Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När kommer efterföljare till D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)
Några månader senare är jag irriterad igen på att den inte hittar fokus. Den lilla hjälp af-lampan lyser aldrig. (självklart är den on i meny).

Att den är "on" i menyn hjälper inte om man inte kikat i manualen. AF-Assist är enbart aktiv i ett av de tre autofokusmätlägena.

Ledtråd: Den är inte aktiv om du valt något av de två nedre lägena på AF-mode-vredet.

Jo jag har lärt mig att den funkar bara på mitten focuspunkten.

Vad menar du med af vredet? Är det där du väljer m/a ?

Men jag provade i massa olika lägen men inget lyse.

Som sagt, läs i MANUALEN (den digitala manualen är mer utförlig än den tryckta varianten). Sök efter "assist" så ser du vilka inställningar som implicit stänger av fokuslyset.

Jo jag har lärt mig att den funkar bara på mitten focuspunkten.

Vad menar du med af vredet? Är det där du väljer m/a ?

Men jag provade i massa olika lägen men inget lyse.

Sorry, D7000 har ingen sån knapp, del av mig. På D7000 trycker du in AF-knappen och använder främre kontrollvredet för att välja D39 och bakre vredet för att välja S

Då, och endast då, fungerar AF-Assist.

Man kan _lura_ igång den på centerpunkten, och endast centerpunkten i vissa andra lägen ocksp.

Återigen, detta står i manualen.

Angående efterföljare till D7000 och D300s så läste jag nyss att Canon planerar att släppa en uppföljare till EOS 7D (och antagligen 60D också, med tanke på beteckningen). Jag tror inte att Nikon kommer att ge upp det marknadssementet till Canon.

Men om det handlar om slutartiden på D600 så är ju problemet minimalt. Köp ett gråfilter som tar bort ca 2 steg så motsvarar det möjligheten till att kunna köra på 1/16000 i samma belysning som ex en D800. Har själv en D600 och ser inte avsaknad av 1/8000 som något problem över huvud taget.

Ryktet säger att D7100 annonseras i februari. Som sagt, det är tydligt att D7000 är helt på utgång, man blir blåst om man går på kampanjerna och köper den nu.

http://www.cameraegg.org/confirmed-nikon-d7100-to-be-announced-on-february-19-2013/

Trodde nog att en D400 skulle ersätta D7000 då man speedat upp D5200 så mycket som man har gjort, kan inte för mitt liv begripa varför en sådan framgångsrik och toppklassad kamera som D300s inte får en rejäl efterföljare, väntar inte alla ägare av D300s på en uppföljare, D7000 borde ha varit en D400 allra redan, vad ser Nikon för fördelar med D7000 varför skall den inbringa mer pengar än en D400.

D5200 kommer väl utan problem kunna hävda sig mot Canons 60D eller en kommande 70D. hela Nikons serie från D3000 och framåt säljs väl fortfarande liksom D5000 eller börjar dom att avta.

Ryktet säger att D7100 annonseras i februari. Som sagt, det är tydligt att D7000 är helt på utgång, man blir blåst om man går på kampanjerna och köper den nu.

http://www.cameraegg.org/confirmed-nikon-d7100-to-be-announced-on-february-19-2013/

Ursäkta...men vad sker då...kommer alla D7000 plötsligt utbryta 'stand clear this camera will self destruct in ten seconds' :D Men fortsätt kör på uppgraderingshysterin ni...bra att några håller kommersialismen rullande ;-)

Blåst är ett hårt ord. Jag köpte min D7000 på kampanj för 5990:- såg den är nere igen på en 6500:-, efter att ett tag ha varit uppe på 8000:-. En D7000 för en 6000:- är även när D7100 kommer ut ett bra köp, då den troligen kommer att ligga över 10000:-. Men om något år så blir det säkert en D7100

Blåst är ett hårt ord. Jag köpte min D7000 på kampanj för 5990:- såg den är nere igen på en 6500:-, efter att ett tag ha varit uppe på 8000:-. En D7000 för en 6000:- är även när D7100 kommer ut ett bra köp, då den troligen kommer att ligga över 10000:-. Men om något år så blir det säkert en D7100

Ja som sagt, det är ett riktigt bra pris. Vad jag menar är att de kör på med kampanjer etc utan att berätta att den nya är på g, det är det som är blåsningen. De vet ju om att det är så det är därför den är slut på många ställen och det är därför de kör kampanjer. Det borde vara rimligt att man som kund får veta det när man gör sitt val. Tycker det är fult. Jag skulle känna mig lurad om jag köpte en kamera och uppföljaren kom veckan efter utan att de berättat det.

Jag menade alltså inte att man blir pålurad en dålig kamera, D7000 är bra.

Vad kan man förvänta sig? Ca 20 mp och 6 bilder per sekund med brusnivåer motsvarande de gamlaflaggskeppen D3 / D700. Ett dynamiskt omfång lite under D600, kanske i nivå med D3s. Suveräna filmmöjligheter med förbättrad af i LV

Man vet ju inte om detta är ersättaren för D7000 eller också för D300, tror uppgraderingen beror på det. Om det enbart är för D7000 så blir det nog inte så stora ändringar utan lite bättre på mycket. Ersätter den D300 så tror jag det blir en snabb maskin med hög b/s.

Bentekalb, tror nog att flertalet som köper en D7000 vet vad som rör sig i fotovärlden och att sänkta priser beror på att något nytt närmare sig, men visst hade det varit bra att Nikon går ut med att vid detta datum kommer denna och riktpris xxxxx. Vi ser ju tex att detta görs delvis på tex objektiv från Sigma, Tokina o Tamron när de går ut med nya objektiv flera år innan de släpps på marknaden, dock saknas datum för release

ANNONS
Götaplatsens Foto