Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimsons mörka bilder (igen)

Produkter
(logga in för att koppla)

Monty

Aktiv medlem
Ladda ner bilden Provbild.jpg som finns på Crimsons hemsida och be samtidigt att de skickar en papperskopia till dej.
Då kan du jämföra vad du ser på skärmen och vad som kommer ut på papperet.
Fick själv den bilden på en mässa och har haft mycket hjälp av den.
 

ibbe76

Aktiv medlem
liten undran om ni gör det samma som jag innan en bild skickas till labb, vet inte om det är helt növändigt eller inte men jag plockar ut den mörkaste delen och ljusaste med pipetten så vet vart de finns i bilden så kan man ändra lite med mellandagarna sen för att ljustera bilden?
 

tettimul

Aktiv medlem
Hmm, ärligt talat, om en bild ser ut på ett visst sätt i kameradisplayen och dessutom ser bra ut på en kalibrerad skärm så borde det vara standard för hur slutresultatet ska bli i tryck..
Kameradisplayen har du väl aldrig någonsin kalibrerat och den är absolut inget att förlita dig på när du beställer bilder. I så fall betyder det att du beställer dina bilder totalt obehandlade och då kan du få ett resulstat du nöjer dig med från vilket lab som helst, där de låter maskinerna göra autoinställningar hej vilt för att den breda massan ska få bra semesterbilder.
Allt hemma hos dig spelar in på hur du ser bilden, ljuset vid din dator, exakt hur noga du kalibrerat din skärm, när du gjorde det senast, ljuset där du tittar på bilderna. Att säga att du inte gjort några förändringar på 10 år gör inte att känns som du har några direkt vetenskapliga belägg för att dina bilder borde bli bra.
Ladda ner och beställ en kopia av provbilden och anpassa dig efter den. Då ska du se att det blir bättre resultat.
 

Stig Gunnarsson

Aktiv medlem
Jag fick igår hem två canvas från Crimson. Eftersom jag vet att bilderna brukar bli mörkare än man ser hemma på skärmen (kalibrerad) ljusade jag upp dem innan jag skickade iväg beställningen.
Jag beställde med svart kant (0, 0, 0) och bakgrunden på fotona ligger som mörkast på 34, 34, 34. När jag idag tittar på dem i fullt solsken är jag totalt oförmögen att se någon som helst skillnad i färgnyans på kant och bakgrund. Ska man verkligen inte kunna se skillnad på dessa nyanser i bästa möjliga ljus? Personligen är jag nu övertygad om att något är fel i färghanteringen hos Crimson.
 

lazzez

Aktiv medlem
Jag har alltid varit nöjd med bilderna från Crimson.
Både då poster och prefix. Dock väljer jag alltid prefix om det känns viktig då jag inbillar mig att de är mer nogranna där.

Det som troligen är orsaken till dessa problem är kalibreringen. Jag håller med om att bilderna upplevs mörkare på print, bara något och det känner jag beror på att skärmen är ett lyse. Jag jämför i ljus från lysrörsarmatur med dagsljusrör i.

Jag fick trixa lite med kalibreringen innan den vart bra, trodde liksom att det bara var att hänga på grejorna och köra så skulle det bli bra. Så var det inte.
Det är väldigt lätt att ha skärmens ljustyrka för hög.
Min skärm har nu ljusryrkan ställd på 7,5% och det sen jag valt att ha 145cd/m2 på skärmen. Jag använder basic color när jag kalibrerar och den klarar att justera skärmen (vissa skärmar). Kan inte programmet göra det så får man lita till sig själv och använda tex crimsons provbild för bedömning. (Jag hjälpte en kompis på det sättet och till slut vart vi nöjda.)
Det jag vet nu efter min trixningsperiod är att varje gång jag gör kalibreringen så kommer jag till samma ställe dvs där jag är nöjd.
Sen sänder jag alltid in bilderna med adobes färgrymd.

Helt utan att veta så kan jag tro att vissa medier tex då canvas kanske inte kan i print återge lika många nyanser som när printen sker på fotopapper, fel?

mvh Lars
 

dudek53

Aktiv medlem
Att säga att du inte gjort några förändringar på 10 år gör inte att känns som du har några direkt vetenskapliga belägg för att dina bilder borde bli bra.
.
Du hänger nog inte med riktigt.

Det var crimson som inte gjort några förändringar på 10 år på sina maskiner.
Jag däremot har kalibrerar min skärm minst en gång i månaden.
Jag tror det är nåt galet med crimsons inställningar, men jag kan såklart inte bevisa det, men det är ju många här som upplever problem, det måste man ändå beakta.

peace
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Enl. normal pre-press standard skall värde 6 på en normal 2.2 gamma-korrigerad kurva vara synligt urskiljbar mot svart bakgrund (värde 0) i GOD belysning. Värde 30+ innan urskiljningsbarhet är katastrofalt dåligt.
Till och med i förpackningstryckerier håller man högre standard på CM än så.

Visst har de tio år gamla maskiner, Dursten har väl funnits sedan '95? Detta ska inte göra någon skillnad.
 

tettimul

Aktiv medlem
Du hänger nog inte med riktigt.

