Annons

Billiga ramar och passepartouter VART?

Produkter
(logga in för att koppla)

gameburg

Aktiv medlem
Finns det något billigt ställe med bra sortiment i sthlms-området eller norrort, som säljer billiga och bra ramar och passepartouter. Även internetbutiker av intresse!

Ett annat problem: De flesta ramar håller inte de mått en förstoring gör t ex 20x30 är oftast 21x30 i ramstorlek, vilket inte är helt optimalt. Detta gäller likväl passepartouter, det närmaste jag kommer 20x30 (optimalt ca 18x28) är 17x23 om jag inte ska specialbeskära en hos tex gallerix (schwaijndyrt;-).
Detta upplever jag vara mycket frustrerande.
Någon som vet varför det är så och om det finns någon firma som säljer mer fotoinriktade passepartouter (2x3-förhållande)?


Ursäkta stavningen;-)

/patrik
 
Hej!

Bara en liten tanke ang. ramar och annat: IKEA och Clas Ohlson har mer än man tror ibland. Jag köpte billiga och bra ramar nyligen på IKEA. Clas Ohlson kan man kolla in här. Jag tror att de säljer passpartout och lite annat. Lycka till!
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Billigt beror på vilken kvalitet det ska vara. IKEA har billiga ramar men deras passepartouter är inte så mycket att hurra för.

Hur många ramar ska du köpa. Kanske lönar det sig att köpa en passepartoutkniv.

Jag kan fixa billiga ramar och finns i norrort.
 

Jan vdV

Avslutat medlemskap
Jag har köpt passepartouts hos gallerix i flera år och visst finns det fotoanpassade sådana där!?

Kopian 200x300mm passepartoun är 190x290mm(+- ngn mm) invändigt och utvändigt är måtten 300x400mm.
Finns i många färger och ramar finns givetvis att tillgå.

Finns till de flesta mått som fotopapper har, iaf dom jag har provat.

Brukar handla på gallerix i pub-huset, kolla där.

Mvh/Jan
 

Jeppe

Aktiv medlem
Åhléns har passepartouter till 20x30, utv. mått 30x40. Gallerix har (precis som Jan säger, även de passepartouter i varierande storlekar).
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Jag kilar in med en liten fråga som jag vandrat med en stund,,

Jag har länge tänkt investera i utställningsramar, har mailat några prof,, fotografer med fråga men inte fått ngr tydliga svar konstigt nog.-/

Jag ser efter en stabil ram i svartlackerad aluminium,, i storleken 60-80 st.

Visst kan man köpa dem finaste på Gallerix för 300,-st men jag tänkte mig ngnstans på webben MEN hittar INGET mdär själv:)!!

Kanske ngn av er som har ett tips?

Mvh Niclas.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
elin f skrev:
är det inte lätt att göra egna passepartouter?

Faktiskt ganska svårt!

Även med en proff,, skärare så krävs en god del övning innan det går smidigt och lätt.

Men när man kommit igån så går det ganska lätt, för mig så krävdes det en del övning för att skära perfekt anpassade ..pptouer,, Det är en stund sedan jag skar sisst och det krävs lite jobb innan jag kommer igång igen, inte som att cykla, för mig i alla fall:)!

Ser framför mig att det blir svårt att skära pptouer i stora strl med enkla skärare,, men att det går ja det gör det ju såklart:)!

Besök en inramare och be om råd och att få kika på lite,, folkens i dessa butiker brukar vara mkt trevliga och ofta ha tid. Dessutom så kanske han har en gammal proffsskärare som står till salu!!

Mvh niclas,

Ps, Det hela beror såklart på vilken kvalitet man önskar och den kvalitet på pptouen man använder,,
 

ekfeldt

Aktiv medlem
Jag har köpt ett större antal ramar från IKEA.
De stora tyngre ramarna skall man vara noga med!
Om man gör upphängningsvajern för kort så blir påfrestningen på masonitskivan för stor och tavlan ramlar ned.
Med en längre vajer så blir det bättre.
Ramarna som jag skriver om är "Virserum" 70x100CM
Jättefina ramar men om man har möjlighet så skall man sätta skruvar i sidorna som man kan fästa vajern så är man säker på att det håller.
 
ANNONS