Annons

SVT's Alla är fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

trax

Aktiv medlem
Vad är syftet med serien? Att vi tittare skall lära oss något eller bara se fotografihobbyn ur två humoristers synvinkel? Eller är den förtäckt reklam för Rheborgs fotobok Backstage? Det jag lärde mig i avsnitt ett var ungefär att ska man ta ett porträtt på sig själv (självporträtt?) så måste man anlita ett proffs med Profotorigg i studion.
Jag kommer nog att ge serien en chans till, om jag inte har något bättre för mig.
Tyckte det var rätt fram vad det handlade om.
X antal miljoner bilder läggs upp varje dag på nätet varav en stor del är Selfies. Lite tips från proffs vad man kan göra med en Selfie vare sig man har en iPhone eller Profoto utrustning!
Tyckte dock att de kunde tagit fler tips från fler fotografer än bara dessa 2!
 

tormig

Aktiv medlem
Kändisar leker fotografer

Det var väl som väntat: mycket Rheborg och Schyffert, lite fotografi. Som alla program i TV idag handlar det mest om de som gör programmen (kändisar!) än om ämnet. Kan man gissa att Fredik Lindström (en annan kändis!) dyker upp och pratar finurligt om ordet fotografi?
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Att denna kändishysteri finns är ju inget nytt, men att de visas i SVT skrämmer mig mer.

Hade det varit i Kanal 5,6,7,8,9 mfl. hade jag inte höjt på ögonbrynen.
 

tormig

Aktiv medlem
Att denna kändishysteri finns är ju inget nytt, men att de visas i SVT skrämmer mig mer.

Hade det varit i Kanal 5,6,7,8,9 mfl. hade jag inte höjt på ögonbrynen.
Ingen skillnad på SvT och dessa kanaler idag, vad sägs om Kändisbarnvakten: "Svenska nöjesprofiler ska ta hand om barn i olika åldrar"

Det kunde varit värre, Peter Settman leder en tävling där Svenska nöjesprofiler tävlar med bilder!
 

Roger.m

Aktiv medlem
Syfte

Vad är syftet med serien? Att vi tittare skall lära oss något eller bara se fotografihobbyn ur två humoristers synvinkel? Eller är den förtäckt reklam för Rheborgs fotobok Backstage? Det jag lärde mig i avsnitt ett var ungefär att ska man ta ett porträtt på sig själv (självporträtt?) så måste man anlita ett proffs med Profotorigg i studion.
Jag kommer nog att ge serien en chans till, om jag inte har något bättre för mig.
Jag tror syftet är att köpa sig en ny kamera och dra av den på TV produktionen…och samtidigt få betalt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Vad är syftet med serien? Att vi tittare skall lära oss något eller bara se fotografihobbyn ur två humoristers synvinkel? Eller är den förtäckt reklam för Rheborgs fotobok Backstage? Det jag lärde mig i avsnitt ett var ungefär att ska man ta ett porträtt på sig själv (självporträtt?) så måste man anlita ett proffs med Profotorigg i studion.
Jag kommer nog att ge serien en chans till, om jag inte har något bättre för mig.
Jag tycker det var intressant att de såg självporträtt ur olika perspektiv.

– Man kan försöka skildra sig själv så äkta som möljigt.
– Man kan välja att berätta något om sig själv
– De flesta vill ta självporträtt för att ha kontroll över hur de framställs

Min erfarenhet efter 25 år inom fotoklubbsörelsen är att det saknas folk som sätter igång tänkandet och får en att se foto ur nya perspektiv. jag tror att serien har potential att göra det.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Ingen skillnad på SvT och dessa kanaler idag, vad sägs om Kändisbarnvakten: "Svenska nöjesprofiler ska ta hand om barn i olika åldrar"

Det kunde varit värre, Peter Settman leder en tävling där Svenska nöjesprofiler tävlar med bilder!

Uj? Är det också SVT?

Du ser, jag tittar så sällan på TV då väldigt lite lockar mig nu för tiden. Annars kom ju denna serie väldigt lagom inför jul. Kanhända kommer försäljningen öka av kameror november/december.

Betala TV-licens å få en kamera på köpet. Eller, har du betalt licens får du köpa kameran ändå.
 

Ibis

Aktiv medlem
Själv gillade jag programmet rejält. Ingen fokus på utrustning över huvud taget, visst de höll i rätt rejäla kameror och besökte fotografer med fin studioutrustning men inte ett enda ord om vare sig märke, bilder/sekund, fullformat vs crop etc. Inget om att man behöver kamera X eller stativ Y för att lyckas med sina bilder.

