Gammal 2011-01-08, 18:26
Helmetrock

Men ska vi inte lägga in en omröstning så vi kan bestämma demokratiskt om killen ska få äga mer än ett batteri?

Det fins väl hur många tillfällen som helst där man behöver mer än ett batteri. Själv har jag 5 varav ett original och aldrig någonsin att jag skulle betala Nikons fantasipriser för deras batterier när det finns i princip lika bra för 1/3 - 1/5 av priset! Det är klart att om ett par år kanske originalet är det enda av dem som fortfarande lever, men jag tar den smällen då. Jag har betalat mindre för mina 4 piratbatterier än vad ett original kostar i Sverige.

I några tiotal minus håller ett batteri i 45-90 minuter oavsett om man tar bilder eller inte. Är man ute på resande fot tar en näve batterier mindre plats än ett batteri och en laddare inkl. ev. adaptrar och kablar. Är man ute i naturen i ett par dagar behöver man också ha med sig hela batterikapaciteten man behöver från början. Eller om man helt enkelt vet att man kanske glömmer att ladda batteriet när man kommer hem.

Ett tips, är man på resande fot kan ofta lokala fotohandlare ladda ens batterier, ibland för några tior. Praktiskt när jag var på Nya Zeeland. Jag hade glömt laddaren på hotellet och var ute och hajkade i 21 dagar :-)
Gammal 2011-01-08, 18:31
Makten

Gården skrev: Visst, pirat kanske funkar, men orginal är ändå orginal.
Ja, vilket endast betyder att det står "Nikon" på det. Innehållet kan till och med vara precis samma, eftersom i stort sett alla batterier är uppbyggda av standardceller i olika konfigurationer beroende på vilken spänning som krävs.

För övrigt är "pirat" felanvänt som vanligt, om du inte avser falska Nikonbatterier.
Gammal 2011-01-08, 18:43
Pippo

Arg
Jösses vilket rabalder det blev om min lilla batterifråga. Känns konstigt att jag ska behöva motivera för dig, Tore, men svarar ändå så att du kan sova gott i natt.

1. Originalbatteriet i min BEGAGNADE D700 har sett bättre tider.

2. Jag reser ofta och har inte alltid lust / möjlighet släpa med mig laddare. Packningen blir ofta tung nog ändå. Att ha med ett extra batteri som back up känns bra för MIG.

3. Kan inte påstå att jag är fattig, men har ej heller behov / lust att köra på två hus etc. För mig som amatör räcker det och blir över med ett hus.

4. Jag köper gärna ett Nikon, men betalar inte överpriser såvida inte originalet är märkbart bättre än pirat. Å andra sidan har jag, uppenbarligen till skillnad från en viss annan, inga behov att hävda mig genom att enbart köpa dyrast möjliga.

Tack jdandanell och övriga för svaren. Får bli ett sådant du länkade till eftersom det är ett originalbatteri men drygt 40 % billigare än här i SE.

Senast redigerad av Pippo den 2011-01-08 klockan 18:49.
Gammal 2011-01-08, 18:48
elohim

Köp ett PDK-1 så får du oändligt mycket batteri ...
Gammal 2011-01-08, 18:50
Pippo

elohim skrev: Köp ett PDK-1 så får du oändligt mycket batteri ...
För tungt. Gillar smidigheten med enbart huset.
Gammal 2011-01-08, 18:53
elohim

Pippo skrev: För tungt. Gillar smidigheten med enbart huset.
Förstår det, resonerar precis likadant.
Men ibland är det ändå värt det i stället för flera mindre batterier (och ibland laddare).
Gammal 2011-01-08, 18:59
Pippo

elohim skrev: Förstår det, resonerar precis likadant.
Men ibland är det ändå värt det i stället för flera mindre batterier (och ibland laddare).
Så sant, men då hade jag nog gått på en beg D3 istället. ;)
Gammal 2011-01-08, 19:41
keckax

Tänk att den här typen av diskussioner alltid dyker upp varje gång batterier som inte är oginal kommer på fråga.

Vissa av er här och som tycker det är snålt med icke-orginalbatteri har i sin kameraväska gluggar av annat märke än huset. Har man köpt ett kamerahus för bla-bla tusenlappar så ska man väl inte snåla in på objektiven...

/K
Gammal 2011-01-08, 19:47
Pippo

Touché. ;)
Gammal 2011-01-08, 19:52
Calle S

keckax skrev: Tänk att den här typen av diskussioner alltid dyker upp varje gång batterier som inte är oginal kommer på fråga.

Vissa av er här och som tycker det är snålt med icke-orginalbatteri har i sin kameraväska gluggar av annat märke än huset. Har man köpt ett kamerahus för bla-bla tusenlappar så ska man väl inte snåla in på objektiven...

/K
Min tanke är att garantin kanske inte gäller om det blir problem med kameran i samband med icke-originalbatteri.

Annars struntar jag väl i vad människor använder för batterier, mp3-spelare, el-vispar eller vad det nu kan vara. Jag försökte ge ett annat perspektiv på det, på det sättet som man gör på ett forum.
Gammal 2011-01-08, 19:54
Johan_Lindgren

Skaffade ett extrabatteri till min D200 för 50kr via ebay innan en resa till lofsdalen i julas, har ännu inte märkt någon funktionell skillnad på mina två batterier även om det ena är pirat - det har tjänat mig väl!!
Gammal 2011-01-08, 21:37
Makten

Calle S skrev: Min tanke är att garantin kanske inte gäller om det blir problem med kameran i samband med icke-originalbatteri.
Frågan är vad det skulle kunna bli för problem. Om batteriet är dåligt så funkar inte kameran, men den lär inte pajja. Det enda jag kan tänka mig är haveri i samband med laddning, men det gör man ju ändå inte i kameran.
Gammal 2011-01-08, 21:40
sukram

Gården skrev: Håller med Tore i det här fallet.

Köpa kamera för nära 20 k, och sen snåla på ett par batterier har jag aldrig fattat.
Visst, pirat kanske funkar, men orginal är ändå orginal.

Att sen orginal är oförskämt dyra, det är en annan femma.

Bara mina 2 cent !
Om nu pirat är lika bra, varför betala extra för samma sak?

"bara för att" eller?
Gammal 2011-01-08, 21:57
elohim

sukram skrev: Om nu pirat är lika bra, varför betala extra för samma sak?

"bara för att" eller?
Men det är ju inte alltid lika bra ...
Gammal 2011-01-08, 22:24
Calle S

Makten skrev: Frågan är vad det skulle kunna bli för problem. Om batteriet är dåligt så funkar inte kameran, men den lär inte pajja. Det enda jag kan tänka mig är haveri i samband med laddning, men det gör man ju ändå inte i kameran.
Ja, men då är det väl bara att köpa, då.

Jag tycker ju iofs att det kan vara lite läskigt med batterier, man har ju iaf hört om mobilbatterier som blivit stekheta och pajjat mobilen. Jag skulle inte sätta i ett icke-orginal i en kamera för så mycket pengar.

Over & out:-)
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:56.