig så imponerad! Har fotat i snart 30 år & ser såna som dig som börjat för nåt eller några år sedan & har blivit så duktiga!

Som du skriver så är inga frågor dumma & som jag skrev tidigare så är det så oerhört mycket vi inte kan inom olika områden och att ifrågasätta detta är enligt min mening faktiskt dummare än att ställa frågor om det man inte förstår.



Dom som inte förstår detta är dumma, några frågor?

Det sista var något en gammal chef sa åt oss en gång på en kurs han höll, tror ni det blev några frågor:)

//Larsa
 

Dez

Aktiv medlem
Jag har jobbat och tränat som fan för att "se" bilden. Övat komposition och bilduppbyggnad m.m och har efter mycket jobb åtminstone tagit ett steg i rätt riktning.
Sen kommer det sådana duktiga nybörjare som Malin och tar helbra bilder direkt. Förvisso är bilderna oftast inga tekniska underverk, men INNEHÅLLET!
Det finns väldigt många duktiga nybörjare som kommer att gå långt om de fortsätter.
DET är kul.
 

Damocles

Aktiv medlem
Finns inga dumma frågor, bara dumma svar!

För att svara på en del av de tekniska frågorna. Canon 20Da har denna funktion och så även Fuji S3. De billigare modellerna har inte denna funktion inprogrammerad i sig. Ja, sensorn i sig självt i många DSLR'er kameror kan användas till en Live-View och även förstora centrala delen av bilden, men denna brukar oftast bli väldigt begränsad i tid sett och har då en klart mindre användbarhet än motsvarande funktion hos kompaktkameror. Och det är i första hand en programmeringssak att lägga till live-histogram i de fallen.

Olympus har löst problemet med en spegel och slutare i första hand med en sekundär sensor, men kan även slå över på att använda den riktiga sensorn för lite olika funktioner.

I grund och botten är hela funktionen dock en grund i att sensorn i en DSLR-kamera är bättre och inte vill ödsla yta på sensorn för en begränsad funktion utan satsar på att uppnå högsta möjliga kvalite på att fånga bilden istället.
 

jimmylenn

Aktiv medlem
Finns lcd-sökare som tillbehör

Jag har införskaffat en lcd-vinkelsökare för att slippa ryggbrytande övningar samt som extra hjälpmedel vid fotografering över huvudet. Den är inte lika bra som den optiska sökaren, men klart bättre än att skjuta i blindo.
 

Mattias Holter

Aktiv medlem
Seriöst, jag blir alltid lika road varje gång denna fråga kommer upp.
Om man köper en systemkamera så bör man väl isf ha tagit reda på att man inte kan använda displayen som sökare eftersom det sitter en spegel och en slutare där, eller har jag fel?
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Du har fel.

För många är detta en självklarhet. Men inte för alla. Tänk dig att du fotograferat 1 år med kompaktkamera, den stora skärmen där du kan komponera bilden blir en vanesak och man struntar helt i sökaren. Sedan ökar intresset för fotografering och man vill ha mer kontroll och löper en bra instegskamera, en 30D. Skärmen finns där men ingen bild!

Man kan inte förutsätta att alla som inte är insatta i tekniken ska förstå att spegelkameror inte funkar med skärmen. Dom som fotograferat innan med systemare kanske förstår det, men inte generationen som växt upp med digitala kompakter
 

Kalle_B

Aktiv medlem
jag provade inte mina kameror innan jag köper dom... jag häll i den, men inget mer.. däremot provar jag ALLTID objektiven, ladadr in bilderna direkt i butikens dator och utvärderar på plats. sedan köper jag
 

Mattias Holter

Aktiv medlem
Jo, det är ju en självklarhet att göra.
På elmia tex så provade jag ett flertal, då satte jag in mitt minneskort så jag kunde utvärdera det sj. :)
 
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. För det första så är kameran familjens, och inte min. Men eftersom att jag är intresserad av fotografering, så har jag tänkt låna den när jag tar bilder. Själv har jag en entusiastkamera, coolpix 8800. Eftersom att den är en kompaktkamera, men snarlik en systemkamera antog jag att man kunde se i skärmen när man fotograferar också på en riktig systemkamera. Nu har jag börjat vänja mig vid sökaren.Men eftersom att jag har växt upp med digitalkamerorna, och komponeringen på skärm är det väl kanske inte så konstigt att jag tycker att det är enklare? Sen bryr jag mig inte om vad ni säger om att man är dum i huvet för att man frågar? Jag är medlem på den här sidan för att lära mig saker. Inte för att visa upp mina bilder för folk, och få kommentarer som : Oh vilken fin bild! Underbar bild! (visst det är kul att få sådana kommentarer också självklart.) jag frågar för att lära mig, vem utav er som skrev något dumma kommentarer om min fråga är född med all kunskap om kameror?
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Ja stå på dig Malin :) du ahr inte gjort något fel. För vissa var din fråga knäpp, men det är personer som lätt glömemr att dom själva har varit nya en gång i tiden.. plåta o skit i vad folk tycker o tänker!

/Kalle som brukar plåta inne i blomsteraffärer utan att köpa blommor
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
subject_to_change skrev:
Jag är medlem på den här sidan för att lära mig saker /// jag frågar för att lära mig, vem utav er som skrev något dumma kommentarer om min fråga är född med all kunskap om kameror?
Malin, strunta i de arroganta typerna. Fråga på bara!
Det finns även ett expert-forum här med olika inriktningar.
 

Maxe

Aktiv medlem
subject_to_change skrev:
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. För det första så är kameran familjens, och inte min. Men eftersom att jag är intresserad av fotografering, så har jag tänkt låna den när jag tar bilder. Själv har jag en entusiastkamera, coolpix 8800. Eftersom att den är en kompaktkamera, men snarlik en systemkamera antog jag att man kunde se i skärmen när man fotograferar också på en riktig systemkamera. Nu har jag börjat vänja mig vid sökaren.Men eftersom att jag har växt upp med digitalkamerorna, och komponeringen på skärm är det väl kanske inte så konstigt att jag tycker att det är enklare? Sen bryr jag mig inte om vad ni säger om att man är dum i huvet för att man frågar? Jag är medlem på den här sidan för att lära mig saker. Inte för att visa upp mina bilder för folk, och få kommentarer som : Oh vilken fin bild! Underbar bild! (visst det är kul att få sådana kommentarer också självklart.) jag frågar för att lära mig, vem utav er som skrev något dumma kommentarer om min fråga är född med all kunskap om kameror?
Du skall definitivt inte be om ursäkt. Fortsätt posta inlägg av lärande karaktär. Det finns alltid fler som undrar samma sak, men aldrig vågar fråga..


// Johan Maxe
 

Gadget

Aktiv medlem
Håller med!
Du har absolut ingenting att be om ursäkt för!!!
Fortsätt ställa frågor!

Det är inget att bryr sig om ifall några vill göra sig lustiga.
De kommer ändå bara att framstå som den största idioten.

Se till att utforska familjens 30D nu!

M.v.h: Benny
 

Poteta

Aktiv medlem
*Applåderar Malin*
Bra!
Må de uppblåsta gubbarna få damm på sin sensor.
Själv letade jag länge efter knappen som skulle visa bilden i displayen på min nyköpta Canon 350D.
 
ANNONS