Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Mankan-B

Aktiv medlem
Hej alla
Någon som vet vad detta är för fjäril?
Har inte lyckats hitta den i någon av mina böcker.

//Mankan
 

Bilagor

staika

Aktiv medlem
Det är absolut inte en brun blåvinge utan en nattfjäril av något slag. Dagfjärilar har klubbantenner vilket den här fjärilen inte har.
Jag har också tagit bilder av den här fjärilen och försöker ta reda på vilken art det är.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kanske sotmätare

Fotade själv den idag. Har ingen bra bok men efter en del koll så tror jag att det kanske är en sotmätare.
 

Mankan-B

Aktiv medlem
Tack för sotmätare, nu har jag sökt en del och tittat på andras bilder av den så nu är jag nästan säker att det är en sådan.

//Mankan
 

Stadan

Aktiv medlem
Det är hona av någon av de 10 svenska vårtbitararterna. Det är ingen gadd, det är ett äggläggningsrör.
 

oskila

Aktiv medlem
Skogs- eller sandödla?

Blir inte klok på den här gynnaren. Bilden är tagen nära Drakamöllan där sandödlan enligt uppgift är vanligt förekommande. Emellertid tycker jag bilderna på sandödla på t.ex. wikipedia stämmer illa med den här. Wikipedias bilder på skogsödla är inte helt klockrena iofs, men ändå lite mer likt.

Biotopen säger sandödla, utseendet talar för skogsödla, jag vet varken ut eller in :)
 

Bilagor

Stadan

Aktiv medlem
Re: Skogs- eller sandödla?

oskila skrev:
Blir inte klok på den här gynnaren. Bilden är tagen nära Drakamöllan där sandödlan enligt uppgift är vanligt förekommande. Emellertid tycker jag bilderna på sandödla på t.ex. wikipedia stämmer illa med den här. Wikipedias bilder på skogsödla är inte helt klockrena iofs, men ändå lite mer likt.

Biotopen säger sandödla, utseendet talar för skogsödla, jag vet varken ut eller in :)
Skogsödla - smal, vass nos och vita linjer. Skogsödlan finns även i sandsödlans biotoper.
 

Hyperactive

Aktiv medlem
Tänkte passa på att fråga vad det här kan vara för kryp. Dålig bild men jag ville inte gå för nära. Hatar larver. Hittade dom i nåt som såg ut som ett spindelnät.
 

Bilagor

dokido

Aktiv medlem
Gick igenom gamla foton och upptäckte något konstigt. Jag hade fotat en råbock men såg att något förändrades i bilderna bakom bocken. Varje foto har ca 15 sek mellanrum. Jag visar dels en översiktsbild och dels 2 stycken delförstoringar på bild no 2 och 3. översiktsbilden är no 2.

kan det vara räv el lo?
 

Bilagor

ANNONS