Annons

Var man lägger ut sina bilder och hur man tänker runt det...

Produkter
(logga in för att koppla)

levitte

Aktiv medlem
Hej!

Jag har funderat en del runt var jag egentligen lägger ut bilder och varför, och känner mig egentligen inte helt klar över det och undrar lite hur andra tänker.

Det finns ju många platser att lägga ut bilder på, och det är kanske lite för lätt att samla på sig, och frågan är hur bra det är. Själv finns jag här, på Flickr, Facebook (mest just nu), G+ (litegrann) och egen sida/blogg... och jag märker att jag inte lägger ut bilder så värst konsekvent på nån av dem för närvarande, och är ärligt talat tveksam till att ladda upp samma jäkla bunt bilder på samtliga platser (kanske följd av en kommentar från en bekant, av slaget "men den bilden har jag ju redan sett på xxx"). Det känns mest som att jag har spritt mig på lite för många platser och därmed tunnat ut mig själv, och att jag borde ta och göra ett val. Jag är bara lite osäker på vad valet egentligen är, handlar det om att helt enkelt välja bort vissa av sajterna, eller handlar det om att ha olika slags bilder på dem?

Jag tänker kallt förmoda att andra har hamnat i en liknande situation och hunnit fundera lite mer. Hur tänker ni?

Mvh,
Richard
 

afe

Aktiv medlem
Alla bilder jag publicerar över huvud taget hamnar på min flickr i full upplösning. Om inte annat så fungerar det som ett sista steg i min backupstrategi :)

En del bilder lägger jag upp på FB och en del hamnar i min blogg här på FS.

Min bildström på flickr är alltså den plats där det hamnar klart flest bilder (av väldigt skiftande kvalitet), och jag är inte ute efter att fiska kommentarer eller få många tittar där - det är helt enkelt en praktisk förvaringsplats för mina behov. Eftersom bilderna där också indexeras av google resulterade det i att jag i somras fick sälja några bilder jag aldrig trott skulle vara intressanta annat än för de närmast sörjande till en global reklamkampanj för flygbolaget Emirates :)
 

slaskpelle

Aktiv medlem
Alla bilder jag publicerar över huvud taget hamnar på min flickr i full upplösning. Om inte annat så fungerar det som ett sista steg i min backupstrategi :)

En del bilder lägger jag upp på FB och en del hamnar i min blogg här på FS.

Min bildström på flickr är alltså den plats där det hamnar klart flest bilder (av väldigt skiftande kvalitet), och jag är inte ute efter att fiska kommentarer eller få många tittar där - det är helt enkelt en praktisk förvaringsplats för mina behov. Eftersom bilderna där också indexeras av google resulterade det i att jag i somras fick sälja några bilder jag aldrig trott skulle vara intressanta annat än för de närmast sörjande till en global reklamkampanj för flygbolaget Emirates :)
Är det via den där getty images funktionen bilderna såldes?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag lägger ut nästan uteslutande på FB. Enkelt och kommer en okomplicerad publik till godo. Där får jag mest och bäst bekräftelse för mina verk.
 

Walle

Aktiv medlem
Hur tänker du kring allt snack om FBs "konstiga" avtal med övertagande av upphovsrätt och allt vad det nu är? Är det ett potentiellt problem? (Jag har i ärlighetens namn inte hängt med i den debatten eftersom jag vägrar använda FB själv)

Personligen är jag dålig på att lägga ut bilder öht de senaste åren. Visst har det blivit mycket mindre plåtande än tidigare av olika anledningar, men jag har nog inte lagt upp en enda bild på nätet de senaste två åren (d.v.s. seriösa bilder, inte mobil-snapshots och dylikt). Varför vet jag inte riktigt, det intresserar mig helt enkelt inte lika mycket längre.
 

levitte

Aktiv medlem
Jag har läst igenom de flesta inkarnationer av FBs avtal sen 2007 (då jag gick med), och kan mest konstatera att folk inte kan läsa. Det har varit en jävla hysteri runt det hela, och det grundar sig i grunden om att facebook skyddar sig själv från idiotstämningar (vilket inte är helt ovanligt i USA) med trippla hängslen och livremmar.

FB kan inte och har aldrig kunnat ta över upphovsrätten, inte enligt svensk lag, inte enligt USAs lag, inte enligt Berne-konventionen (som båda länders lagar baserar sig på).

