Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300 över D90, varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lucanus

Aktiv medlem
När jag läser genom inläggen i denna tråden så har jag svårt att inte se att en del av D300-ägare har svårt att acceptera att en mindre och billigare ("amatör-D90") kamera kan ta bättre bilder än den fina D300! Jag själv äger D300 och om det är så att D90 tar bättre bilder än D300 så kan jag som Nikonanvändare bara glädja mig åt det. Det visar att Nikon fortsätter att satsa stenhård på att utveckla sina produkter. D90 har kommit knappt ett år efter D300 och skulle tillhöra modeller i mitten av utbudet men med så gott som "förstaklassiga bilder". Bra gjort!
//Stanislav Snäll
 

gladers

Aktiv medlem
Då D300 börjar bli åldersstigen, börjar samtidigt priset sjunka. Jag har idag inhandlat en D300 på Media Markt för 12400. SKillnaden minskar därmed till D90. Jag köpte min D300 enbart av skälet mer "handfast" än D90 - skillnad i bildkvalitén tror jag f f är relativt försumbar. Jag har svårt att tro att jag kommer ångra mig.
 

jens_a

Aktiv medlem
Ångrar heller inte! Efter att jag skaffade en D300 och en Tamron 17-50/2,8 solgte jag alla mina fasta Nikkor-glugger 20/2,8, 35/2, 50/1,4 samt Sigma 24/1,8. Om man ska ha en smidigare kamera så kolla heller en Olympus E4xx eller Panasonic G1 - inte Nikon D90. Tycker jag i alla fall.... ;)
 

NiclasSthlm

Aktiv medlem
Jag står precis i begrepp att köpa antingen D90 eller D300 och denna diskussion är m k t intressant för mig. Kul att höra så mkt kunskap i samma tråd.

Jag värdesätter byggkvalitet och stryktålighet mkt, likaväl som att kameran skall fungera i såväl mkt varmt som kallt väder.

En fråga till er D90- och D300-ägare:

1) Funkar er kamera fläckfritt med ovan väder? (Jag vet att Nikon själva säger 0-40 grader, men de vill som alla märken friskriva sig till max.)

2) Jag har förstått att D300 är mer stabilare byggd (alltså tätad) - men är den även mer stöttålig jämf med D90? Isf hur? (slutare och annan mekanik.)

3) Är AF-finjusteringen något som är viktigt (D300 har den funktionen, inte D90)

Vikten på kameran är irrelevant för mig, 100 gram hit och dit spelar inte så stor roll. Vädertätningen inte heller.

Dessvärre verkar dessa båda modeller vara priscementerade över nyår, så jag räknar inte med någon "klipp" - därför ännu viktigare att vara påläst...

Tack för er input!
 

dokido

Aktiv medlem
Som jag skrev i början av tråden så sålde jag min d300 för att köpa en d90. Har nu dock omvärderat. Kommer nog att köpa d300 igen när d400 kommer ut, förhoppninsvis i vår och d300 droppar i pris. Det är mest för att vissa finesser(intervall seriebild exv) som finns på d300 men inte d90.

Jag gick igenom vissa bilder förut för att stärka mig i min uppfattning att jag verkligen behövde en d300. Jag hittade några landskapsbilder som jag var mycket nöjd med och tänkte att den här detaljrikedomen skulle jag aldrig kunna uppnå med något annat än d300. När jag kollade infot såg jag att de var knäppta med d50. lol.

så det kanske är prylhysteri trots allt?

1. Fungerade bra (åtminstonde +25 - -10, det var inte så kallt förra vintern). Jag måste dock tillägga att jag aldrig haft några problem med mina nikon, varken d40, d50, d80 el d300 (kompakten undantagen dock, batteriproblem)

2. Borde den vara, åtminstonde var d200 betydligt bättre än d80, tålde stötar bra enligt vad jag läst, ej upplevt dock.

3. Vet ej, har aldig använt, har man ett objektiv som felfokuserar kan det ju vara bra, men ibland är det inte tillräckligt ändå vad jag fattar.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Svar: Ja - på alla frågor :) Den stora skillnaden, och det som prisskillnaden består i är ett par finesser (gratis - olika mellan dem - 90 har saker som 300 inte har och även tvärtom.) samt skillnaden i mekanisk konstruktion (dyrt)

Temperaturproblemet gäller oftare batterilivslängd och linser, inte kameror... Ett problem man ofta inte tänker på är väl kanske när kameran kommer in i värmen från ett kyligt yttre, då kan en bättre vädertätning förhingdra fuktindrivning i huset när kameran värms upp igen. Håll kamera/linser varmt men TORRT när ni kommer in från regn/snö...

