Annons

D300 över D90, varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

WILLEAM

Medlem
Det argumentet som jag anser väger tyngst här är just bps, då jag grundar detta på mina egna värderingar och krav så är det absolut inte säkert att du tycker likadant. När jag fotograferar är det antingen på jobb, när jag gärna har en snabbare kamera för snabb porträttering, eller när jag fotar extremesport i form av bmx där varje liten detalj av ett trick bör dokumenteras.

Ligga o fota fåglar eller springa nära växter är inte riktigt min grej, därför hade jag valt en D300 för D90. Natruligtvis hade jag valt till ett batterigrepp också som gör att jag får ut hela de 8bps som man kan få ur D300.

/wil
 

alex.odman

Aktiv medlem
Det argumentet som jag anser väger tyngst här är just bps, då jag grundar detta på mina egna värderingar och krav så är det absolut inte säkert att du tycker likadant. När jag fotograferar är det antingen på jobb, när jag gärna har en snabbare kamera för snabb porträttering, eller när jag fotar extremesport i form av bmx där varje liten detalj av ett trick bör dokumenteras.

Ligga o fota fåglar eller springa nära växter är inte riktigt min grej, därför hade jag valt en D300 för D90. Natruligtvis hade jag valt till ett batterigrepp också som gör att jag får ut hela de 8bps som man kan få ur D300.

/wil

Tyvärr behöver man ju EN-EL4e-batteriet för att krama ur de sista bilderna ur kameran. Tvärgrepp, batteri, laddare, extra plopp till batterisläden. Finns i paket till D300/D700-användare. Nikon PDK-1 heter paktet. kostar ca 5500 kr.

Jag har inte väderat de sista 2 bps till ett så högt värde. Men vi har alla olika krav.
 

Paul.r.Lindqvist

Aktiv medlem
Det som ofta är avgörande när det, som du eftersträvar, att sätta fokusen exakt.

D300 (och D3, D700) har en fantasktisk AF. Skärpan sitter så gott som alltid där den ska.
Skall noteras att D300 presterar inte alls lika bra när det gäller AF, den tar bra mycket längre tid på sig att "låsa" fokus i dåligt ljus och med motiv som har låg kontrast Jämfört D700 och D3:an.

D700 har i stort sett samma af prestandard som D3:an, (D3:an är aningen snabbare på att "låsa" fokus)

Så medans D300 har en mer avancerad AF modul än D90, så har den definitivt sina begränsningar i dåligt ljus, och är inte alls på samma nivå som D700:an, D3:an.

/Paul L.
 
Senast ändrad:

Rickenbacker

Aktiv medlem
Nu har jag ju bara haft min i någon vecka, men jag tycker den fokuserar rätt bra i dåligt ljus (har mest jobbat med D70 och D80 tidigare). Kanske inte i det automatiska fokuspunktläget, men om man fokuserar på en enda punkt går det oftast rätt fort och säkert.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Tyvärr behöver man ju EN-EL4e-batteriet för att krama ur de sista bilderna ur kameran. Tvärgrepp, batteri, laddare, extra plopp till batterisläden. Finns i paket till D300/D700-användare. Nikon PDK-1 heter paktet. kostar ca 5500 kr.

Jag har inte väderat de sista 2 bps till ett så högt värde. Men vi har alla olika krav.
Fungerar även att köra på 8 st AA-batterier och då kommer man en bra bit under 5500 kr för 8 bps. Jag kör så och har aldrig ångrat mig...
 

Paul.r.Lindqvist

Aktiv medlem
Nu har jag ju bara haft min i någon vecka, men jag tycker den fokuserar rätt bra i dåligt ljus (har mest jobbat med D70 och D80 tidigare). Kanske inte i det automatiska fokuspunktläget, men om man fokuserar på en enda punkt går det oftast rätt fort och säkert.
Ja jämfört med de kamerorna så är det säkert en positiv skillnad. Min response var baserad på inlägget då man lät påskina att D300 har samma AF prestandard som D3, D700 vilket inte stämmer. Jag äger inte D300, men har testad den några ggr i allt annat en optimala ljusförållanden och jämfört den direkt mot D2X/D3 och det är en markant(i mina ögon, och vad jag är van med) skillnad på hur snabbt den låser fokus och om den tvekar eller inte (jag pratar om AF single servo, alltså en fokuserings punkt)

Sen att alla ovanämnda kameror blir slagna på fingrar när det gäller "låga kontrast" motiv av D2 serien ja det är ju en annan debatt. .-)

MVH
/Paul L.
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
Det är säkert sant. Det ska också tilläggas att jag mest använder 50mm f/1,8 för närvarande, och det hjälper ju också när man ska fokusera i svagt ljus.

Och att D300 tar en del tid på sig att bestämma vad den ska fokusera på (om man låter den välja fokuspunkt själv) har jag märkt - får ofta ställa om till en enda fokuspunkt för att få upp hastigheten. Däremot är det häpnadsväckande hur ofta kameran lyckas lista ut vad jag egentligen vill ha fokus på, när den väl bestämmer sig...
 

awaw

Avslutat medlemskap
Siffror säger en del

Man kan väl förenkla det hela med att konstatera att 300 är mer än 90. Kanske rent utav mer än 3 ggr bättre, med ord.
 

parad

Medlem
Jon: D90 är inte en semiproffskamera.

QUOTE]


Ja du, om inte en D90 är en semiproffskamera så undrar jag vad som kan vara det.... I min värld ialla fall är D2 och D3 tex rena proffskameror. D200 & D300 är väl det också men närmar sig semiproffs uppifrån medan D80 och D90 känns som semiproffs underifrån och med D40, 60 etc som instegmodeller och amatörsystemkameror. Men det där är ju mest semantik....

