Annons

30d växling mellan sökare och skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Leifer

Avslutat medlemskap
subject_to_change skrev:
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. För det första så är kameran familjens, och inte min. Men eftersom att jag är intresserad av fotografering, så har jag tänkt låna den när jag tar bilder. Själv har jag en entusiastkamera, coolpix 8800. Eftersom att den är en kompaktkamera, men snarlik en systemkamera antog jag att man kunde se i skärmen när man fotograferar också på en riktig systemkamera. Nu har jag börjat vänja mig vid sökaren.Men eftersom att jag har växt upp med digitalkamerorna, och komponeringen på skärm är det väl kanske inte så konstigt att jag tycker att det är enklare? Sen bryr jag mig inte om vad ni säger om att man är dum i huvet för att man frågar? Jag är medlem på den här sidan för att lära mig saker. Inte för att visa upp mina bilder för folk, och få kommentarer som : Oh vilken fin bild! Underbar bild! (visst det är kul att få sådana kommentarer också självklart.) jag frågar för att lära mig, vem utav er som skrev något dumma kommentarer om min fråga är född med all kunskap om kameror?
Tråkigt att du fick korkade kommentarer till din fråga, det är snarare de och inte du som ska be om ursäkt. Fortsätt fråga du, det finns gott om vettigt folk här som kan ge dig seriösa svar!

mvh // Leif
 

PMD

Aktiv medlem
Jag håller med om att det inte finns några korkade frågor, utan bara korkade svar, men det är definitivt värt tiden att läsa igenom bruksanvisningen till en komplicerad teknisk apparat (som ju en digital spegelreflexkamera definitivt är). Har man därefter fortfarande obesvarade frågor så ska man givetvis ställa frågor där det finns chans att man får svar.

En hel del av de frågor som dyker upp här på Fotosidan finns besvarade i kamerornas bruksanvisningar, så det är där man bör börja. Som bonus lär man sig förmodligen en massa andra nyttiga saker om sin kamera när man läser igenom bruksanvisningen.

PD
 
faktum är bara att jag läste igenom den innan jag frågade här. Men jag tyckte inte riktigt det framgick av den, hur det var med sökaren. Men eftersom att det är en så självklar sak, så står väl inte sånt? Om en femtonåring lånar sin familjs digitalkamera och frågar på fotosidan om man kan använda skärmen till att komponera bilden så är hon dum i huvudet tydligen. Tyvärr så är inte jag det. Men ni "äldre proffsiga fotografer" som skriver här ovan, vill väl förstås att fotografin ska dö ut eftersom att ni inte vill ha några nybörjare. eller vad ?
 
Senast ändrad:

MattiasL

Aktiv medlem
Trist med alla som ska göra sig lustiga eller tycker att det de vet är självklarheter.
Det tog lång tid innan jag fattade varför det blev svart i sökaren under exponering på min Pentax ME super. Så blev det ju inte i kompakten.

Fråga på bara.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Jag måste faktiskt ifrågasätta behovet av en riktigt stor display på en DSLR. Jag har inte saknat det en sekund på min 10D. Det gör också risken att skada skärmen lite större.
Visst vore det kanske trevligt med en större skärm att granska bilder på, men i samma ögonblick som slutaren gått är det ju "försent" att göra något åt bilden. Även om man kan fingranska skärpan kan man ju bara konstatera att det blev oskarpt...om man inte plåtar statiska motiv med stativ då kanske..
 

Linmajon

Aktiv medlem
MattiasL skrev:
Trist med alla som ska göra sig lustiga eller tycker att det de vet är självklarheter.
Det tog lång tid innan jag fattade varför det blev svart i sökaren under exponering på min Pentax ME super. Så blev det ju inte i kompakten.

Fråga på bara.
Det är rätt! Den som inte frågar får heller inget veta. Ganska ofta häpnar jag ändå över folks o-intresse av att ta reda på hur saker och ting verkligen fungerar. Jag trodde vi alla var födda nyfikna av naturen...??
 

David G

Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Jag måste faktiskt ifrågasätta behovet av en riktigt stor display på en DSLR. Jag har inte saknat det en sekund på min 10D. Det gör också risken att skada skärmen lite större.
Visst vore det kanske trevligt med en större skärm att granska bilder på, men i samma ögonblick som slutaren gått är det ju "försent" att göra något åt bilden. Även om man kan fingranska skärpan kan man ju bara konstatera att det blev oskarpt...om man inte plåtar statiska motiv med stativ då kanske..
Brukar använda min display till att tabort oskarpa bilder för att spara plats på minneskortet.
 

hailstorm

Aktiv medlem
det verkar som att ett stycke självdistans hade varit bra för vissa av våra självutnämnda expertfotografer som så lätt kan dömma en annan människa ^^ Ja jävlar i mig det här är anledningen till att min vistelse här på fs har kulminerat bakåt... dvs jag hänger inte här.

olyckligt ja... speciellt konstigt, nej.
 
ANNONS