Annons

Gammal 2019-07-05, 09:45
Stene_68

Barkismats skrev: För mig funkar auto-iso oavsett vilken bländare jag ställer in.
Kan ha varit för mörkt i rummet. Jag ska testa lite mer vid tillfälle.
Gammal 2019-07-08, 10:19
Sten-Åke Sändh

interior skrev: En väl fungerande Eye focus verkar vara något som jag skulle få mycket användning för. Hur mycket av detta finns i hårdvaran? Kan Sonys konkurrenter ( Nikon Z6 t ex ) komma ikapp med bara uppdateringar av firmware?
Oh ja, Nikon jobbar ju med detta som Bengt redan skrivit om. Även om Z-kamerorna inte alls kunde mäta sig med Sonys Eye-Fokus när de kom så har de ju blivit mycket bättre vad jag förstår efter senaste FW-uppdateringen. Canon däremot verkar ju ha en lite längre väg att vandra. Även Fuji har ju blivit mycket bättre, så jag tror nog att detta med Eye Focus kommer vara mainstream och ett måste som alla tillverkare som vill vara med måste möta. Allt detta gäller dock främst de spegellösa modellerna för DSLR:erna har tekniska begränsningar som gör Eye Focus mot huvudsensorn problematisk om man kör fortsätter med optisk sökare.

Men glöm inte att kungen av AF - A9, är den enda FF-kamera idag som har en stackad bakbelyst sensor och det ger den en del fördelar som inga andra kan matcha idag. Det nya med fokussystemen efter A6400 och FW-uppdateringarna i A7 III, A7r III och A9 är ju också att man numera har en fokushierarki implementerad som gör det mycket mer enkelt och intuitivt att ta sina bilder. Tidigare måste man ägna betydligt mer omsorg åt att själv konfigurera kamerorna och välja "rätt" fokushjälpmedel och inställningar. Nu sker det mesta helt automatiskt och det enda man behöver göra är att vid behov överstyra fokus genom att placera den del av motivet man vill styra mot centralt i sökaren. Efter att kameran flyttat fokus och låst kan man sedan komponera om. Den typen av fokushierarki har inte jag hört att någon haft innan den introducerades med A6400 i Sonys kameror.

Det här gör ju jag själv och många med mig aldrig längre anser oss behöva använda den helt usla ergonomin i den gamla lösningen med statiska fokuspunkter som väljs via styrhjul eller joy stick. Hellre dynamiska fokuspunkter än statiska. Joy stick fick vi av Sony i bl.a. A7 III när den faktiskt inte längre behövs. De får gärna ta bort den för mig och använda det utrymmet till något vettigare i framtida modeller.

Det snackas så mycket om ergonomi i knappars placering och i menyer men den bästa AF-ergonomin är väl ändå att så långt det går slippa vara beroende av både knappar och menyer för att konfigurera AF - så att man fullt ut kan koncentrera sig på motiven istället för att brottas med en kamera som är mer i vägen än hjälper en.

Eye Focus är fantastiskt men den stora grejen är faktiskt fokushierarkin i Real Time AF. Det är den som är det verkliga lyftet.

Senast redigerad av Sten-Åke Sändh den 2019-07-08 klockan 10:49.
Gammal 2019-07-19, 10:56
ThePOM

Luckan till mikrofonuttaget på min a7iii
Hej!

Jag har sökt med ljus och lykta efter någon som delar min erfarenhet med luckan till mikrofonuttaget på sony a7iii (densamma som på a7riii som jag förstår det) men hittar inte en endaste som nämner denna del som ett besvär.
Min lucka håller på att brytas av på mitten. Jag har väntat på att något sådant ska hända eftersom luckan ”fladdrar” runt och till slut hamnar i en vinkel som gör att den börjar tryckas runt själva huset.
Jag som varit på resande fot nu en månad och har haft mikrofonen inkopplad hela tiden och kameran hängandes bak på ryggen har självklart ökat risken för att det ska ske men jag kan ju knappast vara ensam med att ha en lucka som snart är trasig?
Är det någon av er andra som varit med om detta? Har ni bytt luckan själva? Gjort något annat för att lösa problemet?
Jag har ju en utökad garanti på kameran så jag kommer ta kontakt med Sony när jag kommer hem men det är alltid intressant att höra andras historier också.

