Annons

Ladda samtidigt som du filmar eller gör time lapse (Nikon D800)

Produkter
(logga in för att koppla)

mr.vickevire

Avslutat medlemskap
Hej! Idag testade jag time lapse funktionen på min nya Nikon D800 och då kom jag fram till att batteriet inte höll så länge som jag ville. Vet inte om jag har omöjliga förväntningar men jag ville i alla fall att time lapse filmen skulle tas över 6 h med en bild var 19 sekund. Men när jag kom tillbaka till kameran efter 4-5 h så var batteriet slut! Min fråga är då om det finns något sätt att ladda kameran medans man gör en time lapse film eller när man tar en vanlig film?

Tack på förhand för alla tips, råd och idéer!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej! Idag testade jag time lapse funktionen på min nya Nikon D800 och då kom jag fram till att batteriet inte höll så länge som jag ville. Vet inte om jag har omöjliga förväntningar men jag ville i alla fall att time lapse filmen skulle tas över 6 h med en bild var 19 sekund. Men när jag kom tillbaka till kameran efter 4-5 h så var batteriet slut! Min fråga är då om det finns något sätt att ladda kameran medans man gör en time lapse film eller när man tar en vanlig film?

Tack på förhand för alla tips, råd och idéer!

Vad jag vet finns det inget sätt att ladda kameran under drift. Har du möjlighet att ansluta till elnätet finns det en nätadapter som ersätter batteriet och driver kameran direkt.

Möjligtvis skulle du kunna avända ett batterigrepp med ett extra batteri. Står kameran på ett stadigt stativ bör du kunna byta batterigreppsbatteriet under något av de intervall då ingen bild tas.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Med D800 kan du ju faktiskt ha dubbla batterier om du använder batterigreppet. Om du ställer in kameran att först tömma batteriet i batterigreppet och lyckas hålla någotsånär koll på hur länge det varar, så bör det gå att byta greppets batteri samtidigt som kameran fortsätter genom att använda det interna.
 

mr.vickevire

Avslutat medlemskap
Vad jag vet finns det inget sätt att ladda kameran under drift. Har du möjlighet att ansluta till elnätet finns det en nätadapter som ersätter batteriet och driver kameran direkt.

Möjligtvis skulle du kunna avända ett batterigrepp med ett extra batteri. Står kameran på ett stadigt stativ bör du kunna byta batterigreppsbatteriet under något av de intervall då ingen bild tas.
Tack för tipset, kanon bra! Men du vet inte vad en sådan där "nätadapter" heter och finns att köpa?
 

Kiboko

Aktiv medlem
Om man tittar på bilderna ser det ut som om man behöver båda. Den ena verkar vara en klump som sitter där batteriet satt som ser till att kontakterna handlar rätt i kameran. Den andra är själva strömadaptern som levererar rätt ström.
Det stämmer för att koppla D800 till nät krävs båda.
EH-5b är nätadapter och har fungerat med många av Nikons tidigare modeller från D70 till D700 … Men för att den ska fungera med D800 måste man även ha EP-5B som adapter. Den ersätter då batteriet och genom den lilla gummiluckan i batterigreppet, eller i kameran (bredvid vanliga batteriluckan) sticker det då ut en kontakt där man kopplar EH-5b.

(Tror jag - har aldrig testat sjäv, eftersom jag har EP-5B ännu. EH-5b har jag och vet att den inte fungerar ensam med D800.)
 
ANNONS