Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga en Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

atotowi

Aktiv medlem
Tänkte köpa en Mac Pro 8-core men sprungit lite på patrull då den loppar iväg på ett pris som sticker ut en aning även om pengarna finns. Skulle så att säga behöva handla den i bitar...
Så då är frågan om det är möjligt att plocka ihop nåt med dubbla Xeon processorer och typ 16G minne och lite disk som man kan få att snurra med OSX 10?
Nå som har nåt bra förslag på konfiguration...
 

joakim d

Aktiv medlem
Om du bygger en egen måste du då inte hålla på att installera och drivrutiner manuellt och mecka med bios och andra pc-styggelser som du slipper om du kör på en Mac? Tänk också på att priser för mer minne, extra hårddiskar mm oftast är väldigt dyrt på Apple Store om det är där du varit, då är det bättre att köpa en minikonfiguration och själv hitta delar till bra priser.
 

emilito

Medlem
Herregud - vad skall du med all CPU till? Jag jobbar med IT och kunder som arbetar med tunga beräkningar inom fordonsindustrin kör med den specen. Och knappt det heller. 2xXeon Quad använder vi annars för att virtualisera 10-talet servers (iofs med mer minne).

Är kass på Mac, men om jag skulle köpa workstation idag skulle jag titta på 1 st. Intel W35XX eller i7.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tänkte köpa en Mac Pro 8-core men sprungit lite på patrull då den loppar iväg på ett pris som sticker ut en aning även om pengarna finns. Skulle så att säga behöva handla den i bitar...
Så då är frågan om det är möjligt att plocka ihop nåt med dubbla Xeon processorer och typ 16G minne och lite disk som man kan få att snurra med OSX 10?
Nå som har nåt bra förslag på konfiguration...
Mitt förslag är att du googlar på OSX86. Med rätt hårdvara från början borde det inte vara några problem. Jag lyckades med en AMD-prolle.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Man får inte köra OSX på något annat än Apples hårdvara, se licensavtalet.

Fast sådant kanske bara är intressant när det är någon medlem här på FS som vrålar bildstöld, vad vet jag...
 

PeterWem

Aktiv medlem
Man får inte köra OSX på något annat än Apples hårdvara, se licensavtalet.

Fast sådant kanske bara är intressant när det är någon medlem här på FS som vrålar bildstöld, vad vet jag...
Jag antar att det gäller minnesmodulerna med då. Räknar du Xeon som Apples hårdvara förresten?
 

PeterWem

Aktiv medlem

ztenlund

Aktiv medlem
http://images.apple.com/legal/sla/docs/macosx106.pdf

2. Tillåten användning och begränsningar.
A. En användare. Enligt villkoren i detta Avtal erhåller du, med undantag för om du har köpt ett familjepaket eller en uppgraderingslicens för
Apple-programmet, en begränsad icke-exklusiv licens att installera och använda en (1) kopia av Apple-programmet på en enda Apple-märkt dator
åt gången. Du godkänner att inte installera, använda eller köra Apple-programmet på någon icke-Apple-märkt dator, eller göra det möjligt för
någon annan att göra det. Avtalet tillåter inte att Apple-programmet finns på mer än en dator åt gången och du har inte rätt att göra Appleprogrammet
tillgängligt över ett nätverk där programmet kan användas av flera användare eller på flera datorer samtidigt.
Läser man det bokstavligen skulle man ju kunna mena på att man kan göra som du föreslår och sätta in en ny dator i en gammal Mac Plus. Det lär dock knappast vara vad Apple avser. Däremot så är det knappast något problem att köpa minnesmoduler från någon annan. Att det inte skulle vara tillåtet kan nog inte ens en skivbolagsjurist komma fram till...

Jag tycker mest att det är intressant att det vrålas hej vilt om "stulna" bilder till höger och vänster på forumet, men när det gäller programvara och licensavtal verkar intresset av att göra rätt för sig inte alls lika högt. Är det möjligen den egna plånboken som talar?