Det är istället ett program om två vänner som delar ett fotointresse och nu tar chansen att utforska det tillsammans, där de också bjuder med oss på resan. Jag behöver inte mer utrustningsbabbel, eller ens hur en yrkesfotografs vardag ser ut, det finns det hur mycket som helst av på nätet och i allehanda dokumentärer.

Jag ser fram emot nästa avsnitt.
 

beetle

Aktiv medlem
Och vad blev resultatet? Två tramsiga porträttbilder! Rheborg tar av sig en tröja och Schyffert använder sig av ett tramsigt attribut, en orange peruk! Ur porträttsynpunkt vad gav detta program? Måste nog medge att jag somnade till mitt i programmet och det säger väl allt vad jag tyckte om det första programmet.
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
Och vad blev resultatet? Två tramsiga porträttbilder!
Var inte det också poängen? Att en porträttbild inte nödvändigtvis behöva vara ett försök att "göra sig läcker"?
Programmet ska ses som underhållning för fotonyfikna, inte Utbildningsradions fotokurs. Och som underhållning för fotonyfiken tycker jag det funkar.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Var inte det också poängen? Att en porträttbild inte nödvändigtvis behöva vara ett försök att "göra sig läcker"?
Programmet ska ses som underhållning för fotonyfikna, inte Utbildningsradions fotokurs. Och som underhållning för fotonyfiken tycker jag det funkar.
Håller med. Väldigt upprepar samma bildlösningar gång på gång. Programmet var ett sätt att få folk att reflektera över hur de plåtar och komma loss.

Om ambitionen är att nå en så stor massa som möjligt tror jag att det här anslaget krävs. En Utbildningsradion-variant (som exempelvis Göran Segeholm gjort för Utbildningsradion) skulle nå en betydligt mindre publik.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Och vad blev resultatet? Två tramsiga porträttbilder! Rheborg tar av sig en tröja och Schyffert använder sig av ett tramsigt attribut, en orange peruk! Ur porträttsynpunkt vad gav detta program? Måste nog medge att jag somnade till mitt i programmet och det säger väl allt vad jag tyckte om det första programmet.
Och vem är du att avgöra hurvida en bild är tramsig eller inte?Det är nog många medlemmar på denna sida som skulle må bra av att ta tummen ur röven och inte ta sig på sånt stort allvar.

Börjar blir lite trött på på elitismen inom denna hobby...
 

tormig

Aktiv medlem
Om ambitionen är att nå en så stor massa som möjligt tror jag att det här anslaget krävs. En Utbildningsradion-variant (som exempelvis Göran Segeholm gjort för Utbildningsradion) skulle nå en betydligt mindre publik.
Eller så är de, som vanligt, bara fega. Tänk om de skulle våga, med just Göran Segeholm, på bästa sändingstid. Är det inte det man skall ha SvT till? Det finns gott om andra kanaler där sk kändisar får plats.
 

VisualD

Aktiv medlem
Jag tycker avsnittet försökte krossa muren av självporträtt som "den perfekta bilden" på personen i fråga och istället faktiskt fånga liv, vilket de lyckades med i min mening.

Jag uppskattar att 99% av alla självporträtt är extremt kontrollerade och ett desperat försök av personen att försöka förmedla en slags projicerande bild av den man vill vara. Jag tror tyvärr inte jag mer än ett aller två självporträtt som inte faller under det sistnämnda.
 

beetle

Aktiv medlem
Och vem är du att avgöra hurvida en bild är tramsig eller inte?Det är nog många medlemmar på denna sida som skulle må bra av att ta tummen ur röven och inte ta sig på sånt stort allvar.

Börjar blir lite trött på på elitismen inom denna hobby...
Jag får väl lov att tycka bilderna är tramsiga? Jag plåtar inte mycket porträtt och har aldrig kunnat det (jag har väl suttit på min tumme) men om jag gjorde det skulle jag nog inte använda mig av rekvisita i någon större grad eller andra larviga attribut.
 

tormig

Aktiv medlem
Och vem är du att avgöra hurvida en bild är tramsig eller inte?Det är nog många medlemmar på denna sida som skulle må bra av att ta tummen ur röven och inte ta sig på sånt stort allvar.

Börjar blir lite trött på på elitismen inom denna hobby...
Ja, det absolut värsta man kan göra är att ta något på allvar.
 

Falumas

Aktiv medlem
Vi som hänger här tar oss säkerligen alla på lite för stort allvar. Vi strävar alla redan åt olika håll och har ofta lite svårt att förstå varför inte alla andra strävar åt samma håll som oss själva.

Jag tyckte programmet var lysande. Dessa är ute efter stora massan och använder sig säkerligen av statistik för att se vad stora massan tycker om att fotografera. Att det sedan blir en humoristisk tvist på resultatet är kanske inte helt konstigt med tanke på vilka herrar det är som gör det.

/Karl
 
ANNONS