Det var crimson som inte gjort några förändringar på 10 år på sina maskiner.
Jag däremot har kalibrerar min skärm minst en gång i månaden.
Jag tror det är nåt galet med crimsons inställningar, men jag kan såklart inte bevisa det, men det är ju många här som upplever problem, det måste man ändå beakta.

peace
Jag förstår inte riktigt hur någon som hanterar digitala bilder kan ha en, helt igenom, 10 år gammal maskinpark, det borde faktiskt näst intill fysiskt omöjligt. Eftersom man inte gärna kan göra inställningar före man köpt en maskin så köper jag inte att de inte ändrat något på tio år. Däremot skulle jag som beställare vara djup tacksam om en bild jag beställde för tio år sedan såg ut likadan om jag skickade in den igen idag. Så om bilderna är mörka för några vill jag inte att de ljusar upp sina inställningar överlag, mina bilder kommer att se kass ut i så fall och då börjar jag en tråd om att mina bilder från Crimson blir så himla ljusa. :)

Att deras framkallningsmaskiner kan vara tio år gamla förstår jag men att den eventuella mörkheten kommer in i kemikaliebadet är ju inte troligt, där dras bara ett papper genom samma gamla vätskor.

Det är möjligt att de levererar mörka bilder till några, jag har inte råkat ut för det. Vad jag reagerade mest på i den här tråden var på folk som klagade på att bilderna såg bra ut i dagsljus men inte inne i deras mörka rum. Vet man med sig att bilderna blir mörka men ändå vill anlita dom så får man se till att lägga till något i sin egen process så det blir ljusare. Crimsons processer känns stabila om det varit likadant i tio år.

Love and understanding :)
 

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Min svärmor klagade på att hennes bilder kändes mörka efter att ha framkallat hos Crimson. Hon brukade skicka sin digitala bilder direkt ur kameran till andra firmor med namn som slutar på "direkt", "kort" och "medmera". :) I alla fall blev hennes bilder mörkare än hon var van vid.

Jag upplever att mina bilder blir bra, men något mörka. Däremot är kvalitén hög och jämn på bilderna så jag anser att man kan justera ljuset lite och veta vad man får.
 

erro.se

Aktiv medlem
Det där med 10 år måste ju ha blivit en missuppfattning nånstans. Crimson kanske har 10 år gamla maskiner, men enligt nåt tidigare svar så kalibrerar de sin utrustning två gånger per dag eller nåt sånt.

Själv har jag beställt ett antal gånger från dem men inte upplevt nåt särskilt problem. Visst upplevs bilder mörkare i dunkel belysning men det är väl naturligt. Och nånstans måste man ju ha en standard att jämföra sig mot. Den standarden är tydligen i dagsläget dagsljus. Om någon nu inte gillar det så får man väl försöka ändra standarden. Det känns lite svårt att ha en standard som säger "samma ljus som i Pelles/Nisses/Stinas vardagsrum kl tre en vintereftermiddag med lite moln på himlen och tre 40W-lampor i fönstret".
 

Stig Gunnarsson

Aktiv medlem
Mitt intryck är att det skiljer på bilder som tagits fram på papper resp. canvas. Det är i synnerhet canvasbilder som blir konstiga. Jag tycker det verkar som Crimson använder för hög kontrast. De mörka nyanserna blir för mörka och de ljusa för ljusa. På papper är det inte lika påtagligt.
 

Maverick

Aktiv medlem
...

Att deras framkallningsmaskiner kan vara tio år gamla förstår jag men att den eventuella mörkheten kommer in i kemikaliebadet är ju inte troligt, där dras bara ett papper genom samma gamla vätskor.

...

Love and understanding :)
Ohhh nej, det är många prylar på det där spettet. Till och börjar med är det inte samma gamla vätskor utan det skiljer något mellan batcharna. Sen vet jag inte om Crimsons maskiner använder färdigblandet annars uppstår små skillnader där också.

Jag delar dock slutsatsen att det inte är det som är problemet. Jag ska om nån vecka beställa printar så vi får väl se hur det ser ut då. Men sista gångerna har jag inte haft problem.

Slutligen så är det självklart att det skiljer mellan olika papper, canvas etc... Det är ju en av anledningarna till att man till skrivare har olika profiler för olika papper, tonomfång skiljer ju normalt mellan blankt och matt till exempel. Exakt hur det går ihop med att Crimson bara har en profil vet jag inte. Men när vi skulle köra svartvitt på deras svartvita papper de hade tidigare så gav vi upp till slut för att det inte stämde.

/Maverick
 

Maverick

Aktiv medlem
Min svärmor klagade på att hennes bilder kändes mörka efter att ha framkallat hos Crimson. Hon brukade skicka sin digitala bilder direkt ur kameran till andra firmor med namn som slutar på "direkt", "kort" och "medmera". :) I alla fall blev hennes bilder mörkare än hon var van vid.

Jag upplever att mina bilder blir bra, men något mörka. Däremot är kvalitén hög och jämn på bilderna så jag anser att man kan justera ljuset lite och veta vad man får.
Skickar den svärmor bilder direkt från kameran till Crimson Prefix? I övrigt kan det väl säkert stämma. De flesta gör ju bilderna lite för ljusa så himlar och annat försvinner.

/Maverick
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Måste väcka denna tråden till liv igen.. Kan det inte vara så att man måste sätta en svart och vitpunkt utefter vad papperet klarar av att återge..

Vad jag minns så är papper mycket sämre på att återge hela skalan av toner i jämförelse med en skärm som klarar att återge mycket större omfång?

Alla bilder jag har beställt har varit över förväntan, WOW är det enda ordet som jag kan beskriva känslan när jag ser papperskopiorna...
Då beställer jag iofs från Prefixtjänsten..

Färgerna har stämt till 100 procent och kontrasten och alltihop. Alltid varit asnöjd med kopiorna från Crimson.

Kanske är det mer problem med svartvita bilder?? Har nämligen tänkt att beställa en hel hög med småkopior svartvita bilder.. men nu blir jag lite osäker på om jag vågar..
 
Senast ändrad:

Matias

Aktiv medlem
candelas m2

Ni som får för mörka bilder och har kalibrerade skärmar, vilken ljusstyrka har ni? Har ni mycket över 120 candelas m2 så kan det var problemet.

MVH,

Matias
 
ANNONS