Annons

Sega digitalkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke Ö

Aktiv medlem
Jag har själv en Olympus C2100Uz och har provat några andra kameror av olika modeller. Något som stör mig oerhört på alla dessa (samtliga digitala kameror verkar det som) är att det inte händer något när man trycker på knappen... Man får lixom vänta en stund innan den reagerar och tar bilden. Någon som vet vad denna fördröjning beror på och om det finns något sätt att komma runt den?
 

sagan

Avslutat medlemskap
japp, så är det..en liten fördröjning finns, men den är ändå ganska kort, ( särskilt jämfört med många andra digitalkameror)..men ha tålamod..fördröjningen minskar, och är nog snart helt borta på nya modeller ;)

mvh/Kim
 

tomasis

Aktiv medlem
det lär ta lång tid innan det blir lika snabb som analoga konkurrenter eftersom MPIX ökas hela tiden
 

sagan

Avslutat medlemskap
det har du ju helt rätt i! ;) men för mig räcker det mer en väl med 5 megapixlar..och för 99% av alla andra fotografer oxå (skulle jag tro)..så det är väl det som är intressantas..eller? dimage 7i är mycket snabb..och bättre kommer det bli :D

mvh/Kim
 

Linmajon

Aktiv medlem
Sega? Ja och nej. Om man trycker ner avtrycket halvvägs någon sekund innan, för fokusering etc. så går skottet (nästan) helt utan fördröjning, precis som med vilken EOS som helst. Skillnaden ligger främst vid uppstart och tiden mellan bilderna.
Jag har en Sony, men det är ungefär likadant med det flesta märken.
Plåtar man barn eller sport kan man nästan bli galen när inte kameran reagerar direkt. Då är det analogt som gäller, eller ett riktigt digitalhus.
 

julgus

Aktiv medlem
Hej

jo iakttagelsen stämmer. Min E10 tar tid på sig, både vad gäller fokusering, nedskrivning av buffert till sekundärminne samt framförallt visning av tagna bilder. E20, dvs efterföljaren är ännu långsammare, så illa att flera byter från E20 tillbaka till E10. SÅ utveckligen går inte alltid åt rätt håll. Sedan är det ju så att det blir fler o fler megapixels, pixlar som skall hanteras, efterbehandlas och därefter skrivas till sekundärminne.. så det kanske dröjer innan digitalkameror för konsumenter med konsumentpris blir så snabba som vi önskar att de skall vara. Ta nya D100 (pris 30-40 ksek), 2 bilder/sek upp till något antal är ju inget att hurra för även fast det kanske räcker för de flesta situationer. Övriga väntetider vet vi inget om förrän den finns i handeln. Nej, min analoga drar 5.5 bilder/s till 36 bilder med efterföljande fokusering, byta rullen tar 10 sek.. osv så vi får nog vänta ett tag till. Men jag ser verkligen framemot D100, skall verkligen ta mig en ordentlig titt, håller den vad den lovar i flera avseenden så skall jag köpa en sådan.

Mvh
Johan
www.motljus.com

:)
 

sagan

Avslutat medlemskap
Minolta dimage 7i tar 2 bilder/sek i högsta upplösning (5 mp)..och 7 bilder i sekunden i lägre upplösning (2 mp)..räcker gott och väl för mig iaf :D

mvh/Kim
 

jonte11

Aktiv medlem
Njaa.

Vet inte om jag vill hålla med. Min Nikon D1h, reagerar på studs. Funderar hur det var med min förra. Kommer inte ihåg om det var någon fördröjning då heller.. Kan ha fel, men hade varit så att det stört borde jag kommit ihåg det, särskilt som att jag fotograferar handboll, där det går väldigt fort ibland. Nja jag vet inte. Däremot min första digital kamera en Minolta dimage 4 tror jag det var. Kan ha haft det bekymmret.

Så det beror nog på modell och kvalitet om jag får gissa.
 

Micke Ö

Aktiv medlem
Kim:> Har du provat att fota saker som rör sig med minoltan? Om du inte gjort det, prova! Då kommer du att märka av fördröjningen.
 

tomasis

Aktiv medlem
kim99x skrev:
det har du ju helt rätt i! ;) men för mig räcker det mer en väl med 5 megapixlar..och för 99% av alla andra fotografer oxå (skulle jag tro)..så det är väl det som är intressantas..eller? dimage 7i är mycket snabb..och bättre kommer det bli :D

mvh/Kim
skulle nöja mig med 10-15mpix, mkt snabb systemkamera med full 35mm sensor som Contax, 1-2gb minne,stort buffertminne, gott baterrikapacitet.

:D
 

julgus

Aktiv medlem
Re: Njaa.

