Annons

Gruppfoto=svårt

Produkter
(logga in för att koppla)

froslunda

Aktiv medlem
Jaha, då var det dags igen, lagfoton.
Hur gör ni? Inställningar o så vidare.
Tycker aldrig att jag får till det.
Har extern blixt och en EOS 40D.
Innomhus brukar sluta med näst intill med fiasko, utomhus är lite lättare.
Finns det någon skolfotograf här på FS som kan tipsa lite.
Gunnar
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
Inomhus kör jag med blixtar, två st i reflekterande vita paraply. bländare 13 ger bra skärpedjup. 50mm fast objektiv på digitalkamera med fullformatsensor. Tänk på att ljuset helst ska belysa alla rader lika mycket om de står bakom varandra. Det blir svårt om du kör med en kamerablixt "rätt på"

Utomhus bör du undvika direkt solljus. Uppsök skugga utan att ha för ljus (solbelyst) bakgrund. Upplättningsljus från blixtar (enl. beskr. ovan) är inte fel.

Jag tycker uppställningen är svårast. Jag har lärt mig att man inte ska ha för bråttom om man är ovan. En snygg och genomtänkt uppställning är väldigt trevligt.

mvh /Peter
 

froslunda

Aktiv medlem
Tackar!
Tyvärr har jag bara en 550 blixt.
Det är svårt med uppställningen, även med vuxna är det jättesvårt.
gunnar
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
Har du inte möjlighet att hyra blixtar? Känner du kanske någon i närheten som du kna låna av, eller finns det någon återförsäljare som hyr ut studioutrustning? En enkel uppsättning med två kompaktblixtar och ett par paraply kostar inte mycket.

Annars är det att försöka hitta en mindre lokal och rikta blixtan i ett ljust tak för att få ett allmänt ljus som räcker långt. Det är bra kräm i 550an så den ska man inte underskatta.

Lycka till!!

//Peter
 

dick2

Aktiv medlem
Hej!
Kapar tråden lite. Liten fråga Peter, har två oktaboxar 120cm som jag tänkt använda till gruppfoto då mina d-lite2 är för klena för att slå i paraply. Finns det nåt förhållande mellan avstånd blixtar, respektive bredd på gruppen, typ riktlinje var man skall ställa blixtarna.

mvh Dick.
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
dick2 skrev:
Hej!
Kapar tråden lite. Liten fråga Peter, har två oktaboxar 120cm som jag tänkt använda till gruppfoto då mina d-lite2 är för klena för att slå i paraply. Finns det nåt förhållande mellan avstånd blixtar, respektive bredd på gruppen, typ riktlinje var man skall ställa blixtarna.

mvh Dick.
Tar inte octaboxarna upp mer ljus än ett par reflekterande paraply?

Du måste hela tiden tänka på att om du flyttar blixtarna längre bort, så tappar du snabbt i ljusstyrka. En fördubbling av avståndet innebär 1/4 av ljusmängden. Man ökar eller minskar ljusets mängd i kvadrat i förhållande till avstånd.

Vad du kan göra är att öka ISO något på kameran för att klara ljuset bättre. Det är inte alltid bäst med lägsta ISO bara för at man står i en studio. Senast jag fotade gruppbilder använde jag ISO200 för att slippa ha så mycket effekt på blixtarna.

Någon tumregel på hur "brett" du kan ljussätta vet jag inte. Jag föreslår att du placerar alla på ett sätt som du tycker är snyggt och sedan placerar du blixtarna rätt högt och med avstånd som känns rimligt. Kan tänka mig att en bra utgångspunkt är om du bildar en liksidig triangel mellan blixtar - grupp. Alltså samma avstånd mellan blixtarna som det är fram till gruppen.

Tänk på att inte ha onödigt stort avstånd mellan främsta personen och personen längst bak i en grupp. Ju mindre gruppen bygger på djupet, desto större bländare kan du använda och blir därmed inte lika beroende av tokmycket ljus.

Testa ljussättningar på en grupp stolar mot en vägg eller vad som helst innan och bilda dig en uppfattning om hur stora skärpedjupen blir med olika bländare osv....

Mvh /Peter
 

dick2

Aktiv medlem
peter_wahlström skrev:
Tar inte octaboxarna upp mer ljus än ett par reflekterande paraply?

Du måste hela tiden tänka på att om du flyttar blixtarna längre bort, så tappar du snabbt i ljusstyrka. En fördubbling av avståndet innebär 1/4 av ljusmängden. Man ökar eller minskar ljusets mängd i kvadrat i förhållande till avstånd.

Vad du kan göra är att öka ISO något på kameran för att klara ljuset bättre. Det är inte alltid bäst med lägsta ISO bara för at man står i en studio. Senast jag fotade gruppbilder använde jag ISO200 för att slippa ha så mycket effekt på blixtarna.

Någon tumregel på hur "brett" du kan ljussätta vet jag inte. Jag föreslår att du placerar alla på ett sätt som du tycker är snyggt och sedan placerar du blixtarna rätt högt och med avstånd som känns rimligt. Kan tänka mig att en bra utgångspunkt är om du bildar en liksidig triangel mellan blixtar - grupp. Alltså samma avstånd mellan blixtarna som det är fram till gruppen.

Tänk på att inte ha onödigt stort avstånd mellan främsta personen och personen längst bak i en grupp. Ju mindre gruppen bygger på djupet, desto större bländare kan du använda och blir därmed inte lika beroende av tokmycket ljus.

Testa ljussättningar på en grupp stolar mot en vägg eller vad som helst innan och bilda dig en uppfattning om hur stora skärpedjupen blir med olika bländare osv....

Mvh /Peter
Tack för infon Peter. Nej dom är av paraplytyp blixten riktad mot frontduken.Jag kör dom utan duk fram med en deflektor mitt för blixtröret.
Detta ger ca: f:8 iso 200 på 6-7m håll.

mvh Dick
 

Rogerber

Aktiv medlem
froslunda skrev:
Tackar!
Tyvärr har jag bara en 550 blixt.
Det är svårt med uppställningen, även med vuxna är det jättesvårt.
gunnar
Ett par 300w bygglampor från Clas Olsson så får du ljus i alla fall... Jag tycker väl inte att en 550 är "bara". Det är en rätt hygglig blixt. Efter den kom väl 580 på tronen..
 

aswe

Aktiv medlem
Tycker det blev skitbra. 1/25! Varför inte om det fungerar.

Nästa utmaning blir att göra samma sak med en avdelning på ett dagis.
 

froslunda

Aktiv medlem
aswe skrev:
Tycker det blev skitbra. 1/25! Varför inte om det fungerar.

Nästa utmaning blir att göra samma sak med en avdelning på ett dagis.
Ja jösses...dessa damer tog ca: 1 timme att fota i olika matchställ osv.
Ringer dagiset, så sticker jag!
Gunnar
 
ANNONS