En annan sak som jag märkt av är att avtryckaren varit lite skum, redan innan resan tappade den en del av sin ursprungliga respons och ville inte fokusera på nedtryckning. Nuförtiden tar den ibland två bilder trots att jag inte har serietagning igång. Någon som märkt av detta?

Med vänlig hälsning,
Petri
Gammal 2019-07-19, 11:51
Flash Gordon

Sten-Åke Sändh skrev: Oh ja, Nikon jobbar ju med detta som Bengt redan skrivit om. Även om Z-kamerorna inte alls kunde mäta sig med Sonys Eye-Fokus när de kom så har de ju blivit mycket bättre vad jag förstår efter senaste FW-uppdateringen. Canon däremot verkar ju ha en lite längre väg att vandra. Även Fuji har ju blivit mycket bättre, så jag tror nog att detta med Eye Focus kommer vara mainstream och ett måste som alla tillverkare som vill vara med måste möta. Allt detta gäller dock främst de spegellösa modellerna för DSLR:erna har tekniska begränsningar som gör Eye Focus mot huvudsensorn problematisk om man kör fortsätter med optisk sökare.

Men glöm inte att kungen av AF - A9, är den enda FF-kamera idag som har en stackad bakbelyst sensor och det ger den en del fördelar som inga andra kan matcha idag. Det nya med fokussystemen efter A6400 och FW-uppdateringarna i A7 III, A7r III och A9 är ju också att man numera har en fokushierarki implementerad som gör det mycket mer enkelt och intuitivt att ta sina bilder. Tidigare måste man ägna betydligt mer omsorg åt att själv konfigurera kamerorna och välja "rätt" fokushjälpmedel och inställningar. Nu sker det mesta helt automatiskt och det enda man behöver göra är att vid behov överstyra fokus genom att placera den del av motivet man vill styra mot centralt i sökaren. Efter att kameran flyttat fokus och låst kan man sedan komponera om. Den typen av fokushierarki har inte jag hört att någon haft innan den introducerades med A6400 i Sonys kameror.

Det här gör ju jag själv och många med mig aldrig längre anser oss behöva använda den helt usla ergonomin i den gamla lösningen med statiska fokuspunkter som väljs via styrhjul eller joy stick. Hellre dynamiska fokuspunkter än statiska. Joy stick fick vi av Sony i bl.a. A7 III när den faktiskt inte längre behövs. De får gärna ta bort den för mig och använda det utrymmet till något vettigare i framtida modeller.

Det snackas så mycket om ergonomi i knappars placering och i menyer men den bästa AF-ergonomin är väl ändå att så långt det går slippa vara beroende av både knappar och menyer för att konfigurera AF - så att man fullt ut kan koncentrera sig på motiven istället för att brottas med en kamera som är mer i vägen än hjälper en.

Eye Focus är fantastiskt men den stora grejen är faktiskt fokushierarkin i Real Time AF. Det är den som är det verkliga lyftet.
Håller med om det mesta. Övergången till att kunna ställa in AF på en mängd olika sätt var nog inte så smart. Tror jag har 5 standardmodeller i min Fuji och Canon kameror. Sedan kan man också skapa egna.
Det blir helt enkelt "information overload".
Min gamla Bettan 1D MKIIn var kanske bättre. Fotar ibland med den fortfarande. Den hade bara en variant men fungerade bra till det mesta. Man tvingades ha punkten på det man vill fokusera på någon sekund. Sedan försöka hålla fokuspunkten på motivet. Fast när man missade under någon sekund så körde den på dödräkning.
(Navigationsterm) Den uppskattade helt enkelt var motivet borde vara.
Att Sony nu tagit stegen för att göra AF enklare tycker jag är ett klart steg framåt. Att sätta fokus speciellt med ljusstarka objektiv med kort skärpedjup är svårt. Även om man är en van fotograf. Kan vi få hjälp på den kanten blir det fler bra bilder.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:16.