Men det var liksom inte det som var min point..... mitt argument för att D90 är mer prisvärd är att det är oerhört liten funktionell skillnad för en normal aktiv användare som inte är superproffs och eftersom kvaliteten i bilden i mycket stor del sitter i objektivet och fotografens kreativitet så är det bättre att satsa på t.ex. en D90 och sedan ett 24-70 2,8 objektiv än att t.ex. ta D300 och köra med kitobjektivet typ 18-105 eller vad det nu kan vara....

Jon
Det är en entusiastkamera. Lär dig skillnaderna.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag håller med om att D90 ligger i entusiastsegmentet, men den lär statuera andrakamera för rätt många proffs. Den är billig och högpresterande vilket räcker för många yrkesverksamma. Jag själv har haft tankar på en D90 som andrahus, men väntar nog in D400 om ca ett år istället. Om man är i behov av snabbt och smidigt handhavande tror jag att D300 är det bättre valet. Vad gäller bruset, är verkligen D90 bättre i RAW? Tveksamt. D300 är en mycket fin kamera men rapporterna om den sega responsen på af har gjort mig tveksam. D200 lär vara betydligt snabbare på den punkten. Man pratar om så stora skillnader som 1/10 vilket är mycket för den som vill vara ständigt redo.
 

parad

Medlem
Jag har en D300 med massa gamla gluggar och AF är snabbare med min D300 än på min gamla D80. Rykten stämmer ej. D400 kommer aldrig vara lika storslagen som D300 jämtemot D200. Det är bara att inse!
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag har en D300 med massa gamla gluggar och AF är snabbare med min D300 än på min gamla D80. Rykten stämmer ej. D400 kommer aldrig vara lika storslagen som D300 jämtemot D200. Det är bara att inse!
Att D300 har en seg af-respons är inget rykte som jag förstått det utan fakta, åtminstone vad gäller vissa ex. Tidningen Foto uppmärksammade fenomenet och flera användare har yttrat sig om det också. Själva af är snabb men den skall ta tid att reagera. kanske har det mjukvarukorrigerats, jag vet inte. Kanske gäller det inte heller alla hus. Vad gäller D400 kan den nog vara rätt revolutionerande med tanke på vad nya D3X presterar. Min gissning är ett rejält skutt upplösningsmässigt och ungefär samma brusnivåer som i D300.
 

parad

Medlem
Att D300 har en seg af-respons är inget rykte som jag förstått det utan fakta, åtminstone vad gäller vissa ex. Tidningen Foto uppmärksammade fenomenet och flera användare har yttrat sig om det också. Själva af är snabb men den skall ta tid att reagera. kanske har det mjukvarukorrigerats, jag vet inte. Kanske gäller det inte heller alla hus. Vad gäller D400 kan den nog vara rätt revolutionerande med tanke på vad nya D3X presterar. Min gissning är ett rejält skutt upplösningsmässigt och ungefär samma brusnivåer som i D300.
Det gäller inte min kamera. Därav vet jag inte hur legitim din fakta är.
Och ang. om D3x så är den inte revolutionerande på något sätt alls. D400 kommer absolut att vara bättre än D300, det är nget jag säger emot. Men med tanken på vilka skiljnader det finns mellan D200 och D300 så tror inte inte det kommer skilja så mycket mellan D300 och D400. Möjligtvis Upplösningen och sensor med bättre brusreducering. Teknologin går framåt.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Ang AF

Ang AF fördröjningen så inbillar jag mig att det försvann i samband med senaste firmware uppdateringen. Det är dock inget som Nikon officiellt skriver om men iom att den dynamiska AF:en är förbättrad så kanske denna lilla "bug" försvann på köpet.

Jag vet flera som upplevt samma. Min 300:a har ingen uppenbar fördröjning utan reagerar direkt. Nu har jag visserligen inte klockat men snabbt är det.
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
Att D300 har en seg af-respons är inget rykte som jag förstått det utan fakta, åtminstone vad gäller vissa ex. Tidningen Foto uppmärksammade fenomenet och flera användare har yttrat sig om det också. Själva af är snabb men den skall ta tid att reagera. kanske har det mjukvarukorrigerats, jag vet inte. Kanske gäller det inte heller alla hus.

Beror väl på vilket AF-läge man har den i. Om man använder en enda fokuspunkt upplever jag ingen fördröjning, men om man låter kameran välja själv ("vit fyrkant"-läget) kan det ta en märkbar stund för den att bestämma sig.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Ang AF fördröjningen så inbillar jag mig att det försvann i samband med senaste firmware uppdateringen. Det är dock inget som Nikon officiellt skriver om men iom att den dynamiska AF:en är förbättrad så kanske denna lilla "bug" försvann på köpet.

Jag vet flera som upplevt samma. Min 300:a har ingen uppenbar fördröjning utan reagerar direkt. Nu har jag visserligen inte klockat men snabbt är det.
Hmm, kanske en D300 så småningom. det är en ypperlig som bara kommer sjunka i pris.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Beror väl på vilket AF-läge man har den i. Om man använder en enda fokuspunkt upplever jag ingen fördröjning, men om man låter kameran välja själv ("vit fyrkant"-läget) kan det ta en märkbar stund för den att bestämma sig.
Nja, fördröjningen som man talade om var från det att man tryckte ner avtryckaren halvvägs. Af är blixtrande snabb inget tvivel om den saken. Problemet var dock att kameran hade en fördröjning innan den började jobba. Är det borta nu så är allt bara frid o fröjd.
 
ANNONS