Annons

"Brusig" bild, hur bli bättre?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Tycker "brus" är snyggt, speciellt i s/v bilder. Tidigare gillade jag inte korn/brus, men har med tiden lärt mig uppskatta och tycker numera om det. Det tillför "själ" i bilden. Mycket beror på vad det är för typ av bild, en del bilder vill jag fortfarande ha kliniskt rena från brus, medans jag i andra tom lägger till brus i redigeringen av bilden.
Håller med om att korniga sv-bilder kan vara riktigt snygga :) Men som jag förstått det så är korn och brus inte riktigt samma sak. Brus är väl mer en bieffekt på digitala kameror medans korn hör hemma i den analoga världen, eller nått sånt. Eller är jag helt ute och cycklar?

//Reino
 

koxa

Aktiv medlem
Håller med om att korniga sv-bilder kan vara riktigt snygga :) Men som jag förstått det så är korn och brus inte riktigt samma sak. Brus är väl mer en bieffekt på digitala kameror medans korn hör hemma i den analoga världen, eller nått sånt. Eller är jag helt ute och cycklar?

//Reino
Nej, det stämmer bra. Fast det finns olika varianter av digitalt brus och vissa kameror kan ge ett mer "analogt korn" medans andra ger ett hårdare "digitalt brus". Jag fotar både med analoga och digitala kameror och tycker de komplementerar varandra bra.
 

RubinNovak

Avslutat medlemskap
Solen går ner en gång om dygnet, gäller bara att ha fint väder och ta sig ut i tid.
Vad vill du göra med bilderna? Att titta på en bild i 100% och se varje pixel är inte direkt snällt mot sig själv om man ändå bara ska skriva ut i 15x20cm då den "lilla" utskriften är bra på att dölja lite brus etc.
Med full respekt för fotografer med toppkrav - brus är inte något att sky likt pesten. En del går att fixa i efterhand, en del syns ändå inte i slutbilden. Men bra tips ovan här i tråden!
Just detta var en soluppgång och det är väldigt sällan jag är uppe såhär omänskligt tidigt. Eftersom jag jobbar kväll är solnedgångar svåra att hinna med. Helgerna är ofta fullbokade med husbygge. Sen är jag ganska spontan i min fotografering, jag planerar sällan en bild. Kanske får bli bättre på det... Bilderna ska ej skrivas ut eller liknande (förutom några på hunden då). Denna bilden är mest tagen för att jag är ute efter träningen. Att lära mig kameran och inställningarna. Brus är något jag aldrig haft problem med innan och jag vill inte redigera det i efterhand. Mitt mål är ju att bli en duktig fotograf, inte en duktig redigerare ;)
 

RubinNovak

Avslutat medlemskap
När du använder motivläget 'landskap', så prioriterar kameran liten bländare. Sen har du dåligt ljus, och så behöver du kort tid,... -> ISO skjuter i höjden.
Du skulle kunna prova med 'porträtt' istället, om du inte själv vill ta ansvar för inställningarna.

Bildkvaliten blir alltså bäst på låga ISOn. Men man kan bli av med bruset även på höga ISO. Bilden är fortfarande sämre i övriga avseenden, luddiga detaljer, sämre färgkvalitet. Bara för att man tar bort bruset kan man inte tillföra definition som är borta. Men bättre kan det se ut.
Fotograferar man i RAW är Lightrooms brusreducering mycket bra, men framförallt skall man alltid dra ner Adobes standardskärpa till noll.

Jag antar att du fotografera jpeg? Nåväl, på ett ställe är din kameras brusreducering konfigurerbar. Egentligen skall man väl inte behöva röra den, men det finns ett snäpp till över 'standard'. Framförallt så skall ju inte nåt klåfinger ha stängt av den helt. Se upp med beteckningarna, 0 = standard och 3 = av.
Jag använder ofta porträtt faktiskt, skulle nog testat det även denna gången! Kan vara bra att tänka på innan jag blir lite mer kvick med de manuella inställningarna. Den inställningen låter som något jag ska vänta med att pilla på tills jag lärt mig dom andra lite mer ordentligt! Yes det är jpeg.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
. Mitt mål är ju att bli en duktig fotograf, inte en duktig redigerare ;)
Förstår hur du tänker men det ena utesluter inte det andra. ALLA fotografer redigerar/framkallar sina bilder i någon form. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Såvida man inte överlåter allt åt kameran men det är inte särskilt kreativt eller givande ur ett fotografiskt perspektiv.
 