Jonte11 skrev:
Vet inte om jag vill hålla med. Min Nikon D1h, reagerar på studs. Funderar hur det var med min förra. Kommer inte ihåg om det var någon fördröjning då heller.. Kan ha fel, men hade varit så att det stört borde jag kommit ihåg det, särskilt som att jag fotograferar handboll, där det går väldigt fort ibland. Nja jag vet inte. Däremot min första digital kamera en Minolta dimage 4 tror jag det var. Kan ha haft det bekymmret.

Så det beror nog på modell och kvalitet om jag får gissa.
Självklart, D1H är ju baserad på en F5 och avsedd för professionell höghastighets fotografering. Men, kameran kostar ju 50 papp så det vore väl skandal om man sedan fick vänta på att den ska blir klar.
 

mr_saleka

Aktiv medlem
ofta tar kameran bilden "instant" men det tar ett litet tag innan den komprimerats och lästs ner till minnet. snabbare minnes kort är ett tips som ger stor skillnad. och sedan är det ju så att man kan prova att ändra slutartiden på tex dim. 7 för snabba motiv. prova det se om ni blir nöjda.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Micke Ö skrev:


Då har jag bara en fråga... Varför ens påstå att den kameran inte har dessa små egenheter när man inte provat den??
det har jag inte gjort heller :confused: skrev endast fakta om kameran som minolta uppgivit :p
 

wennerstrom

Aktiv medlem
kim99x skrev:


det har jag inte gjort heller :confused: skrev endast fakta om kameran som minolta uppgivit :p
Och eftersom dom inte skrev "Dessutom har vi på vår nya kamera lyckats få till ett irriterande ögonblicks väntan mellan avtryck och bildtagning" så förutsätter du att den inte lider av det felet? ;)

Visste faktiskt inte att digitalkameror led av det här problemet, hur stort är det egentligen? Har läst att många analoga kameror också dras med viss fördröjning från avtryck till bildtagning, är det jämförbart med detta, eller är det en längre fördröjning vi pratar om?

//Bengt
 

julgus

Aktiv medlem
wennerstrom skrev:


Och eftersom dom inte skrev "Dessutom har vi på vår nya kamera lyckats få till ett irriterande ögonblicks väntan mellan avtryck och bildtagning" så förutsätter du att den inte lider av det felet? ;)

Visste faktiskt inte att digitalkameror led av det här problemet, hur stort är det egentligen? Har läst att många analoga kameror också dras med viss fördröjning från avtryck till bildtagning, är det jämförbart med detta, eller är det en längre fördröjning vi pratar om?

//Bengt
Hej

olika stort från modell till modell. Men, de kameror jag har erfarenhet utav har samtliga fördröjningen.

E10, seg o osäker autofokus gör att det tar tid. I E10 har de löst det så att kameran tar en bild iallafall trots att det inte är säkert att du har fokus (kameran tror det förvisso). Efter ett antal bilder (kommer inte ihåg nu på rakarm) så är den interna bufferten full och skall skrivas på sekundärminne, detta tar många sekunder, 30-40 spontant skulle jag tro.

Om du sedan har review efter bildtagning men skall ta ytterligare en bild så får du viss fördröjning här också eftersom kameran behöver tid på sig att förstå vad du vill, dvs titta på nyss tagna bild eller ta en ny bild. Review funktionen är dessutom extremt långsam, snudd på felfunktion!

Det mest påtagliga är dock AF. I E10 är det en enpunkts (liten) som dessutom är slö. Efterföljande AF finns ej. Detta är en markant skillnad mot vanliga kameror i konsumentnivå vilka samtliga har klart bättre AF.

Canon G2. Blir så långsam ibland 1-2s vid avtryck att man undrar om den hängt sig, händer flera gånger - inte alltid. Vet ej med bestämdhet orsaken. Använder inte G2 längre, tycker inte alls den förtjänade Toppklass i Foto!

Nikon 880, slö AF - noterbar, dock uthärdlig 'shutterlag'

Canon S10, gammal digital med 2.1 mb, dock en av mina kameror som fungerade bäst faktiskt. Mer lik en vanlig kamera än de ovan nämnda.

HP Photosmart 415, enkel kamera utan zoom, 2.1 Mb, liten/obetydlig shutterlag, bra blixtintegration.. ger helt ok bilder faktiskt.

Jag skall fö kritiskt granska D100 när den kommer ur flera användar aspekter med ovanstående problematik som bakgrund, återkommer med tyckande då (och bilder om den infriar mina krav)

Anm;
E10 lånar jag, G2 har jag lånat ut, 880 har jag sålt liksom S10, HP är min sons följde med i bundlat paket tillsammans med en Fotoskrivare.

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com
 

sagan

Avslutat medlemskap
wennerstrom skrev:


Och eftersom dom inte skrev "Dessutom har vi på vår nya kamera lyckats få till ett irriterande ögonblicks väntan mellan avtryck och bildtagning" så förutsätter du att den inte lider av det felet? ;)
jag har INTE sagt varken det enna eller det andra! :mad:
 
ANNONS