Annons

Skumt färgbrus på 5d, åsikter önskas!

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Följande bild är tagen på 100 ISO med 5d. RAW-läge och konverterad i Phase One. Men den har ett konstigt färgbrus tycker jag, har märkt det på en del fler bilder tagna på låga iSO. Kan det bero p ånåt i efterbehandlingen eller kan det blivit nåt fel i kameran? Vad tror ni?

Hela bilden:
 

Bilagor

mange78

Aktiv medlem
Den är underexponerad i och för sig, har dragit upp exponeringen 0,95 i konverteringen. Men det är det att bruset ser pixligt och skumt ut som gör mig lite förbryllad..
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Nej det ser inte skumt ut, dina lågdager ser ut som som är exponerade efter 800iso, dvs som en underexponerad bild och som är lyft.Ser du till hela bilden så är signalnivån låg i skuggorna. Tittar du på brusbilden i högdager ser det normalt ut eftersom där är signalnivån så mycket högre trots underexponeringen.
Mikael
 
Senast ändrad:

mange78

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Nej det ser inte skumt ut, dina lågdager ser ut som som är exponerade efter 800iso, dvs som en underexponerad bild och som är lyft.Ser du till hela bilden så är signalnivån låg i skuggorna. Tittar du på brusbilden i högdager ser det normalt ut eftersom där är signalnivån så mycket högre trots underexponeringen.
Mikael
Ok. Hade hoppats på att du skulle uppmärksamma denna tråd. Du om någon kan ju det här med brus. Själv är jag rätt ny på det digitala, och har inte riktigt fått kläm på hur mycket bruset förstärks vid underexponering.

Tack för ditt svar!


Mvh Magnus
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Det sker rejält mycket om bilden inte är rätt exponerad, dvs om det ljus som skall ge en signalnivå redan är lågintensivt = mörkt ansikte under paraply, samtidigt så har du även en stark högdager i flickans tröja.
Bättre är att vid dessa tillfällen ge en något rikligare exponering och försöka backa in de ljusaste delarna/värdena. 5d klarar ca ett steg tillsammans med camera raw beroende på vilken av kanalerna som klips
Mikael
 

Jeppe

Aktiv medlem
Håll till höööger..säger jag. ;)

Som Mikael säger så ser bilden ut som de gör när man missat exponeringen och korrigerat i efterhand.
 

interpix

Aktiv medlem
Tycker mig se lite "banding" i sista bilden men om det bara är jag kanske det är dax för ett besök hos optikern...
 
ANNONS