RubinNovak

Avslutat medlemskap
Förstår hur du tänker men det ena utesluter inte det andra. ALLA fotografer redigerar/framkallar sina bilder i någon form. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Såvida man inte överlåter allt åt kameran men det är inte särskilt kreativt eller givande ur ett fotografiskt perspektiv.
Ja och det får dom ju självfallet göra, alla gör ju på sitt eget vis. Jag personligen vill inte fotografera på det sättet. Även om bara kontrasten är för låg på en bild så slänger jag hellre den och gör det bättre nästa gång. För att inte tala om hur innerligt tråkigt det är att redigera! Kanske är jag gammalmodig trots mina ynka 25 år, men jag håller mig till att lägga vikten vid själva fotograferingstillfället istället :)
 

RubinNovak

Avslutat medlemskap
Ja och det får dom ju självfallet göra, alla gör ju på sitt eget vis. Jag personligen vill inte fotografera på det sättet. Även om bara kontrasten är för låg på en bild så slänger jag hellre den och gör det bättre nästa gång. För att inte tala om hur innerligt tråkigt det är att redigera! Kanske är jag gammalmodig trots mina ynka 25 år, men jag håller mig till att lägga vikten vid själva fotograferingstillfället istället :)
Tilläggas bör väl att detta endast gäller mina egna bilder. Om jag blir ombedd att fota någon annan på tävling eller liknande och kundens favoritbild skulle behöva en putsning för att den ska användas på en hemsida eller framkallas så gör jag ju förstås detta!
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Kanske är jag gammalmodig trots mina ynka 25 år, men jag håller mig till att lägga vikten vid själva fotograferingstillfället istället :)
Det är lite av poängen. Du är egentligen inte ens gammalmodig eftersom man i alla tider jobbat i mörkrum - analogt eller digitalt spelar ingen roll och här jobbar man även fram kontraster. Ett perfekt ljus vid fototillfället kan ge fina kontraster utan ingrepp men sådant ljus är ganska sällsynt. I alla fall för den spontana fotografen. Fotograferingstillfället är en del av den färdiga bilden.

Men som du säger, alla gör på sitt sätt och det finns inga rätt eller fel. Ville bara understryka att bildbehandling inte är något nytt påhitt och en bild oftast bara vinner på det. Det är alltså framkallningsteknik och inte retuschering vi talar om. Om du inte är nöjd med en bild rent tekniskt så är därför mitt tips att inte vara konsekvent främmande för detta!

Just a suggestion :)
 

RubinNovak

Avslutat medlemskap
Det är lite av poängen. Du är egentligen inte ens gammalmodig eftersom man i alla tider jobbat i mörkrum - analogt eller digitalt spelar ingen roll och här jobbar man även fram kontraster. Ett perfekt ljus vid fototillfället kan ge fina kontraster utan ingrepp men sådant ljus är ganska sällsynt. I alla fall för den spontana fotografen. Fotograferingstillfället är en del av den färdiga bilden.

Men som du säger, alla gör på sitt sätt och det finns inga rätt eller fel. Ville bara understryka att bildbehandling inte är något nytt påhitt och en bild oftast bara vinner på det. Det är alltså framkallningsteknik och inte retuschering vi talar om. Om du inte är nöjd med en bild rent tekniskt så är därför mitt tips att inte vara konsekvent främmande för detta!

Just a suggestion :)
Jag förstår precis hur du menar! Nä gammalmodig är jag ju inte nu när jag läser vad du skriver. Jag är helt enkelt inte förtjust i att redigera bilder i efterhand. Ja visst är det ljuset ganska sällsynt, det är just den utmaningen jag gillar. Att få till det perfekta ljuset vid en fotografering ger mig en bättre känsla än att fixa till det efteråt på datorn. Jag vill inte ha det lätt, jag vill ha en utmaning :) Jag vill lära mig att använda ljuset på plats, inte ändra det i datorn efteråt. Om det gör att jag får färre fotograferingstillfällen så känns det ändå värt det.

Just nu är det kunskap jag strävar efter, dom "perfekta" bilderna får komma med tiden.




Medan jag ändå har alla er kunniga människor här, jag skulle gärna höra kritik om denna bilden nedan. Vad tycker ni är bra/mindre bra? Finns bland mina bilder om ni vill se den i rätt storlek!
 

Bilagor

Kalejdokom

Aktiv medlem
Det är ju en kanonbild på Selma! Skärpan sitter exakt på rätt ställe och du har verkligen fångat hennes uttryck på bästa sätt. Bilden berättar en historia.

Några korta:

Nästa gång ska du testa att använda en större bländare (typ 2-4, beror förstås på vad du har för glugg). Sätter du skärpan lika bra så får du en porträttliknande bild med vacker bokeh i bakgrunden.

I mitt öga lutar bilden något åt höger. Prova att räta upp den lite och se vad som händer.

Möjligen finns det lite för mycket luft till vänster om Selma. Jag skulle testa att göra en Instagrambeskärning (kvadrat) och behålla höjden. Fattar du?

Men som sagt, det är en jättebra bild!
 

RubinNovak

Avslutat medlemskap
Det är ju en kanonbild på Selma! Skärpan sitter exakt på rätt ställe och du har verkligen fångat hennes uttryck på bästa sätt. Bilden berättar en historia.

