Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kass Minolta, laga eller köpa ny

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Men att köpa en beg 40D för 6-8 när den kostar 7,5 ny ser jag ingen anledning till :) Då köper jag den hellre ny och har garantin osv.
/Charlotte
Hehe, nä såklart. Jag är tydligen dåligt påläst vad gäller begpriser. Det händer mycket när en modell släpps.

/Jörgen
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Om man tittar på rena tekniska specifikationer så är det 40D som
du vill ha - den ÄR snabbare än A700 och har en något raskare
seriebildtagning - om jag inte läst fel så har A700 5 bps medans
40D har 6.5 - huruvida detta har någon praktisk betydelse för dig
"ute på fältet" låter jag vara osagt.

Bildstabilisering är - som någon redan påpekat - inte användbart
då du fotar rörliga föremål med snabba slutartider (vilket verkar vara fallet här) men å andra sidan vill du säkert zooma in stillastående ryttare också? Jag hade nog inte skaffat ett tele idag utan stabilisering - antingen via ett kamerahus (t e x A700) eller direkt i gluggen (Nikon/Canon).

Fördelen med A700 är att du får AS på alla dina objektiv. Fördelen med det andra systemet (AS i gluggen) är att även sökarbilden blir stabiliserad - jag upplevde faktiskt en stor skillnad när jag gick från Minolta 7D till Nikon och AS i gluggen - man kan nästan forcera fram skakningar i handen och ändå är motivet i sökaren stilla och fint! Lättare att komponera.

Hursomhelst...jag tror nog ändå du gör rätt i att klämma och känna. De praktiska skillnaderna kamerorna emellan är så små. Dessutom tar du ett ganska rejält kliv från D5D - oavsett vilken kamera du väljer så kommer du uppleva en rejäl förbättring i både hastighet, funktioner och en säkrare exponering.
 

Ponnytok

Aktiv medlem
Tack så jättemycket för ditt inlägg Henrik! Jag fick svar på en hel del där och det du nämnde om de olika AS i objektiv eller i kamerahus var också tänkvärt. Men som du säger, jag ska klämma och känna lite. Jag ska till Kalmar en sväng idag, vet ni någon bra fotohandlare där? Jag åker vid halv tolv - tolv så vet ni någon så säg till innan dess.

/Charlotte
 

js1

Aktiv medlem
Du har väl inte allt för långt till Bankeryd och Scandinavian photo. Kunde väl vara värt att köra dit, dom är ju välsorterade.
 

Ponnytok

Aktiv medlem
Nix, jag har väl en 12 mil till Bankeryd så det går väl, det svåra är att få tiden att räcka till och åka dit.

Jag skulle ändå till Kalmar i ett annat ärende idag så då tänkte jag kolla läget lite.

/Charlotte
 

Ponnytok

Aktiv medlem
Nu har jag varit runt i massa olika fotobutiker och ingen hade a700 hemma så jag kunde inte känna på den. Trist.
Jag har däremot kännt på 40D och gillade den inte. Kan inte förklara varför riktigt men den kändes klumpig och plastig i handen. Passade mig inte antar jag. Ska åka ner till Växjö på onsdag och leta runt lite, det lutar åt att det blir en a700 men jag vill känna på den först. Måste få lite magkänsla... :)
 

mayro

Aktiv medlem
Ja det är mycket trist att kamerahandeln i Sverige är så partisk så den inte håller det utbud som finns tillgängligt. Utan har endast oftast Nikon samt Canon.

Rätt konstigt dessutom att så många anser denna så uppenbart partiska "marknad" opartisk då det är så extremt tydligt via bara att via utbudet se hur partisk den är.. För kunderna kan ju ofta inte ens se annat än Canon & Nikon.. Se bara vad som tas fram om man går in i en kamera-affär och säger man funderar på en systemkamera.. Vips ligger det Canon eller Nikon på disken..nada annat..

Inte så konstigt att "vissa" märken har det betydligt tuffare "att komma ut" på marknaden lika starkt som dom "utvalda"..
 

pial

Aktiv medlem
Det låter som samma fel som min... suck! Då ställer jag en ny fråga istället för det lutar åt att det blir så att jag köper en ny. Men jag undrar varför det bara händer när det är varmt. Mysko.
Stopp i galoppen ett ögonblick!

Inte för att jag vill sabba dina planer på att få en sprillans ny fin kamera ;-) MEN har du kollat med Sonys garantiverkstad vad det kostar?

Det stämmer att man får betala för att fixa AS-haveriet. Men det låter som om du också har "Black-Frame"-felet på din kamera, och i alla fall här i USA så kan man skicka in den och få det fixat gratis eftersom det är en garantireparation. Och då fixar de AS-felet också utan kostnad, om man har det problemet!

