Annons

Extern Hårddisk ?

Produkter
(logga in för att koppla)

rdahlin

Medlem
Kör båda!

Jag bränner bilderna på skivor som sedan lagras i ett brandskåp som backup och för hantering mm har jag en separat server med USBdiskar på.
 

epep

Aktiv medlem
Re: Lacie.

LaCie tillverkar inte några egna hårddiskar. När man köper en "LaCie-hårddisk" får man egentligen en HD från Fujitsu, Seagate eller någon av de andra tillverkarna, och då kan man lika väl själv köpa hårddisken (och ett case om man nödvändigtvis vill ha den extern). Detta förutsatt att det inte blir dyrare det vill säga. LaCie har inte heller alltid satt de bästa hårddiskarna i sina produkter. Kolla upp vad det är för hårddisk som sitter i LaCie-prylen!

/ep
 

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
På mitt arbete har jag nyligen äntligen fått liv i en extern LaCie Porsche 200 Gb hårddisk som jag använder för att frakta mina bilder. Att ansluta LaCie:n till min Mac hemma var inga problem alls, men till PC:n med Windows 2000 på mitt arbete tog det flera månader innan jag kunde börja använda den, och det var helt nyligen. När jag har den inkopplad hemma, kan jag se i systeminformationen att själva hårddisken är en Western Digital. Just en Western Digital satt i min förra dator hemma, en gammal PC, men den började få problem efter ett par år, så jag måste minska partitionen på den. Den här hårddisken från LaCie kan jag inte utnyttja fullt ut, eftersom den måste vara formaterad i FAT32 för att kunna användas i både Mac och PC med Windows. I Windows kunde jag bara göra fyra partitioner på den i FAT32, så jag kan bara utnyttja drygt 60% av utrymmet i det formatet, eftersom FAT32 inte stöder större partitoner än 32 Gb. Vad är det problem som Samuel (garwin) Bondeson avser?
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
Wolfgang skrev:
Eftersom jag nyligen köpt en D70s håller antal bilder på att växa. Frågan är hur man arkiverar bäst.
Jag tänker på två arkiverings-alternativ:

1. att bränna bilderna på DvD-skivor
2. att sparar bilderna på en kraftig extern hårddisk.

Vilket är för- och nackdelarna med resp arkivering?

Tack på förhand för Era kommenterar.
Jag rekommenderar 2 separate hdds minst.
Om du väljer att göra backup på DVD, tänk då på att hållbarheten på skivan till stor del beror på HUR du bränner den och vilken klass det är på skivan så klart - vissa märken är klart bättre än andra och det finns en massa tester på det lite här o var.
Jag har valt att i så stor mån som möjligt undvika dvds och använder mig av 3 hårddiskar förvarade separat.
Dvd är smidigt, men vanskligt och tidskrävande tycker jag.
 

GunnarW

Aktiv medlem
Jag kör med löstagbara HDD i min stationära dator. De sitter bara i när jag tar backup => kort drifttid. Hållare och lådor för att göra en helt vanlig HDD till löstagbar hittar man för nå'n hundring på t.ex. Clas Olsson.
Se'n kopierar man till CD/DVD också (men hittills har det inte blivit lika ofta och heltäckande).
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Dethstar diskarna(som de kallas) är nästan en legend i lagrnigsbranshen. De måste haft en bakfull mondagsreparatör som justerade processen.

Idag så har många tillverkare gått upp till 5års garanti, om det borgar för bättre diskar eller hårdare konkurans är svårt att veta.
Man skal ha fullt klart för sig att diskar går sönder, och det är omöjligt att veta när det sker. Så om man använder HD som backup så se till att använda flera diskar. Eftersom det egentligen inte är någon kostand idag så råder jag till att man köper två st externa kabinet som man kör paralella backuper på. När diskarna är fulla så köper man två till, samtidigt som man lägger de fulla på hylla.
 

Danne_S

Aktiv medlem
I Lacie lådorna sitter det för det mesta Maxtor & WD diskar men nu har de även börjat använda sig av Seagate 7200.8 diskar. De äldre lådorna använde och Maxtors D9 serie och de nyare D10 som är betydligt svalare och skall vara tystare.
Jag är inne på min tredje krashade LaCie Porshe 250GB på sex månader och kvaliteten på dem är under all kritik. De har bara varit i drift korta stunder men ändå så börjas det ganska snart med partitions & CRC-fel och dataförlust som följd.
Det tragiska är att det är flera andra som jag känner som har samma problem och jag har helt slutat att använda min Lacie som back-up utan fick köpa en Zynet extern USB-låda med en 200gb Seagate 7200.7 disk i som har funkat utan problem i över 3månader fast den går flera timmar per dag. För övrigt kör jag också med backuper på DVD.
 

jolsson

Aktiv medlem
Jag kör huvudbackup på en extra intern, som är uppdelad i två partitioner. En för foto, och en för allmän backup. (hemsida, musik osv) sedan kör jag backups till min externa hårdisk med ogämna mellanrum. den står på 24/7 och jag har alldrig haft problem med den... stekte ett halvårs bilder för ett tag sedan... efter set har jag alldrig kört backup på samma fysiska disk som C:
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag tackar alla och läser med stort intresse alla inlägg!

ZoMbiE skrev:
HUR du bränner den och vilken klass det är på skivan så klart - vissa märken är klart bättre än andra och det finns en massa tester på det lite här o var.
Vad menar Du med "hur du bränner" ?

Just nu bränner jag på vanliga Fujis "CD-R for Digital Photos" som har UV-Protection Shield.

Visserligen har dem endast 700 MB, men jag kan tänka mig att det är bra att inte ha för många bilder på en CD ifall man inte kan öppna någon.
På så sätt förlorar man inte så många bilder.

Men det lutar åt en extern hårddisk plus en backup på vanliga CD-R enl ovan av de bästa bilderna.

Låter det bra?
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Danne_S skrev:
I Lacie lådorna sitter det för det mesta Maxtor & WD diskar men nu har de även börjat använda sig av Seagate 7200.8 diskar. De äldre lådorna använde och Maxtors D9 serie och de nyare D10 som är betydligt svalare och skall vara tystare.
Jag är inne på min tredje krashade LaCie Porshe 250GB på sex månader och kvaliteten på dem är under all kritik. De har bara varit i drift korta stunder men ändå så börjas det ganska snart med partitions & CRC-fel och dataförlust som följd.
Det tragiska är att det är flera andra som jag känner som har samma problem och jag har helt slutat att använda min Lacie som back-up utan fick köpa en Zynet extern USB-låda med en 200gb Seagate 7200.7 disk i som har funkat utan problem i över 3månader fast den går flera timmar per dag. För övrigt kör jag också med backuper på DVD.
Jag har 5 stycken Lacie Porsche. En 160GB alla de andra 250GB. Från två år gamla till 3 månader. Alla verkar att ha Seagate diskar och de har fungerat perfekt. Precis som min kompis som också har dem
 

Frehar

Avslutat medlemskap
Är det någon som har testat Maxtor Shared Storage,,
Dom verkar super eftersom den lätt kopplas in i nätverket och alla datorer kommer lätt åt den.
Den har en inbyggd printserver, så via de 2 USB portar kan du antingen koppla in skrivare eller ytterligare externa hårddiskar direkt in i nätverket.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307921&cks=SER

på dustin kostar 200GB 1900:- alt 300GB 2400:-
 
ANNONS