Hållbarhetsproblem? När jag inte gör nåt viktigt, eller om jag är rädd för kamerans skull använder jag ofta min gamla D40 - den har jag tappat, använt i regnstorm, -10º fuktig malmökyla, spillt öl/kaffe på, glömt den framme i en +70º solvärmd hatthylla i bil på parkeringsplats (den var så varm att jag knappt kunde ta i den, men fungerade klanderfritt), och jag hade säkert kunnat bli dömd för många andra fall av misshandel mot den kameran. Den fungerar utmärkt.

Åk in på ett ställe där du kan få känna/klämma på båda, och om huskänslan är viktig för dig kommer du klart föredra 300. Tappar du en 300 studsar den antagligen, jag är inte så säker ang. D90... :)

D300 klarar mäta med objektiv som inte har -D funktion.
D300 har 51(15) AF-punkter, D90 15(1). Båda är lika väl fungerande, men 3500DX(D300) är bättre med F/1.4-objektiv. Beroende på vilka objektiv du tänker köpa til kan finjusteringen vara viktig.

Så, lite snabbt iaf... :)
 

NiclasSthlm

Aktiv medlem
Strålande (och kul) svar till kniviga frågor

Tack!

Var precis inne och kände på kamerorna på lunchen, och båda kändes stabila. D300 har en skön vikt, men D90 kändes bättre än D80 ivf (och D80 var ju klassledande då den kom).

Svårt detta, men det blir nog D90 trots allt. Vinsten är då att jag kan slänga in SB600 och 50mm 1.8 till samma pris som enbart en D300.

Och ja - jag köper 16-85 till. De extra 2mm är värda mkt, samtidigt som jag sett so-so kritik av 18-105.

Övertala mig nu inte till något annat - jag har bestäm mig! :)
 

malincatrin

Aktiv medlem
Bra val. Jag resonerade på liknande sätt när jag valde D90 framför D300.. Bara att slå till innan man hinenr börja tvivla, för det gör man lätt!
 

keckax

Aktiv medlem
Bra val. Jag resonerade på liknande sätt när jag valde D90 framför D300.. Bara att slå till innan man hinenr börja tvivla, för det gör man lätt!
Skojar du... Jag är "våg" och enligt förståsejpåare har "vågar" svårt att bestämma sej. Jag får tom beslutsångest i mjölkdisken på ICA.

/K
 

Mankan G

Aktiv medlem
AF justeringen viktig? För mig så är den det. Alla mina gluggar är justerade via den inbyggda justeringen i min D300. Det gick visserligen att fixa till med min tidigare D2X också men då via serviceverkstaden.

Om prisskillnaden är tillräckligt liten för dig så säger jag D300 alla gånger. Om inte och du klarar dig utan de få finesser som D300 har över D90 så är det D90 som gäller.

Bildmässigt så är skillnaderna så pass små att det inte spelar någon roll. För mig så är AF prestandan mycket viktig. D300 kvalar precis in för att fungera för min sportfotografering. D90? Ingen aning faktiskt.
 

NiclasSthlm

Aktiv medlem
AF justeringen viktig? För mig så är den det. Alla mina gluggar är justerade via den inbyggda justeringen i min D300. Det gick visserligen att fixa till med min tidigare D2X också men då via serviceverkstaden.

Om prisskillnaden är tillräckligt liten för dig så säger jag D300 alla gånger. Om inte och du klarar dig utan de få finesser som D300 har över D90 så är det D90 som gäller.

Bildmässigt så är skillnaderna så pass små att det inte spelar någon roll. För mig så är AF prestandan mycket viktig. D300 kvalar precis in för att fungera för min sportfotografering. D90? Ingen aning faktiskt.

Good point! Som snart nybliven förälder blir snabba actionkort förmodligen ganska vanliga... Jag har fått för mig att 4,5 bilder/sek är okej för det (som D90 klarar). Skall jag vara ärlig har jag inte använt seriebildtagning innan - men jag vill ju inte vara bakbunden när väl det blir dags... Räcker 4,5?
 

matti

Aktiv medlem
Good point! Som snart nybliven förälder blir snabba actionkort förmodligen ganska vanliga... Jag har fått för mig att 4,5 bilder/sek är okej för det (som D90 klarar). Skall jag vara ärlig har jag inte använt seriebildtagning innan - men jag vill ju inte vara bakbunden när väl det blir dags... Räcker 4,5?
Serietagning 4,5 bps eller 6-8 bps är inte superviktigt, 4,5 bps är tillräckligt snabbt i de allra flesta fall. Vad som däremot är väldigt bra är D300:ans "smarta" autofokus i "helruteläget"...den prickar vilda småungar odyl avsevärt bättre än motsvarande på D200:an som jag hade innan (den senare väldigt likt systemet på D90:an förutom måhända en något snabbare processor på D90:an!?).

Så...för att fota irrationellt rörliga motiv som småbarn har AF-systemet på D300:an en klar fördel över D90:an. Ännu vassare är D3:an pga snabbare processor än D300:an (D700:an vet jag inte var den står vs D300/D3)....men då pratar vi ett annat härad prismässigt ;-)

mvh / Matti
 
ANNONS