Annons

SVT's Alla är fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

abbebus

Aktiv medlem
Det är kul att fotografera och det ska kännas givande att titta på resultatet. Det var väl det herrarna Schyffert och Rheborg ville säga och det tycker jag de gjorde på ett inspirerande sätt.

Jag har fotograferat i många år, men aldrig tänkt tanken på att engagera mig för att ta ett kul självporträtt. Men nu blev jag faktiskt sugen på att testa!

Ser fram emot mer inspiration i kommande program, som ju kommer att handla om andra typer av bilder/motiv.
 

jeduven

Aktiv medlem
Ett helt underbart program! De två kvinnorna är ju helt lysande i deras förmedling av sina fina kunskaper, som ju oxå programmet friskt delar med till oss tittare. De två herrarna tycker jag fungerar jättebra som utmärkta budbärare av kvinnornas friska syn på seriös och modern porträttfotografi!
 

anwo

Aktiv medlem
Kan bara säga att jag blev inspirerad igår.
Både av herrarna men också av de fotografer de visade upp.
Programmet gav ideer och upplsag på sätt att ta sig an en så pass svår sak som självporträtt.
Utan massa tekniska fakta och tal om kamerasorter, stativ etc etc etc
Såna tekniska fakta som man kan ta reda på senare.

Trodde nog att dessa två herrar skulle vara mer sarkastiska och ironiska mot vad de kanske anser dålig fotografi än vad de sen var. Så jag blev positivt överraskad.
 

spotmatic

Aktiv medlem
Jag tittade på programmet nu på svt play.
Jag tycker att det var inspirerande och roligt. Skönt att slippa massa teknik snack.
Ser fram emot dom kommande programmen.
 

bolivardogman

Ny medlem
Fantastiskt bra tv. Blev inspirerad och underhållen på samma igång. Har idag roat mig med att själv ta diverse experimentella självporträtt.
 

b-krantz

Aktiv medlem
Personligen tycker jag att det var för mycket navelskåderi och för lite foto. Av reaktionen att döma tyckte till och med Herr Rheborg att kompanjonens resultat var lite väl tramsigt.
 

Pocca

Aktiv medlem
Smaken är olika

Såg programmet idag då jag var ute med kameran igår kväll. det gäller att veta hur man skall prioritera..;-).

Tyckte programmet var rätt bra. Hade inga speciella förutfattade meningar om programmet förutom att jag visste vad det hette (om man döper ett program till "Alla är fotografer" så lär de inte grotta ned sig i allt för mycket tekniskt!) och vilka som skulle medverka som huvudpersoner (Farbror Barbro och snubben i NileCity). Med det i åtanke blev det som jag förväntat ungefär. Lite laidback lättsmällt program som även alla "mobiltelefonfotografer" där ute som spammar FB och Instagram med bilder kan tycka om.

Deras val av hjälp för sina självporträtt gav nog resultatet. Har tittat runt lite och båda verkar vara mycket för installationer och inte klassiska porträtt. Emma lite mer åt det "skrikiga provocerande" hållet än Julia (lägger ingen värdering i det). Hade de valt en klassisk bröllops fotograf och en barnfotograf hade de säkert fått helt andra resultat. Som man frågar får man svar.

Tänker se nästa program också. Antagligen även då på svtplay..:).
 

djungel

Aktiv medlem
Programmet var väl ok. Det har väl i alla fall inte visats något bättre om foto på evigheter vad jag vet. Man kan dessutom inte förmedla allt för mycket på ynkliga 28 minuter. Eftersom jag själv är "misär" och naturfoto-inriktad var just detta avsnittet inte mitt i prick för just mig.

Jag kommer i alla fall se nästa avsnitt.
 

mats.johansson.794

Aktiv medlem
tyckte programmet fyllde sitt syfte

Tanken med programmet är väl att skapa intresse och nyfikenhet kring det växande mediet/konsten foto?
Jämför t ex med matlagningsprogram, det är väl inget intressant och se seriösa kockar prata mängder, köksredskap eller "fackspråk". De bästa matlagningsprogramen är de som skapar vilja att pröva sig fram och en bredare syn på mat, kvalit'e och tradition vs nya influenser.
 

cowboy

Aktiv medlem
Bra och inspirerande med glimten i ögat!

De som tycker mest illa om det här programmet är nog just medelålders män med lite för dyr kamera (och som tar sig själva på lite för stort allvar) ;)
Trots att jag är en medelålders man som tar mig själv på stort allvar och har på tok för många dyra kameror så tycker jag att programmet var suveränt bra och mycket inspirerande - jag ser fram emot de kommande avsnitten!