Så om du verkligen inte vill slänga kameran i onödan så borde du kanske ringa dem och fråga.

/Pia
 

Zebulah

Aktiv medlem
Ja det är mycket trist att kamerahandeln i Sverige är så partisk så den inte håller det utbud som finns tillgängligt. Utan har endast oftast Nikon samt Canon.

Rätt konstigt dessutom att så många anser denna så uppenbart partiska "marknad" opartisk då det är så extremt tydligt via bara att via utbudet se hur partisk den är.. För kunderna kan ju ofta inte ens se annat än Canon & Nikon.. Se bara vad som tas fram om man går in i en kamera-affär och säger man funderar på en systemkamera.. Vips ligger det Canon eller Nikon på disken..nada annat..

Inte så konstigt att "vissa" märken har det betydligt tuffare "att komma ut" på marknaden lika starkt som dom "utvalda"..
Gick runt här uppe när jag ville känna och klämma på Sony A700 och Nikon D300 för att jämföra känslan. Jag hittade både D300 och 40D på olika affärer men ingen A700. Däremot verkar Sony ha fått in A200 och A350 på de flesta elektronikkedjorna så de kan man i alla fall klämma och känna på. Nere i Gbg hittade jag både A700 och D300 på två olika expert-butiker i Östra Nordstan men då hade jag väldigt ont om tid så jag hade ingen tid för att titta närmare på dem.
 

Ponnytok

Aktiv medlem
PIA: Du har helt rätt, jag fick ett mail igår med ett tips från en annan här på fotosidan att just dynax 5D och 7D har dessutom haft problem med AS så det kan eventuellt gå på en extragaranti och de fixar det gratis. Så jag ska kolla upp det med Zieger. Jag ringde igår eftermiddag men det var telefonkö och jag hann inte vänta så jag gör ett nytt försök idag. /Charlotte
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Ja det är mycket trist att kamerahandeln i Sverige är så partisk så den inte håller det utbud som finns tillgängligt. Utan har endast oftast Nikon samt Canon.

Rätt konstigt dessutom att så många anser denna så uppenbart partiska "marknad" opartisk då det är så extremt tydligt via bara att via utbudet se hur partisk den är.. För kunderna kan ju ofta inte ens se annat än Canon & Nikon.. Se bara vad som tas fram om man går in i en kamera-affär och säger man funderar på en systemkamera.. Vips ligger det Canon eller Nikon på disken..nada annat..

Inte så konstigt att "vissa" märken har det betydligt tuffare "att komma ut" på marknaden lika starkt som dom "utvalda"..
Kan bero på så enkla orsaker att butikerna väljer att ha ett sortiment som de vet att de kan sälja. Och att de föredrar att inte ha ett bredare sortiment än vad de har råd med. Och tanke på att de svenska fotobutikerna idag av många betraktas som utställningshallar dit man skall kunna gå för att se och känna på prylarna innan man köper dem från en handlare bortom horisonten.
 

Rexsportman

Avslutat medlemskap
Ränder.

Är det någon som vet om det finns någon förlängd garanti på sensorfel (eller vad det nu är). Får ibland ränder i bilderna. Ser ut som "brus". Det är en KM 7d.

/Thorbjörn
 

Ponnytok

Aktiv medlem
Jag igen. Pratade precis med Zieger teknik och jag skulle skicka in den så skulle de kolla vad felet var och även om det skulle gå på garantin. Jag återkommer om några veckor när jag fått svar.

Det blir nog ändå att jag köper en ny (eller en till) kamera för nu är jag så sugen på a700.

Men jag återkommer och TACK för all hjälp!!!

/Charlotte
 

Rexsportman

Avslutat medlemskap
Ränderna

Kanske inte bästa bilden men..... Man ser som två ränder mitt i bilden.
Detta fenomen uppstår oftast om jag fotat mycket under te.x en kväll eller fotorunda. Kan det var att den blir varm, eller... men här var det inte speciellt varmt ute... Har testat lite och trodde ett tag att det var vid seriebildstagning, men, provade annat minneskort, men......

Jaja. Det är ju inte på alla bilder. :)

/Thobbe
 

Bilagor

mayro

Aktiv medlem
antingen har jag urdårig skärm.Eller syn..Eller båda delarna.. Men är inte "räderna" en väg där det är lite snövallar på varge sida?? DVS två små snövallar??
 

js1

Aktiv medlem
antingen har jag urdårig skärm.Eller syn..Eller båda delarna.. Men är inte "räderna" en väg där det är lite snövallar på varge sida?? DVS två små snövallar??
Det går två ljusa, vertikala linjer tvärs över bilden.
Ingen aning om vad det kan vara.
 
ANNONS