Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

BeBest

Aktiv medlem

Falumas

Aktiv medlem
Har börjat få in sådana här i huset. Har plockat ut minst en om dagen denna veckan. Dom är rätt stora, behövde inte sätta på makroobjektivet för att ta denna bilden. Vet någon vad det är för spindel? Dom är rätt fina, men det råder lite delade meningar i familjen hur bra det är att ha dom i huset.

Visa bilaga 171662
Får det till en sådan här. Så det finns inget spindelnät att titta på.

Zoropsis spinimana – Wikipedia
 

PMD

Aktiv medlem
Dom är rätt fina, men det råder lite delade meningar i familjen hur bra det är att ha dom i huset.
I allmänhet är det bra att ha spindlar i huset. De äter insekter som man helst inte vill ha i huset.
De flesta spindlar jagar inte människor, men de som gör så bör man vänligt men bestämt avvisa.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag delar din uppfattning, men jag delar också hus med andra som inte delar din uppfattning om att det är bra att ha spindlar i huset.

Just denna sort verkar dessutom ha kommit in i landet på otillbehörligt sätt och verkar därför vara ok att göra väldigt smala och spola ner i toaletten.
 

stenp

Aktiv medlem
Har en så här vacker varelse som sitter uppe i taket i köket. Har försökt hitta vad det är men det finns ju så mycket insekter, fjärilar, spinnare, mal. Så jag vänder mig till expertisen på fotosidan och hoppas att någon vet.

2024-01-04_14-21-50__1048033-R.jpg
 

Haraldus

Aktiv medlem
Det är ett vitt nässelmott men vad jag vet så övervintrar det i marken och har ingen andra generation på sommaren som kan övervintra som fullbildad. Den fullvuxna larven gräver ner sig i marken på sensommaren och vaknar när tjälen släppt på våren nästkommande år. För att komma upp ur marken har den en sköld som gör att den kan trycka sig fram upp ur marken där den tappar sin sköld och pumpar upp vingarna. Fast den här observationen tyder på att den kan övervintra som fullbildad fjäril men det låter konstigt. Kanske finns det någon som kan mer om denna fjäril som alltså är ett vitt nässelmott.
 

stenp

Aktiv medlem
Kan den ha följt med krukorna med salvia och timjan som vi tog hem från landet och haft på balkongen tills nyss?
 

Haraldus

Aktiv medlem
Det låter väldigt troligt och då trodde puppan att det redan var vårvärme och gav sig, som nymf, upp ur jorden som den då troligen väldigt lätt kunde trycka sig igenom och kom upp ur jorden och tappade sin sköld och satte sig och pumpade upp vingarna! Ev. så borde man kunna se var den satt och pumpade upp vingarna och kanske även borde skölden finnas någonstans för den används ju bara som ett redskap för att kunna ta sig upp ur jorden/marken! Intressant!
 

stenp

Aktiv medlem
Tyvärr inga spår i krukorna eller någon annanstans. Tack för allt jag fått veta. Den får sitta där den sitter men den klarar sig völ knappast till våren.
 

BeBest

Aktiv medlem
Har du tillgång till pollen från julblommorna kan de vara ett bra proteintillskott till sockervattnet. En fuktig äppelskiva eller apelsinklyfta kan kanske också smaka bra för fjärilen.
 

Haraldus

Aktiv medlem
När du Börje föreslog pollen så erinrade jag mej en uppgift från min miljövårdsutbildning och den är att pollen endast används av insektgruppen Apoidae vilket innefattar bin, humlor och vissa steklar. Inga fjärilar använder pollen men det kan ju ändå vara trevligt för en fjäril att få i sig nektar från en blomma, nektar som i stort sett bara innehåller sockerarter och vatten.
 

Haraldus

Aktiv medlem
Det är ju så att fjärilen, när den kommer fram på våren, ska uppsöka en partner. Om det är en hona så rör hon sig ganska lite och utsöndrar en feromon som hanen ska känna lukten av och uppsöka honan för parning och äggläggning. När det gäller vitt nässelmott så är både hane och hona väldigt lika. Dessutom så finns väldigt lite beskrivet om dess liv.
 

stenp

Aktiv medlem
Jag hittade fjärilen i andra änden av lägenheten. Ser att den flyger runt överallt faktiskt. Sitter ett par timmar på en plats och flyger vidare sen. Har blivit som ett husdjur. Hoppas den klarar sig länge.
 
ANNONS