Skönt att slippa de ändlösa diskussionerna fullformat kontra cropformat, Nikon kontra Canon, Windows kontra Mac, film kontra digitalt och alla andra populära religionskrig. Men de diskussionerna kommer kanske att ta fart i de följande avsnitten?

:)
 

stbose

Aktiv medlem
Enligt mig fanns det flera intressanta delar. Dels slutade jag inte förvånas över mängden bilder per sekund som hr Rehborg öste på med utan minsta eftertanke och som sen han bedömde som dåliga. Dyr kamera med dyr motor. Sen var jag intresserad av hur dessa proffs tjejer tänkte. Den yngre impade inte, men den äldre var riktigt duktig. Jag tycker Rehborgs bild tillslut blev riktigt bra. Den andra ger jag inget för. Min åsikt. Programmet är tänkt för de redan frälsta. Resten byter nog kanal. Men jag lär glutta vidare.
 

Falumas

Aktiv medlem
Trots att jag är en medelålders man som tar mig själv på stort allvar och har på tok för många dyra kameror så tycker jag att programmet var suveränt bra och mycket inspirerande - jag ser fram emot de kommande avsnitten!

Skönt att slippa de ändlösa diskussionerna fullformat kontra cropformat, Nikon kontra Canon, Windows kontra Mac, film kontra digitalt och alla andra populära religionskrig. Men de diskussionerna kommer kanske att ta fart i de följande avsnitten?

:)
Har inte Nikon, Windows och Digitalt redan vunnit dom krigen? :)

Tror och hoppas att detta programmet handlar mer om fotograferingstekniker och inte så mycket om teknik i sig.

/Karl
 

arvid_97

Aktiv medlem
Jag tyckte programmet var riktigt intressant och själva grejen med självporträtten var väl att de skulle vara tramsiga. Rheborgs bild blev riktigt bra enligt mig. Det enda dåliga är längden, en timme hade blivit mycket bättre. Ser framemot nästa avsnitt.

Arvid Gustafsson
 

Makten

Aktiv medlem
Långt över alla förväntningar tycker jag! Båda dessa herrar har säkerligen ett ganska stort ego så fort de står framför en kamera när andra fotar, men här visade de god självkritik och även ärlig och hård kritik mot varandra.

Vad är syftet med serien? Att vi tittare skall lära oss något eller bara se fotografihobbyn ur två humoristers synvinkel?
Förmodligen snarare att fotografi handlar mest om de begränsningar man själv sätter upp, inne i sitt huvud. Och att hur duktig man än är så kan man alltid lära sig att tänka annorlunda.

Personligen tycker jag att det var för mycket navelskåderi och för lite foto.
Verkligen? Jag upplevde motsatsen; att de utlämnade sig själva istället för att bekräfta sig (navelskåderi). De erkände hur dåliga de ansåg sig själva vara som fotografer, trots att båda är ganska bra utifrån sett.

Jag själv har ungefär noll intresse av porträtt och av att fota människor, och kanske just därför blev det intressant.

Tillägg: Visst, jag tyckte nog att ”slumpmetoden” i båda fall kändes lite påklistrad. Men varför inte egentligen? Om man gör något medan bilderna tas är man förmodligen mer sig själv än om man sitter still och koncentrerar sig på att vara sig själv.
 

Krisiun

Aktiv medlem
Tyckte att det var lättsamt, underhållande och manade till lite eftertanke. Verkar som en del skruvat upp förväntningarna lite för högt :)
 

Candersson

Aktiv medlem
Vad är syftet med serien? Att vi tittare skall lära oss något eller bara se fotografihobbyn ur två humoristers synvinkel?
Förmodligen snarare att fotografi handlar mest om de begränsningar man själv sätter upp, inne i sitt huvud. Och att hur duktig man än är så kan man alltid lära sig att tänka annorlunda.
Där slog du huvudet på spiken Martin, enligt min mening.
Jag gillade programmet och kommer att kolla vidare icon6.gif
 

snap01

Aktiv medlem
Har inte Nikon, Windows och Digitalt redan vunnit dom krigen? :)

Tror och hoppas att detta programmet handlar mer om fotograferingstekniker och inte så mycket om teknik i sig.

/Karl
mig veterligen körde Rheborg mest med en övertejpad canon o någon windows lär du inte få se dom har bättre smak än så ;-)
 

cornus

Aktiv medlem
Jag håller med om att det var befriande att det handlade om fotografering och inte bara en massa teknik (även om det kan vara roligt ibland också).

//Lasse
 
ANNONS