Det är inte särskilt svårt att räkna ut att Apple tar in vinsten på hårdvaran, annars hade troligen OS-uppgraderingar och annat varit dyrare än vad de är.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Man får inte köra OSX på något annat än Apples hårdvara, se licensavtalet.

Fast sådant kanske bara är intressant när det är någon medlem här på FS som vrålar bildstöld, vad vet jag...
Bara för att... så är det inte Apples OSX som du kör på en "ej-apple-byggd" dator (går nämligen inte). Det är en klon och därmed kan du inte hänvisa till Apples licensavtal.

Däremot faller det in i kategorin piratmjukvara, som vi inte gärna vill diskutera på forumet. Men å andra sidan så diskuterar vi PS här i parti och minut och det är förstås inte alla medlemmar som fått tag i det genom att köpa det. Så det är en rätt stor gråzon.
 

atotowi

Aktiv medlem
Herregud - vad skall du med all CPU till?
Trött på att vänta...

Man får inte köra OSX på något annat än Apples hårdvara, se licensavtalet.
Jag tror inte att det licensavtalet skulle hålla i en rättegång. Det finns många exempel på avtal som i sin helhet inte är förenliga med svensk lag t ex så är alla videofilmer i licensavtalet förbjudna att kopiera under alla möjliga och omöjliga former men ändå ar det tillåtet i sverige att göra kopior på dom...

Jag betalar ju vad Apple begär för produkten och jag vill ju egentligen köpa en Mac Pro men det finns andra saker som käppar i hjulet för den saken.
Så hur man än vänder sig har man rumpan bak, åtminstone tills man drar ner brallorna för då kommer den fram.
 

Göran Larsson

Aktiv medlem
Jag tror inte att det licensavtalet skulle hålla i en rättegång.
Då håller inte heller någon annan licens som förutsätter att du har köpt något tidigare, t.ex. att du har en licens för en tidigare version av Photoshop.

Ni som tycker det är ok att strunta i Apples licens för Mac OS X: vad är skillnaden mellan dessa två handlingar?

1. Att köpa en uppgardering till Mac OS X, byta ut några filer och hacka lite så att allt fungerar på en dator som inte är köpt från Apple.

2. Att köpa en uppgardering till Photoshop, byta ut några filer och hacka lite så att allt fungerar utan en tidigare licens från Adobe.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Bara för att... så är det inte Apples OSX som du kör på en "ej-apple-byggd" dator (går nämligen inte). Det är en klon och därmed kan du inte hänvisa till Apples licensavtal.

Däremot faller det in i kategorin piratmjukvara, som vi inte gärna vill diskutera på forumet. Men å andra sidan så diskuterar vi PS här i parti och minut och det är förstås inte alla medlemmar som fått tag i det genom att köpa det. Så det är en rätt stor gråzon.
Jo, jag vet att det kräver modifikation vilket ännu mer talar för att det inte riktigt var vad Apple tänkte sig... Licensavtalet och de tekniska åtgärderna går han i hand skulle man kunna säga.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Då håller inte heller någon annan licens som förutsätter att du har köpt något tidigare, t.ex. att du har en licens för en tidigare version av Photoshop.

Ni som tycker det är ok att strunta i Apples licens för Mac OS X: vad är skillnaden mellan dessa två handlingar?

1. Att köpa en uppgardering till Mac OS X, byta ut några filer och hacka lite så att allt fungerar på en dator som inte är köpt från Apple.

2. Att köpa en uppgardering till Photoshop, byta ut några filer och hacka lite så att allt fungerar utan en tidigare licens från Adobe.
Jag föreslår en tredje punkt:

3. Att en bildköpare betalar för en liten begränsad användning och sedan hänvisar till att avtalet inte är giltigt och gör något helt annat med bilden än vad som avtalats.
 
ANNONS