Annons

Bonnier kör oskäligt avtal för frilansare?

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
bonniernews.se/frilansavtal.

Det är ett helt horribelt "avtal". Jag sätter citattecken därför att det är så uppenbart ensidigt, inte ett avtal mellan två jämlika parter.

Sättet du jobbar på är standard, och det enda hållbara, om man inte avtalar bort upphovsrätten med en ekonomisk ersättning som motsvarar det, vilket är och ska vara dyrt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ibland finns det starka skäl för att strejka. Vägra leverera till dem. De har trots allt behov av att frilansare levererar bilder och illustrationer till dem. De kommer snabbt upptäcka ni är viktiga för deras dagliga verksamhet.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Helt rätt. Det finns dock ganska många desperata frilansar som hellre tar ett uselt jobb än inget, och det förstår jag. Och kanske en del nya frilansar som tror att det är så det går till. Men hoppas att folk förstår vad det här är och sätter ner foten.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Bonnier Tidskrifter har i ett antal år drivit samma typ av avtal gentemot sina frilansare. Liksom Aller och Egmont.

Vissa frilansare har skrivit under, vissa har inte skrivit under och får inga jobb, vissa har inte skrivit under och får jobb ändå. Många chefer på de enskilda tidskrifterna tycker att det är skitjobbigt.

Personligen tycker jag att det känns mycket svårt, närmast omöjligt, att acceptera villkoren.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Så är det. Som jag förstår det har villkoren ytterligare försämrats, samtidigt som Bonniers har köpt Mittmedia och fått en ännu större marknadsdominans.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Glad har inte behöver leva på mina bilder, hade blivit vatten och bröd i bästa fall bilder.Tur man numera kan vara en fattig pensionär-
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Med tanke på dina fotoprylar, BMW, båtar och resor kan du väl knappast klassa dig som fattigpensionär?
Du har nästan bättre koll på mig än jag har själv:)
Nej jag är inte någon fattigpensionär. Fast jämfört med Österrikare och Tyskar är jag nog på gränsen, Där är det väldigt mycket trevligare att vara pensionär. Vi svenskar har aldrig fattat hur lite vi tjänar jämfört med andra i Europa och hur vår regering får kronan att bli mindre värt för varje år.
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Som kuriosa har jag som hobbyfotograf flera gånger varit i luven på min lokala Mittmedia-blaska då de olovligen publicerat mina bilder samt att de av hävd inte skriver ut fotografens namn om hen inte finns som användare i deras publiceringssystem. Jag krävde byline på deras nätpublicering men fick till svar att det inte gick att göra med deras publiceringssystemet. Varken chefsredaktör eller ansvarig utgivare svarade på mina mail.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Som kuriosa har jag som hobbyfotograf flera gånger varit i luven på min lokala Mittmedia-blaska då de olovligen publicerat mina bilder samt att de av hävd inte skriver ut fotografens namn om hen inte finns som användare i deras publiceringssystem. Jag krävde byline på deras nätpublicering men fick till svar att det inte gick att göra med deras publiceringssystemet. Varken chefsredaktör eller ansvarig utgivare svarade på mina mail.
Bifoga några domar i dina kravmejl, därefter tag det till tinget som småmål.
 

iSolen.se

Guest
Du har nästan bättre koll på mig än jag har själv:)
Nej jag är inte någon fattigpensionär. Fast jämfört med Österrikare och Tyskar är jag nog på gränsen, Där är det väldigt mycket trevligare att vara pensionär. Vi svenskar har aldrig fattat hur lite vi tjänar jämfört med andra i Europa och hur vår regering får kronan att bli mindre värt för varje år.
Jodå, vi är några som fattat att skatterna är extremt höga här, typ 50% men t ex Erland som vet om detta tycker inte det är högt. Jag har kollegor som drar in lika mycket som jag på fotot i andra länder men eftersom kostnadsläget och skatterna är lägre där kan de leva på det, för mig räcker det bara till hälften. I Tyskland går det f ö fortfarande att leva på en lön.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Helt rätt. Det finns dock ganska många desperata frilansar som hellre tar ett uselt jobb än inget, och det förstår jag. Och kanske en del nya frilansar som tror att det är så det går till. Men hoppas att folk förstår vad det här är och sätter ner foten.
Jag har hört folk referera till Martin Luther med "Du ska äta ditt bröd i ditt anletes svett" och det går möjligne tillbaka på:

Första Moseboken 3:19 SFB98

I ditt anletes svett skall du äta ditt bröd till dess du vänder åter till jorden, ty av den har du tagits. Jord är du, och jord skall du åter bli."

TS skriver att han upplever Bonniers avtal som oskäligt och det talas om förväntningar på att avtal som slutes mellan två likar men problemet är ju faktiskt att det inte är så.

När ni har med just Bonnier att göra så är det ju heller inte fel att ha i minnet att ni har att göra med det mediahus som krossade en av de starkaste facken som landet sett (ja jag menar grafikerna). De var den bildade arbetararistokratin och de hade ordet och de var bra organiserade. Vad har ni? Ja möjligen har ni "bilden" men eftersom ni inte ens hittills förmått att samlas kring en gemensam roll mot Bonnier utan även är konkurrenter så kommer ni inte ha en chans. Hur ska ni organisera er? Det kommer ju alltid att finnas de som "äter sitt bröd i sitt anletes svett" och är beredda att jobba för vad som helst ända tills det inte går längre och de slås ut och tvingas lämna yrket. Hur många är de som idag idkar "växelbruk" och jobbar med andra saker parallellt?

Ert problem är att det i er skara finns de som klarar sig fin fint och säljer en enda bild för miljonbelopp som exv. Peter Lik. Sen finns alla dessa i andra änden som enligt Stefan Olssons skrivningar i F blivit allt fler i en tid då de pengar som finns i branschen inte vuxit med samma fast. Dubbelt så många ska slåss om samma pengar var andemeningen i det Stefan skrev. Då kickar den "järnhårda lönelagen in" med full kraft. Det är vad som händer när utbudet så vida överstiger efterfrågan. Det enda som kan hjälpa den enskilde individen i det läget är att leverera något som är så pass unikt att bildköparna är villiga att betala mer än det gängse "jämviktspriset" som idag uppenbarligen ofta ligger på en nivå som det är svårt att leva på.

Att vägra leverera kommer inte vara en hållbar strategi så länge det finns lika långa köer som till Antikrundan av folk som vill sälja till svältpriser eller t.o.m. ge bort bilderna möjligen i avsikt att få in en fot på marknaden.
 
ANNONS