Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När kommer efterföljare till D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Inget som hört/läst något?

Så jäkla less på denna kamera.
Frågan är om den inte redan kommit i form av D600 och D5200. Med fyra fullformatkameror från Nikon förra året känns det som de satsar på fullformat för avancerade användare och DX format för sina instegsmodeller, men hur det faktiskt blir vet bara Nikon.
 

Kullis

Aktiv medlem
Jag tror också den är ersatt iom D600 och D5200, möjligen kommer det någon ' hoppas hoppas' mjukvaruuppdatering för att hantera ISO m.h.a funktionsknappen el. liknande, och om det går ändra bländare i live- view.

Vad är det som du tycker är så kass med den?
Jag tycker den f.ö är en mkt bra kamera.
 

eskil23

Aktiv medlem
Nikon säljer fortfarande D7000 och D300s och de är vid det här laget de äldsta kamerorna i deras sortiment. Därför tror jag att Nikon inser att det fortfarande finns marknadsutrymme för en "professionell" DX-kamera. Jag har varit lite sugen på att uppgradera till någon av dessa, men jag har bestämt mig för att vänta på en uppföljare i stället.

Tyvärr får jag nog släppa tanken på en flip-screen. En sådan är antagligen för svår att vädertäta för att bli verklighet i en kamera i segmenten över amatörkameror.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Inget som hört/läst något?

Så jäkla less på denna kamera.
Det låter som om det är "köpa nya prylar"-centrum som är lite överaktivt... ;)
Är det bara det du vill tillfredställa i tre minuter så är det väl bara att köpa en D600. Då får du kanske chansen att göra av med lite pengar på objektiv också om du har DX-objektiv som behöver bytas ut. Det kommer att flöda stora mängder signalsubstanser, så att en massiv eufori infinner sig i takt med att sedelmalarna kryper runt i plånboken. :p

Ingen annan lär ha hört särskilt mycket mer än vad som går att läsa på nätet. De som eventuellt har gjort det kan knappast skriva i ett forum som Fotosidan. Sedan finns det de som gillar att spekulera vilt, men det är ju något annat. Någon ersättare lär det nog komma förr eller senare. Gapet som skulle bli när både D7000 och D300s försvinner blir väldigt stort, så det känns inte som ett trovärdigt scenario att båda modellerna bara försvinner utan ersättare. När är förstås en annan fråga. :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag var nog bergsäker på att en D400 skulle ha kommit i stället för D7000. Nikonsortimentet består ju av fina instegskameror typ D3200 upp till D5200. Canon kör med uppdateringar FW till sin 7D som dock är lite nyare än D300, D300s var väl lite uppdaterad.

Har Nikon målat in sig i ett hörn här kan man undra, för modellerna börjar att äta av varandra, D5200 är skarpare än gamla D90 som var steget efter D300 tidigare, och nu nästan värre än D7000 i och med liknande autofokussystem och 24Mp.


Anser dom att kameramarknaden är något mättad då prisbilden har sjunkit överlag med överraskningen D600 i spetsen. Flera med Nikon har nått långt i dag vad gäller bildkvalitet så det måste vara svårt att överraska, en D400 kan nog inte chocka om den kommer och som sagt så krämade man på ordentligt med nya D5200.


Ersättare till D7000 lär väl komma så det får kanske bli efterträdaren till D300 med annan beteckning då, men personligen tycker jag beteckningen D300-D400 är mera slagkraftigt än D8000 om det blir så.


//Bengt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag tro på två st i DX, en D7100 som har massa pixlar där man kramar ut det som går ur en DX sensor som typ D800. Sedan kommer en D400 som kanske får 16Mpix, men där man satsar på b/s och AF mm, som är en typ D4
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Att jag är less på min D7000 beror på att jag köpte den efter 1år på marknaden o hoppades att focusproblemen jobbats bort. Så var det inte.

Lämnades in för justering. Det blev bra.

Den hade ofta problem att hitta fokus, (åkte fram ontillbaka) även utomhus i dagsljus på sommaren. Fotograferade bröllopsbilder som blev felfocuserade o suddiga.
Då blev jag väldigt besviken då den måste skickas in igen. Med ett stort fotointresse vill man inte vara utan kamera 3-4v. Men personalen på nikon är alltid trevliga så jag fick lånekamera.
De bytte några delar i kameran.

Några månader senare är jag irriterad igen på att den inte hittar fokus. Den lilla hjälp af-lampan lyser aldrig. (självklart är den on i meny)
Nu riktigt besviken på att bli utan kamera igen. Skriver några arga meningar på replappen.

De skickar en ny kamera från lagret i Holland. Ganska färsk med andra ord.

Glad över att ha blivit av med måndagsexemplaret.
Men efter några fotograferingar upptäcker jag att även denna bakfocuserar. Men nu vill inte nikon betala frakten som de gjorde gången innan för nu är det en ny kamera, men för mig är det fjärde gången den ska in. Blir så jäkla irriterad att jag tappar lusten att fotografera. Funderar på system byte till C. Vill inte se en D7000 nå mer.

Var upp till nikon och fick den justerad på 20min. Pratade med en trevlig duktig tekniker. Han sa att den höll sig inom fabrikstoleransen men i ena Max/min läget. Så han justerade in den till mittläget som det ska vara.
Så den är ok nu.
På ett ansiktesporträtt så hamnade skärpan på örat trots fokusering på ögat. Det är inom nikontoleransen!
Tror säkert det är fler än jag som har detta problem men kanske inte märkt. Beror på hur noga man är.

D600 motsvarar inte D7000 då den har Max 1/4000 inte 1/8000. Viktigt med storbländare o ljust ute. Då är det D800 som gäller men det svider i plånboken.
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Bortsett från de problemen är det en bra kamera. Men med för stora tillverkningstoleranser.

Verkar som de tänkte. Om vi bygger in en justering i kameran behöver vi inte vara så noga i fabriken.
 

Tokoza

Aktiv medlem
AF hos objektiv kan också vara felinställt, så allt behöver inte vara husets fel. Har både objektiv och hus varit inne på justering samtidigt?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Ååååååh, och om du tittar på Nikons senaste historia från D800 och D600, tycker du att du har någon orsak att tro att efterföljaren till D7000 skulle klara sig ifrån problemen? ;-)

Tyvärr tror jag inte alls på en D400 som efterföljare till D300, ser man på objektiven som släpps är DX enbart för amatörer och nybörjare. Det är FX som tar över semipro. Jag gillar det inte alls, jag skulle gärna se att det kom en D400, men jag tror inte på det för ett ögonblick tyvärr. D300s är den sista i ett utdöende släkte...
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Nej kanske inte. Har hört något om prickar på sensorn.

Jag har pratat med en D800 ägare och han var också lite fundersam över att autofocusen jagar på en 25000kr kamera.
 

Saneringa

Medlem
Enligt Nikonrumors så ska ersättaren till D7000 släppas innan april 2013 så det torde ju snart komma ut lite info om vad vi har att vänta oss!
 

Rickard.v

Aktiv medlem
Haha det tror jag nog du kan, men nu är den justerad o jag har inte hittat något bra alternativ så du får hålla ut till ersättaren släpps.
 
ANNONS