Numera (typ sen nåt år eller tre tillbaka) står det väldigt tydligt i FBs användarrättigheter att användarna äger sitt eget material

2. Sharing Your Content and Information

You own all of the content and information you post on Facebook, and you can control how it is shared through your privacy and application settings. In addition:
Sen följer det vad facebook tar sig rätten att göra med materialet. Det måste de kunna göra för något så enkelt som att tillverka tumnaglar, eller för att folk ska kunna dela med sig av bilderna. Utan det kan inte FB fungera som den är tänkt att fungera. Alternativet är såklart att låta bli att lägga upp saker där.

ref: https://www.facebook.com/legal/terms
Mvh,
Richard
 

Faugel

Medlem
jag kör Smugmug med egen domän för min publika visning
Intressant! Jag googlade Smugmug och det verkar mycket lovande, vad är "haken" egentligen? Jag hittade inga prisuppgifter direkt på deras sida, men de kanske kommer med en offert när man är längre gången med sin hemsida?

För övrigt använder jag Flickr, jag har också upplevt mig som "delad" på nätet med ett konto med bilder här, bilder på Flickr och en egen blogg (som numera ligger i ide). Flickr drog det längsta strået på grund av lågt pris (PRO-användare), gott om lagringsutrymme och för att det är öppet för en bred publik. Det kunde lika gärna ha blivit 500px men jag var sen på tåget gällande den sidan och hade dessutom lagt ner mycket tid på Flickr:n, så den fick bestå.
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Jag har läst igenom de flesta inkarnationer av FBs avtal sen 2007 (då jag gick med), och kan mest konstatera att folk inte kan läsa. Det har varit en jävla hysteri runt det hela, och det grundar sig i grunden om att facebook skyddar sig själv från idiotstämningar (vilket inte är helt ovanligt i USA) med trippla hängslen och livremmar.

FB kan inte och har aldrig kunnat ta över upphovsrätten, inte enligt svensk lag, inte enligt USAs lag, inte enligt Berne-konventionen (som båda länders lagar baserar sig på).

Numera (typ sen nåt år eller tre tillbaka) står det väldigt tydligt i FBs användarrättigheter att användarna äger sitt eget material


Sen följer det vad facebook tar sig rätten att göra med materialet. Det måste de kunna göra för något så enkelt som att tillverka tumnaglar, eller för att folk ska kunna dela med sig av bilderna. Utan det kan inte FB fungera som den är tänkt att fungera. Alternativet är såklart att låta bli att lägga upp saker där.

ref: https://www.facebook.com/legal/terms
Mvh,
Richard

Trots det är det en vanlig åsikt att bilder som läggs på FB och nätet i övrigt är fria att nyttja hur som helst av vem som helst. Att "sno" en annans bild och använda som profil bild på FB betraktas som helt OK. Så kanske skall man bara lägga ut oskarpa skitbilder på nätet så att "bild tjuvarna" tvingas ta egna bilder.
 

levitte

Aktiv medlem
Trots det är det en vanlig åsikt att bilder som läggs på FB och nätet i övrigt är fria att nyttja hur som helst av vem som helst.
Notera att du skriver "och nätet i övrigt"... FB är inte så speciellt i det hänseendet, egentligen.

Att "sno" en annans bild och använda som profil bild på FB betraktas som helt OK. Så kanske skall man bara lägga ut oskarpa skitbilder på nätet så att "bild tjuvarna" tvingas ta egna bilder.
Inte bara på FB.

Personligen hanterar jag den biten genom att licensiera bilder jag lägger ut där, på Flickr osv med cc-by-nc.

I övrigt tycker jag det vore tråkigt om den här tråden blev en lång rant om FB och eventuella bildtjuvar. Det finns redan en hög såna där det här har malts till fint pulver.

Mvh,
Richard
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag laddar upp de flesta av mina bilder på Wikimedia Commons, men så är Wikipedia och dess omättliga behov av illustrationer det huvudsakliga skälet till att jag öht pysslar med foto. Bara bilder med fri licens är tillåtna, men å andra sidan så vet jag att mina bilder kommer till god användning.

Privata bilder laddar jag upp på en galleri-server som fotoklubben på jobbet driver.
 
ANNONS