Några korta:

Nästa gång ska du testa att använda en större bländare (typ 2-4, beror förstås på vad du har för glugg). Sätter du skärpan lika bra så får du en porträttliknande bild med vacker bokeh i bakgrunden.

I mitt öga lutar bilden något åt höger. Prova att räta upp den lite och se vad som händer.

Möjligen finns det lite för mycket luft till vänster om Selma. Jag skulle testa att göra en Instagrambeskärning (kvadrat) och behålla höjden. Fattar du?

Men som sagt, det är en jättebra bild!
Tack! :)

Ja, att hålla kameran helt rakt har visat sig vara något jag inte lyckas med många gånger. Men det är väl också en träningsgrejj. Denna bilden ska upp på väggen så det blir nog en liten justering med både att den är sned och att hon hamnat för långt till vänster.

Tack för tipsen! :)
 

AWid

Aktiv medlem
Tack! :)

............och att hon hamnat för långt till vänster.

Tack för tipsen! :)
Jag tycker hon hamnat för långt till höger:) Pröva att placera hennes huvud ungefär en tredjedels bildbredd in från vänstra kanten (ungefär där rumpan är på din bild) och se om du tycker det blir bättre då.
Anders W
 

eskil23

Aktiv medlem
Det är ju en kanonbild på Selma! Skärpan sitter exakt på rätt ställe och du har verkligen fångat hennes uttryck på bästa sätt.
Skärpan är hyfsad, men inte perfekt. Jag skulle gissa på att fokus har hamnat för nära eftersom nosen verkar vara skarpast. Det syns också på grässtråna i förgrunden. På bländare 7,1 gör det inte så mycket eftersom det mesta av hunden hamnar i fokus i alla fall, men lite detaljer tappar man. Oftast försöker man använda större bländare vid "porträttfoto" och då är det kinkigare med fokusen. Det kan också vara så att bilden behöver len aning mer uppskärpnng i efterbehandlingen.

Nu är ögonen exakt i mitten av bilden vilket är naturligt eftersom man ofta siktar där man vill ha fokus, men det gör att nästan hela högra delen av bilden bara består av bakgrund. Jag skulle beskära bilden så att ögonen hamnar 1/3 från högerkanten. Och så räta upp den en smula, men det är mycket lättare att göra i efterhand än att försöka balansera kameran rakt vid fototillfället då man har viktigare saker att tänka på.
 

AWid

Aktiv medlem
.............Jag skulle beskära bilden så att ögonen hamnar 1/3 från högerkanten. Och så räta upp den en smula.....
'
Tja - det är naturligtvis en smaksak, men..... Jycken kommer att titta ut ur bilden istället för in i bilden som det blir om man placerar ögonen cirkus 1/3 från vänsterkanten.
Till TS - prova dig fram och tala om vilket du själv tyckte blev bäst. Det är du som bestämmer:)
 

eskil23

Aktiv medlem
'
Tja - det är naturligtvis en smaksak, men..... Jycken kommer att titta ut ur bilden istället för in i bilden som det blir om man placerar ögonen cirkus 1/3 från vänsterkanten.
Till TS - prova dig fram och tala om vilket du själv tyckte blev bäst. Det är du som bestämmer:)
Det beror på vad det är för bild man vill ha. En porträttbild på sin hund i naturen eller en naturbild med en hund i.
 

Stuffert

Aktiv medlem
Kapar tråden lite, fast det handlar om brusreducering :)

När man fotar i RAW spelar "Brusreducering för lång exp.tid/höga ISO" någon roll då?
Eftersom RAW ska vara "o-fixad". Brusreduceringen gör man sedan i LR istället.

I instruktionsboken till 70D står det bara vid lång exp.tid att det inte går att välja RAW.

/Staffan
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Brusred för långa slutartider funkar på raw också.
Är du säker på vad det står i manualen?
 

Stuffert

Aktiv medlem
Brusred för långa slutartider funkar på raw också.
Är du säker på vad det står i manualen?
Nope, tydligen inte ;) Såg nu att det var för multitagning.

Men, då återstår frågan lite. Det påverkar alltså rawbilderna?

Kan det inte bli lite knasigt då om man har väldigt hög brusreducering på rawbilden som man sedan inte kan ångra?
 

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Kapar tråden lite, fast det handlar om brusreducering :)

När man fotar i RAW spelar "Brusreducering för lång exp.tid/höga ISO" någon roll då?
Eftersom RAW ska vara "o-fixad". Brusreduceringen gör man sedan i LR istället.

I instruktionsboken till 70D står det bara vid lång exp.tid att det inte går att välja RAW.

/Staffan
Tänkte på det sista i detta inlägg, Kan man inte ha RAW och låg exponerings tid på Canon? På Nikon kan du ha både högt och lågt vid foto med RAW. Kör det själv.
 
ANNONS