Annons

SVT's Alla är fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hörde om detta på radion igår och visst kan det låta lockande. Jag hoppas att det blir bra.
Jag är dock rädd för att det blir snabbmatsunderhållning, precis som allt annat de håller på med.. vilket skulle kunna gå ut över seriositeten som jag anser att denna fotogenren behöver.
Det lät lite som att själva packeteringen baserar sig på ett tydligt mått av humor.. hmm

Jag tycker det är så mycket oseriositet och slentrian slamsighet redan, även om jag vet att vissa menar motsatsen. Johans bilder är bra rent objektivt sedan tidigare, mannen har koll på fotoestetiska kvaliteter och behöver inget underhållande koncept.

Men som sagt. Hoppas det blir bra. Jag kommer att hålla ett vakande öga öppet :)

/N
 

MrDip

Aktiv medlem
För dom som missade det så sändes idag det första avsnittet i den nya programserien "Alla är fotografer" med Henrik Schyffert &Johan Rheborg. Jag gillar upplägget och ser fram emot kommande avsnitt. Om jag skulle klaga på något så är det programmets längd, 28 minuter. Vill se mer :)

Vad tycker ni? Synpunkter, tankar, åsikter...

http://www.svtplay.se/video/1595949/del-1-av-6
 

AFJ

Aktiv medlem
Kul att SvT uppmärksammar vår hobby.

Kändes som om programmet var lite spretigt och trevande och saknade en röd tråd. Men det kanske var meningen...

För fotonörden var det givande men för den som ännu inte upptäckt foto som hobby tror jag inte att programmet gav så mycket.

Kommer dock fortsätta att följa serien.
 

frwe

Aktiv medlem
Litet kul var det och det kan säkert ge uppslag och idéer. Tur att det var med andra fotografer i programmet för jag tycker inte de hade så mycket att komma med själva men det är väl det som är tanken. Tycker också det var litet kort, blev aningen hafsigt på något sätt. /Frode
 

b-krantz

Aktiv medlem
Blev väldigt besviken av programmet. Tycker att de slarvade bort en riktigt bra idé.

Jag skall ge det en chans till. Är det samma låga kvalitet då, får de klara sig utan mig som tittare.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag tycker att programmet var bra. Jag tror att de lyckats få många att se på självporträtt på ett mer mångfacetterat sätt.

Jag kan förstå att en del tycker att herrarna är snackiga, men jag tror att deras stil gör att fler kollade än om man skulle anlagt en mer seriös ton.

Man kan berätta mer än så är, men frågan är om folk i allmänhet kan lära sig mer än så här. Därför tror jag att programmet är effektivt ur folkbildningssynpunkt.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Tycker dom lyckades bra. Synd bara att det var så kort. Extra plus att dom hade kvinnliga fotografer med, vår hobby tenderar att bli lite väl gubbigt!Ser fram emot nästa avsnitt!
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Funderade lite på vilka som är målgruppen för det här programmet och gissar att det är de som mest lägger ut sina bilder på facebook och instagram. Om det är den inriktningen så kan jag delvis förstå varför upplägget är som det är.

Sett som helhet tyckte jag att de förstörde ämnet totalt med allt tramsande och sambon som inte fotograferar särskilt mycket gick därifrån efter halva programmet.
 

Bertil V

Aktiv medlem
Det var lite rörigt men ganska underhållande. Jag tror att det kan bli spännande att se andra fotografer i aktion de kommande programmen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Så mycket som de puffat för detta program, på denna sida (reklammannens överst) i SVT å på andra ställen, kunde man ju tro att det gällde sport eller någons mobiltelefon sänt i en reklamkanal.

Tramsigt och enkelt i 28min. Tja, det är väl vad dagens människor orkar med?

Jag hoppas att programmet utvecklas då jag gärna hade önskat få höra mer om vad de inbjudna fotograferna hade å säga.

men å andra sidan gillar jag att dessa två bjuder på sig själva och inte alltid tar sig på sånt alvar, som om programserien hade gjort av nåt "kulturprogram".
 

cls

Aktiv medlem
När två av mina absoluta favoritunderhållare gör ett program om min största hobby så var förväntningarna på förhand såklart höga. Och jag tycker att programmet i stort sett lyckades leva upp till dem. Ska jag klaga på något så hade jag velat ha ett entimmesprogram för att hinna täcka upp ämnet bättre, nu blev det lite för bråttom fram till målet. Man ska nog inte förvänta sig att Schyffert & Rheborg ska göra ett rakt igenom seriöst program (ännu), utan en lagom dos humor och spex lyfter i alla fall i mitt tycke underhållningsvärdet.

Dagens ämne, självporträtt, är dock inte nåt jag är särskilt intresserad av. Men jag blev definitivt mer intresserad av ämnet efter att ha sett programmet, det kanske blir till att skaffa peruk.

(Min fru satt förresten bredvid i soffan och fick sig ett skratt alldeles i början av programmet när det talades om nåt i stil med ”medelålders män med lite för dyr kamera”. Är det nån som fattar vad som var kul med det? ;-)
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Smaken varierar. Jag såg ungefär halva programmet och det jag såg tilltalade mig inte. Men det betyder bara att det var ett program som inte passade min smak. Andra har säkert en helt motsatt åsikt och det är som det skall vara.
Vad var det då som inte tilltalade mig? Den ytliga flamsigheten. Fick intrycket att programmets främsta uppgift var att Rheborg och Schyffert skulle få visa upp sina nunor. Och så har väl det faktum att jag aldrig gillat någon av dessa två också sin del i min syn på programmet vars följande avsnitt får klara sig utan mig som åskådare.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Funderade lite på vilka som är målgruppen för det här programmet och gissar att det är de som mest lägger ut sina bilder på facebook och instagram. Om det är den inriktningen så kan jag delvis förstå varför upplägget är som det är.
Tror programmets titel skvallrar om vilken målgruppen är :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Vad är syftet med serien? Att vi tittare skall lära oss något eller bara se fotografihobbyn ur två humoristers synvinkel? Eller är den förtäckt reklam för Rheborgs fotobok Backstage? Det jag lärde mig i avsnitt ett var ungefär att ska man ta ett porträtt på sig själv (självporträtt?) så måste man anlita ett proffs med Profotorigg i studion.
Jag kommer nog att ge serien en chans till, om jag inte har något bättre för mig.
 

afe

Aktiv medlem
De som tycker mest illa om det här programmet är nog just medelålders män med lite för dyr kamera (och som tar sig själva på lite för stort allvar) ;)
 
ANNONS