Annons

Underexponera dina tagningar

Produkter
(logga in för att koppla)

matti hiltunen

Aktiv medlem
Jag läste häromdan att (om man kör bildbehandling) bör underexponera sina bilder
eftersom överexponerade bilder oftast är boven
i dramat. Jag citerar: man bör ha histogrammet
lite till vänster. Detta kan man sedan korrigera
i bildbehandlingsprogrammet. Detta gäller speciellt raw-bilder.
Min fråga är: ska man tillämpa en viss
tumregel liksom minus1/2 steg el. 1/3 steg alltid
när man fotar ?
 

Andreas Olsson

Aktiv medlem
Det är felaktigt. Man skall exponera så långt till höger som möjligt utan att bränna högdagrarna. Detta för att slippa brus i mörka partier.
 

matti hiltunen

Aktiv medlem
Jag citerar hela pro-tip:et:
HISTOGRAM: use the LCD histograms of your DSLR
to evaluate exposure and not how it looks on the LCD screen. Overexposure is the enemy of all of us as the DSLR can have a tendency to burn out
highlights, therefore when shooting I always
err on having the histogram slightly on the
left on centre. This means that the image will be
slightly underexposed but the detail is preserved. This underexposure will take seconds
to correct using RSDP (raw shooting program)
with no degradiation to the image.
Slut citat.
Kemmentar !
 

johan_w

Aktiv medlem
ja, hellre överexponera utan att bränna ut highlightsen... Underexponera så skapar man bara ett hemskt brus. :)
 

Orky

Aktiv medlem
Du får ju mer brus om du drar upp exponeringen i efterhand på en udnerexponerad bild. Om du överexponerar försiktigt och ser till att inte bränna ut högdagrarna så blir det klart bättre. Lättaste sättet är ju att hålla koll histogramet och bilderna direkt efter du tagit dem för att kolla så du inte bränt ut nån högdager.
 

erro.se

Aktiv medlem
Man måste ju skilja på överxponering och utbrända högdagrar, det är två olika saker.

En bild med mestadels mörka motiv kan vara överexponerad men ändå inte ha utbrända högdagrar.
 

l-malmqvist

Aktiv medlem
Det där med att exponera till höger fungerar bara bra om man inte har starka röda eller blå färgtoner i högdagrarna, eller har RGB-histogram.

Ett vanligt luminanshistogram kan låta dig bränna ut ex. spotlightbelyst hud eller röda blommor i solnedgång rejält utan att det syns på histogrammet.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Håll till höger....det har vi gjort sedan 1967 ;)

En dåligt exponerad ISO400 som är upplyft i efterhand är sämre än en överexponerad (inte utfrätt) ISO1600...
 

Bilagor

peterA

Aktiv medlem
Men det här tipset utgår från att det finns ljus tillgängligt, eller hur? Jag har hamnat i läget att jag har för lite ljus och behöver ha korta slutartider (sport inomhus t.ex) och med en 70-200/4L så får man inte in så mycket ljus att det räcker. Det jag har gjort är precis som första inlägget säger, att underexponerat med kortare tid och sen höjt lite i RawShooter...

Nåt annat tips på det annat än att köpa en 2.8 IS?

peterA
 
ANNONS